اختصاص ۱۷ میلیارد اعتبار برای بخش پژوهش یزد

no-thumbs

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت : 17 میلیارد ریال اعتبار برای بخش پژوهش استان در نظر گرفته شده که شامل دو درصد بودجه استان می باشد و این رقم بی سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز حمیدرضا نصیری زاده با حضور در میز گرد خبری و تحلیلی ایرنا مرکز یزد با اشاره به فعالیت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود : هدف این سازمان سربلندی نظام و فراگیر شدن محورهای توسعه استان که این امر تنها با همکاری رسانه ها محقق خواهد شد.

وی اظهار کرد : با احیای این سازمان در استان چند کار را در دستور قرار دادیم که مهمترین آنها سازمان دهی نظام آماری و نظام دهی پژوهش استان است.
** به خاطر یک موقعیت خاص استان را به خطر نمی اندازیم/ آمار واقعی می دهیم
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اضافه کرد: متاسفانه در هشت سال گذشته به دلیل نبود متولی اعلام داده های آماری صحیح ، اشکالات و تناقضات زیادی در این حوزه در سطح استان بوجود آمد که یک از آنها تعداد گردشگران وارد شده به استان یزد بود.
نصیری زاده تاکید کرد : آمارها منبع تصمیم گیری های استان است اگر در آمارسازی وضعیت را خوب جلوه بدهیم ممکن است بودجه استان کم اختصاص داده شود و ما نیز حاضر نیستیم به خاطر یک موقعیت خاص استان را به خطر بیندازیم و باید واقعیت گفته شود.
این مسئول گفت: به عنوان نمونه مدارس شهر یزد از نظر استاندارد از تمام مدارس استان بدتر است اما وقتی وزیر برای بازدید می آید مراسم را در بهترین مدارس با امکانات مناسب می گیریم بنابر این آموزش و پرورش بودجه این بخش را بر این مبنا به استان اختصاص می دهد.
وی با اشاره به تخصیص بالاترین بودجه عمرانی استان به آموزش و پرورش اضافه کرد: این امر به دلیل آن است که معتقدیم آموزش و پرورش بیشترین سهم را در توسعه آینده استان دارد .
** پژوهشها باید در مسیر توسعه و رفع مشکل استان باشد / اختصاص بودجه بی سابقه به بخش پژوهش استان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دومین برنامه این سازمان را نظامدهی پژوهشهای استان عنوان کرد و گفت: تا پیشتر پژوهشها مرتبط با هم و در راستای توسعه و رفع مشکلات استان نبود اما قصد داریم این تحقیقات تقاضا محور و در راستای رفع نیاز و برای توسعه استان قرار گیرد.
نصیری زاده یادآور شد: شورای برنامه ریزی استان نیز به اهمیت این بخش واقف است بنابر این بودجه خوبی به این حوزه اختصاص داده و ما نیز با اولویت بندی نیازهای استان در کمیته مربوط به این بخش ، پژوهشهای لازم را انتخاب می کنیم.
وی درباره میزان بودجه پژوهشی امسال استان نیز با تقدیر از نگاه ویژه استاندار یزد به بخش پژوهش اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان چیزی معادل حدود ۲درصد بودجه استان به پژوهش اختصاص یافته که تاکنون بی سابقه بوده است.
این مسئول با اشاره به بی سابقه بودن این بودجه در استان تصریح کرد: در این حوزه بودجه استان یزد به نسبت بودجه عمرانی در میان استانهای نخست کشور قرار دارد ضمن آنکه این هزینه غیر از بودجه های پژوهشی سازمانها و دانشگاههاست که باید یک تا سه درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند.
به گفته وی برون سپاری فعالیت های عمرانی دستگاهها به بخش ها و شرکت های خصوصی فعالیت سوم مدنظر سازمان مدیریت استان است که در این راستا کارگروه سرمایه گذاری به منظور معرفی ظرفیت های استان ، کاهش تصدی گری دولت و تقویت بخش خصوصی راه اندازی شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در ادامه با اشاره به لزوم بهره گیری از نظر کارشناسان و متخصصان گفت: به همین منظور دفتر انجمن متخصصان و صاحبنظران را در استان ایجاد کردیم و بعد از شناسایی صاحبنظران هر بخش جلساتی را در استان داشتیم.
نصیری زاده تشکیل ستاد تدوین برنامه ششم و تشکیل هفتگی جلسات این ستاد به منظور بررسی برنامه های استان از دیگر فعالیت های این سازمان اعلام کرد.
** اجرای آزمایشی طرح سرشماری نفوس و مسکن در آزادشهر
وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح سزشماری نفوس و مسکن استان از انتخاب منطقه آزادشهر به عنوان پایلوت اجرای آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح ماموران آمارگیر همراه با تبلت نسبت به مراجعه به منازل و فرم ۱۲۰۰ خانوار را تکمیل خواهند کرد.
سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به صورت آزمایشی در سالجاری و همزمان با سراسر کشور از سوم آبان تا چهار آذرماه امسال در یزد برگزار خواهد شد .
*** یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه عمرانی استان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درباره وضعیت بودجه گفت: کل بودجه تملیک دارایی استان در سال جاری ۲۳۸میلراد تومان بوده که از این میزان ۱۴۰میلیارد تومان عمرانی است و تاکنون ۳۰درصد آن اختصاص یافته با این حال قول اختصاص ۱۰۰درصدی را گرفته ایم .
نصیری زاده درباره بودجه جاری دستگاهها نیز تصریح کرد: در این بخش استان یزد مشکل دارد با این حال برخی از دستگاهها و سازمان ها بودجه جاری خود را از تهران دریافت می کنند.
وی افزود: در حال حاضر با تعدیلی برخی از شاخص ها در بخش بودجه ای در جایگاه ۲۳کشور در میان استانها قرار داریم و اینکه گفته می شود به نسبت درآمد و تولید ، بودجه ما در جایگاه خوبی قرار ندارد شاید درست نباشد چون اگر بودجه های ملی استان را به بودجه استانی اضافه کنیم از هزار میلیارد درآمد واریزی استان به خزانه چیزی نماند.
** وجود ۳۴۰۰ طرح نیمه تمام در استان یزد
این مسئول با اشاره به وجود سه هزار و ۴۰۰ طرح نیمه تمام در استان یزد گفت : بدلیل وجود این تعداد طرح نیمه تمام در حال حاضر طرح جدیدی برای استان اجرا نمی شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: ضمن آنکه یک طرح پژوهشی در استان در حال انجام است تا وضعیت طرحهای نیمه تمام و میزان پیشرفت آنها را بررسی کند.
نصیری زاده یادآور شد: کارشناسان معتقدند تعداد طرحهای نیمه تمام کشور زیاد است به گونه ای که اگر اتمام طرحهای نیمه تمام کشور بدون شروع طرحهای جدید ۱۶سال زمان نیاز دارد.
وی همچنین با اشاره به حمایت از شرکتهای دانش بنیان از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به شرکتهای زیرمجموعه علم وفناوری در سال گذشته به عنوان یارانه و چهار میلیارد تومان برای کمک های فنی و اعتباری برای این بخش و حمایت از شرکت های دانش بنیان و طرحهای مرتبط با توسعه استان امسال دیده ایم.
**هزینه نگهداری تاسیسات دستگاههای اجرایی برابر بودجه استان است
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد نیز در این میز گرد خبری اعلام کرد: هزینه نگهداری تاسیسات زیربنایی و روبنایی دستگاههای اجرایی این استان حدود سه هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود که معادل بودجه سالانه استان است.
سیدمجتبی حسینی گفت : نبود یا کمبود نظام مدیریت دانش، مدیریت ریسک و نظام مدیریت تعمیرات و نگهداری در دستگاه های اجرایی موجب وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیری به دارایی های استان می شود.
وی اظهار کرد : کم توجهی به مباحث مدیریت نگهداری و تعمیرات در نظام بودجه ریزی باعث شده تا امروز بخش عمده ای از نیاز عمرانی استان از جمله اعتبارات استانی، منابع داخلی شرکت ها و حتی بخشی از اعتبارات ملی برای نگهداری و تعمیر دارایی ها از جمله راه ها، ساختمان ها، تجهیزات، شبکه های انتقال آب، برق و گاز باشد.
حسینی با تاکید بر لزوم کم کردن هزینه های توسعه خاطرنشان کرد : این کار ابزار مختلفی نیاز دارد که یکی از آنها پژوهش است ولی متاسفانه به دلیل پراکندگی آنها و مشخص نبودن متولی مشخص مشکلاتی داشتیم.
وی افزود: در راستای رفع این مشکلات پژوهش های استان متمرکز شد تا علاوه بر هم افزایی امکانات ، شرایط تولید علم نیز فراهم شود.
این مسئول یادآور شد: البته برای استمرار و تداوم انجام پژوهشها نیازمند منابع جدید هستیم که یکی از این منابع موقوفات است تا پژوهشها پایدار شود.
معاون سازمان مدیریت استان یزد در ادامه با اشاره موظف شدن دولت به داشتن نظام اداری صحیح گفت: در این راستا دولت تدبیر و امید نقشه راه اصلاح نظام اداری را تدوین کرد و ما نیز در همین خصوص نقشه راه مدیریت استان یزد را تهیه کردیم تا راه دست و صحیح برای نیل به توسعه استان مشخص شود.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..