تلاش برای ساماندهی گردشگری سلامت:

گردشگری سلامت استان یزد نظام‌مند نیست

ارزان بودن خدمات درمانی در استان، یزد را به یکی از قطب‌های درمانی و از مقاصد گردشگری سلامت تبدیل کرده است اما به گفته عضو کمیته گردشگری سلامت استان شاهد فاصله این نوع گردشگری در استان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز بسیاری از بیماران غیربومی خدمات مطلوبی را در طول اقامت برای دریافت خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند و خانه‌های مسکونی بی‌نام و نشان، محل اقامت این مسافران در طول دوران حضورشان در استان است.
این در حالی است که گردشگری سلامت، از اقتصادی‌ترین انواع صنعت گردشگری است که با توجه به کادر درمانی توانمند، مراکز درمانی مجهز و خدمات ارزان‌قیمت درمانی در استان باید مورد توجه قرار گیرد. بیمارانی که در حال حاضر از خدمات درمانی استان استفاده می‌کنند، همگی در زمره گردشگران سلامت قرار ندارند چرا که گردشگری سلامت به معنای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای درمان است.
در این نوع گردشگری، بیمار با استفاده از خدمات اقامتی، پذیرایی و خرید از صنایع دستی و سوغات شهر مقصد، از خدمات درمانی آن نیز بهره‌مند می‌شود اما بسیاری از بیماران غیربومی که این روزها در مراکز درمانی استان مشاهده می‌شوند، حتی از اقامت در هتل‌های شهر نیز دوری می‌کنند.
تمایل این افراد به اقامت در مراکز ارزان قیمت، به شکل‌گیری خانه‌های اجاره‌ای در مجاورت مراکز درمانی استان منجر شده به طوری که هم گلایه ساکنان بومی را به همراه داشته و هم زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی شده است.

تلاش برای ساماندهی گردشگری سلامت استان
عضو کمیته گردشگری سلامت استان و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به شکل‌گیری کمیته گردشگری سلامت استان، از عضویت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، نظام پزشکی استان و نمایندگی وزارت امور خارجه استان در این کمیته خبر داد.
«سیدمصطفی فاطمی» هدف از تشکیل کمیته سلامت در استان را برنامه‌ریزی و ساماندهی صنعت گردشگری سلامت استان عنوان کرد و افزود: تاکنون ۲ جلسه رسمی این کمیته تشکیل شده و توافقاتی حاصل شده است که به رونق صنعت گردشگری سلامت می‌انجامد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مسئولیت دبیرخانه کمیته سلامت استان به عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است اما این مسئولیت به صورت چرخشی به اعضای کمیته تفویض خواهد شد.
این مسئول با بیان این‌که دستورالعمل‌ها و موازین خاصی برای صدور مجوز دفاتر خاص گردشگران یا دفاتر مسافربری در این کمیته بررسی شده است، افزود: تاکنون چند در خواست از بخش خصوصی برای راه‌اندازی دفاتر مسافربری و گردشگری خاص حوزه گردشگری سلامت دریافت شده که البته هنوز مجوزی صادر نشده است.
فاطمی بیان کرد: این شیوه‌نامه و دستورالعمل‌ها بر اساس مقررات حاکم بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و طبق قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است. به گفته وی، اهداف اصلی از تدوین این شیوه‌نامه ایجاد بسته مناسب و تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران برای رقابت سالم مبنی بر ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده در حوزه گردشگری سلامت است.

خروج برخی از خدمات پزشکی از گردشگری سلامت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر این‌که برنامه‌های حوزه گردشگری سلامت نظام‌مند خواهد شد، اظهار کرد: شاید در حوزه سلامت فعالیتی انجام شود که در زمره گردشگری سلامت دسته‌بندی نشود چرا که گردشگر سلامت تعریف خاصی دارد.
وی ادامه داد: گردشگر سلامتی فردی است که کمتر از یک سال و برای استفاده از خدمات درمانی در یک شهر ساکن شود و با اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی و خرید از سوغات استان، موجب رونق صنعت گردشگری شود.
عضو کمیته گردشگری سلامت استان تاکید کرد: باید مسائل حاشیه‌ای بسیاری برای گسترش صنعت گردشگری سلامت در استان مورد نظر قرار گیرد که از جمله آنها آسیب‌شناسی اجتماعی خانه‌های اجاره‌ای و پارک‌هایی است که محل اقامت بیماران غیربومی در طول دوران درمان در استان است.
وی تصریح کرد: خدمات پزشکی بسیاری در استان ارائه می‌شود اما باید توجه کرد که همه این رشته‌ها مرتبط با صنعت گردشگری سلامت نیست از این رو لازم است که به معرفی و شناسایی رشته‌های مرتبط با صنعت گردشگری سلامت اقدام شود.
فاطمی درمان ناباروری، بیماری‌های چشم‌، پوست، مو، زیبایی و ارتودنسی دندان را از رشته‌های مورد توجه تقویت صنعت گردشگری سلامت در استان دانست و افزود: استان در این رشته‌های پزشکی قابلیت تبدیل شدن به قطب درمانی کشور را دارد. وی با بیان این‌که بیش از نیمی از مراجعان مراکز درمانی استان، غیربومی هستند، افزود: توانمندی در حوزه پزشکی یکی از ظرفیت‌های خوب استان است که نه تنها مورد استقبال مردم سایر استان‌های کشور بلکه مورد تقاضای مردم کشورهای دیگر است.
این مسئول ادامه داد: این شرایط پذیرش بیماران غیربومی باعث شده است که حرفه پزشکی در استان شرایط متمایزی به خود ببیند و اهمیت و ضرورت راه‌اندازی کمیته گردشگری سلامت را دوچندان کند.
وی با تاکید بر این‌که تاکنون تلاش جدی برای جذب گردشگران خارجی در حوزه گردشگری سلامت در استان صورت نگرفته است، افزود: برای افزایش جذب گردشگران خارجی و رونق گردشگری سلامت در حال برنامه‌ریزی هستیم.

تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت در کشور
توافق‌‌نامه تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و وزارت امور خارجه منعقد شد. امضای این توافق‌ نامه می‌‌تواند ترویج صنعت گردشگری سلامت و استفاده بهینه از ظرفیت‌های درمانی استان برای بیماران غیربومی و حتی خارجی را به ارمغان آورد. به گفته بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، درمان در بیمارستان‌های استان نسبت به سایر استان‌های کشور ارزان‌تر است از این رو شاهد استقبال چشمگیر بیماران غیربومی برای درمان در استان هستیم و تشکیل شورای گردشگری سلامت در استان ضروری است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..