آمار نگران کننده معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد:

فوت سالانه ۱۸۵۰ سرطانی تا سیگاری بودن ۱۷ درصد مردم یزد

از حدود 90 هزار فوتی های سرطان در کشور، ۱۸۵۰ رویداد از آن در استان یزد ثبت می شود که این رخداد رشد سالانه ۷ تا ۱۰ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در همایش روز جهانی غذا با اشاره به آمار بیماری و مرگ و میر در کشور و استان اظهار داشت: ۳۰ درصد از مرگ‌ و میرها و ۳۰ درصد بیماری های مزمن، به نوع تغذیه وابسته است.

محمد حسن لطفی به آمار مرگ و میر سرطان هم پرداخت و تصریح کرد که از حدود ۹۰ هزار فوتی های سرطان در کشور، ۱۸۵۰ رویداد از آن در استان یزد ثبت می شود که این رخداد رشد سالانه ۷ تا ۱۰ درصدی دارد.

وی، تعداد مصرف کنندگان دائمی سیگار در استان را ۱۷ درصد عنوان کرد و گفت که براساس آخرین تحقیق استانی ۹ تا ۱۰ درصد افراد به کشیدن قلیان اذعان دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت سلامت مردم و آمارهای ناشی از مرگ و میر، حساسیت بیشتری برای دست اندرکاران تولید مواد غذایی ایجاد شده و نوعی نگاه تکلیف مدارانهٔ شرعی و انسانی، متوجه این افراد است.

وی افزود: کشور ما در حال گذار از مرحلهٔ اپیدمیولوژیک است و هم اکنون در فاز دوم گذار از جامعهٔ سنتی به جامعهٔ پیشرفته بسر می‌بریم و بخشی از تغییر ماهیت بیماری‌ها نیز طبیعی است.

او تصریح کرد که ضروری است تا با توجه به شرایط کنونی، سواد سلامت مردم افزایش یابد و نگرش آنان نسبت به سبک زندگی و مصرف مواد غذایی تغییر یابد و لازمهٔ این امر، نگاه سلامت محور واحدهای تولیدی به تولید مواد غذایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت ارائه مواد غذایی سالم می‌باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..