گزارشی از کاندیداهای احتمالی اصلاح طالبان برای حوزه یزد:

بیطرف:برنامه ای ندارم/ رقبای سخت درانتظار تابش

تنور انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی گرم شده است و هر دو جناح چپ و راست در کشور بر طبل وحدت در طیف خود می‌کوبند و پیش‌بینی می‌کنند سهم‌شان از تعداد کرسی‌های پارلمان بیشتر باشد.اماپنج ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز کاندیدای مشخصی برای یزد انتخاب نشده است.اصلاح طلبان یزدی همچنان درتکاپوی خا...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز امیر سریزدی در هفته نامه پرگار نوشته است:نگونه که محمد رضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس نهم اعلام کرده است به طور قطع محمد رضا عارف از یزد کاندید نخواهد شد. اوبا بیان اینکه قاعدتا آقای عارف از تهران کاندید می‌شود، گفته است: "نسبت به آقای دکتر عارف با توجه به پیشینه و شخصیت علمی و همچنین تبع اعتدالی و مقبولیتی که بین سایر جناح‌ها و گروه‌ها دارد و نظر مساعد رهبری را نیز دارند نظر مثبتی وجود دارد اما هنوز اینکه چه کسی سرلیست تهران است یا چه کسی رئیس مجلس می‌شود جمع‌بندی نشده است."

وی با بیان اینکه فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابیه آغاز شده، گفت: سفرهای فعالان اصلاح‌طلب در قالب احزاب و جناح‌ها به استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تفاهمی فی‌مابین گروه‌های اصلاح‌طلب شکل گرفته، اظهار داشت: تلاش‌ها برای انتخاب کاندیداهای واحد در حال انجام است؛ تاکنون فعالیت‌ها در ابتدای راه است و در همین ابتدای راه کاندیداهای مشترک بالای ۵۰ درصد هستند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: سیستم این گونه است که کاندیداها از پایین مشخص و معرفی شوند، نه از بالا، این موضوع سیاستی است که اعمال می‌شود.

تابش اعلام کرد که منشور اصلاح‌طلبی تا چند روز دیگر آماده می‌شود که طی آن هم بزرگان اصلاح‌طلب نظر خود را می‌گویند و گروه‌های راهبردی نظرشان را اعلام می‌کنند و در نهایت منشور منتشر می‌شود تا مردم از دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان آگاه شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با انتشار این منشور تکلیف کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز مشخص می‌شود زیرا آنها نیز خط مشی اصلاح‌طلبان را دانسته و آن خط مشی را دنبال خواهند کرد.

وی حفظ منافع ملی و تحقق خواسته‌های مردم را گام‌هایی دانست که کاندیداهای اصلاح‌طلب برخواهند داشت و در همین زمینه خاطرنشان کرد: اصلاحات به دنبال شکل‌گیری یک مجلس کارآمد است که هم بتواند کشور را به پیش ببرد و هم به مطالبات و خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند.

تابش در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مشخص شده‌اند، اظهار داشت: در شهرستان‌ها راجع به اشخاص صحبت شده اما در مراکز استان‌ها بیشتر مکانیزم اجماعی برای معرفی کاندیداها مورد بحث قرار گرفته است و هنوز در اغلب شهرهای بزرگ به اشخاص نرسیده‌اند.

بیطرف:وارد گود نمی شوم

اما در همین حال ،اگرچه حبیب الله بیطرف وزیر نیرو دولت اصلاحات از یزدیها مشهور اهل سیاست گزینه مطرح برای کاندیداتوری از یزد محسوب می شود اما او چند وقت پیش طی گفتگویی کوتاه اعلام کرد که وارد گود انتخابات مجلس نمی شود . بیطرف یکی از سیاسی‌ترین استانداران یزد بود. او در اشغال لانه جاسوسی نقش داشت و بدین سبب شهرت خاصی پیداکرد. از اتفاقات مهم تاریخ یزد در زمان استانداری بیطرف ،ارتحال آیت الله خاتمی استاد اخلاق و اسوه حلم و بردباری و انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی فرزند سومین شهید محراب به عنوان نماینده امام و امام جمعه یزد توسط امام خمینی (ره) می توان نام برد .

افتتاح دانشگاه یزد، مصادره برخی انبارها و پیگیری پروژه آبرسانی از فعالیت‌های مهم بیطرف بود. بیطرف تیم هماهنگی داشت و در مدت ۴سال( از سال ۶۴ تا ۶۸ )طیحضور خود در استانداری یزد کارهای مهمی انجام داد.

با این مقدمه از وی هم اکنون نیز از وی بعنوان گزینه جدی برای انتخابات مجلس از حوزه یزد نام می برند.او بازهم در گفتگوی اختصاصی پرگار با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای انتخابات ندارد،تصریح کرد:دوستان به بنده اظهار لطف دارند و هر از گاهی که جلسه ای دارند از من اسم می برند.

وی در پاسح به این سوال که اگر بزرگان اصلاحات از شما بخواهند وارد انتخابات شوید،تصمیم شما چیست؟اظهار داشت:باید صبرکرد و دید!

بیطرف در عین حال توضیح داد : در یزد افراد موجه و باصلابتی وجود دارند که می توانند با اجماع جمع وارد گود انتخابات مجلس شوند.

با این وصف، صحبت های بیطرف در حالی بیان می شود که از طرفی دیگر برخی منابع خبری از رایزنی‌ها با دو وزیر سابق برای حضور در انتخابات می‌دهند. گفته می‌شود برخی اصلاح‌طلبان به دنبال نامزدی حبیب‌الله بیطرف هستند و اعتدالگرایان روی وزیری هامانه حساب باز کرده‌اند.

آیا هامانه هم وارد می شود

وزیری هامانه که قائم مقام وزیر نفت در دولت تدبیر است در دور قبل انتخابات با رایی اندک از رقیب اصولگرای خود محمد صالح جوکاراز حوزه یزد شکست خورد.البته جوکارنیز ازطیف اصولگرایان هم به طورحتم وارد این کارزار سیاست می شود.

حال آنکه چند وقت پیش خبرگزاری ایلنا در خبری در ورودی خود منتشر مضمون بر اینکه ، مهم‌ترین مقامی که در روزهای منتهی به ضرب‌الاجل استعفاء ها، از مسئولیت خود کنار رفت٬ محمدصادق صالحی‌منش استاندار قم بود. هنوز خبری از حوزه احتمالی حضور صالحی‌منش منتشر نشده٬ اما اخبار تایید نشده حاکی از آن است که او به استان یزد خواهد رفت تا در شهری که عموما رای بالایی به اصلاح‌طلبان می‌دهد، به عنوان یک نیروی اصولگرا٬ وزنه را به سود جناح راست سنگین‌تر کند. آنهم در شرایطی که استان یزد همواره از مناطقی بوده که مدیران زیادی را به خود اختصاص داده بود و همواره اوضاع سیاسی این استان با هیجان و تنش بالایی دنبال می‌شود.

دراین میان نباید به سادگی از کنار محمدرضا بابایی به سادگی گذشت. اویکی دیگر از افرادی بود که از استانداری یزد کنار رفت تا شانس خود را در انتخابات مجلس بیازماید. پس از اینکه محمدرضا بابایی‌ از سمت معاونت برنامه‌ریزی‌ استانداری‌ یزد استعفا کرد، به سمت رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های خصوصی منصوب شد ولی با این همه از وی بعنوان یکی از گزینه های انتخابات مجلس برای استان یزد نام می برند.

رقیبی سخت درکنارتابش

اما در صحنه رقابت استان یزد٬ افراد قدرتمندتری حضور دارند. محمدرضا تابش که سال‌هاست نمایندگی اردکان در مجلس را بر عهده دارد٬ یکی از این افراد است؛ چهره‌ای که وزن بسیار مناسبی در این استان دارد و نقش تعیین‌کننده‌ای در یزد دارد.او هم ازطرف دولت مورد حمایت قرارمی گیرد و هم اینکه طیفی وسیعی از اصلاح طلبان به او علاقه دارند.

هرچند که شنیده می شود ناظمی اردکانی وزیر دولت احمدی نژاد نیز قصد کاندیداتوری دارد. البته در این خبرها اشاره‌ای به حوزه انتخابیه متبوع ناظمی اردکانی نشده اما اگر خبر کاندیداتوری وی صحت داشته باشد و وی قصد کاندیداتوری از زادگاه خود را داشته باشد، احتمالا باید شاهد رقابت وی با محمدرضا تابش در انتخابات آتی در حوزه انتخابیه اردکان بود.او نیز با توجه به خوشنامی که دراردکان دارد رقیبی سخت برای تابش به شمارمی رود.

به هر روی اصلاح‌طلبان مانیفست انتخاباتی می‌‏دهند. مانیفستی که شاید اصولگرایان معتدل هم بتوانند در چارچوب آن قرار بگیرند.تا پیش از این چهره‏‌های اصلاح‏‌طلب برای تعیین راهبردهای انتخاباتی خود کمتر از تدوین چنین مانیفستی سخن گفته بودند. آن هم در شرایطی که حرف و حدیث درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان معتدل با اصلاح‏‌طلبان به واسطه طیف‏‌های اعتدالی کم نبوده است. خصوصا قرار گرفتن هواداران علی لاریجانی با اصلاح‌‏طلبان در لیستی با محوریت هواداران دولت. اصلاح طلبان به دلیل دوری از دولت و قدرت، طبعا چهره های بیشتر و متنوع تری برای عرضه در اختیار دارند، اما در این دوره ازانتخابات آنها به جای چهره های رسانه ای- سیاسی جذاب، بیشتربه دولتمردان دولت اصلاحات روی آورده اند تا هم از احراز صلاحیت نامزدهایشان مطمئن باشند وهم با انتخاب دولتمردان متخصص و تکنوکرات، تاثیر و توجه خود به مقوله "اقتصاد" به عنوان دغدغه اصلی مردم را بهتر به مخاطبان و رای دهندگان خود نشان دهند.جاییکه حبیب الله بیطرف هم در ان قرار دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..