به همراه امارهای انتخاباتی:

تعجب یزدی ها از رفتار یکی از نمایندگان استان در تصویب برجام

در مجلس شورای اسلامی در روند تصویب طرحی موسوم به برجام، ناگهان یکی از نمایندگن روحانی و یزدی مجلس به صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعتراض شدیدی کرد و موجب تشنج در مجلس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد، حجت الاسلام و السملیمن دخیل عباس زارع زاده نماینده شهرهای بافق، ابرکوه، خاتم، بهاباد و مهریز در مجلس شورای اسلامی است و ی که یکی از سه نماینده استان یزد در مجلس است رویکرد و مشی اصولگرایانه دارد هرچند در جریان تبلیغات انتخاباتی چندان این ریکرد را نمایان نکرده بود.

به هرحال به گفته پیر موذن دیگر نماینده مجلس که شاهد اتفاقات اخیر در جلسه برجام بوده است: به جز روح الله حسینیان، دخیل عباس زارع زاده نیز بی احترامی زیادی به صالحی کرد و در حین سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی، بارها وی را تهدید به قتل کرد، البته من و آقای جلالی، نزدیک ایشان ایستاده و مراقب بودیم تا آسیبی به وی نرسد.
هرچند پیش از این نیز دخیل عباس زارع زاده نیز سخنرانی ها و اظهارنظرات مختلف و بعضا خاص را در محافل عمومی و خصوصی مطرح کرده است اما حرکت اخیر وی در حمله و بی احترامی به رئیس سازمان انرژی اتمی موجب ایجاد شوک در افکار عمومی در استان یزد  شده است.
یزدی ها در دوره های گذشته و در محافل مختلف از اقشار دارای فرهنگ و رفیت لازم یاد می کنند و حتی در آمارهایی این حوزه همچون نزاع های خیابانی عموما استان و مردم یزد در رتبه های پایین تعداد درگیری هستند که نشان از فرهنگ غنی و باسابقه در استان است و حال اینکه فردی با عنوان نماینده بخشی از مردم چنین رفتارهایی را داشته باشد، جای تامل و مباحثه است.
به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی رفتار امروز دخیل عباس زارع زاده را یک نشانه از" آغاز سقوط اخلاق و ظرفیت فرهنگی" در استان تعبیر کرده اند و برخی کاربران نیز با ایجاد هشتک هایی خواستار برخورد جدی مردم حوزه انتخابیه با وی و دعوت به رد صلاحیت و عدم رای مردم در دوره های آینده به وی شده اند.
برخی نیز با تحلیل رفتار وی عدم شرکت همه مردم در انتخابات را دلیل بروز چنین رفتارهایی در بین مسئولان استان می دانند و افزایش کیفیت رای گیری و انتخاب چهره هایی با سابقه روشن را خواستار شده اند.
اما با نگاهی به رفتار مردم این حوزه انتخابیه در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم متوجه می شویم که درصد بالایی از رای دهندگان به دخیل عباس زارع زاده برخلاف نظر وی به دولت حسن روحانی رای داده اند. 
حوزه  انتخابیه دخیل عباس زارع زاده دارای پنج شهرستان است که آمار زیر بر اساس اطلاعیه وزارت کشور به دست آمده است:
در شهرستان ابرکوه حسن روحانی حدود ۵۸ درصد آرا را به دست اورده است و کاندیدای رقیب وی سعید جلیلی حدود ۲۲ درصد را از آن خود کرده است.
در شهرستان بافق نزدیک به ۵۱ درصد به حسن روحانی و ۲۳ درصد به سعید جلیلی رای داده اند.
در بهاباد نیز  حدود ۴۷ درصدبه حسن روحانی و  22 درصد به سعید جلیلی رای داده اند.
اما در شهرستان خاتم  حدود ۶۲ درصد به حسن روحانی  و بالغ بر ۱۶ درصد به سعید جلیلی رای داده اند.
اما در شهرستان مهریز که زادگاه و محل زندگی دخیل عباس زارع زاده نیز هست بیش از  75 درصد به حسن روحانی و و فقط هشت و نیم درصد به سعید جلیلی رای داده اند.
با میانیگن امار فوق می توان دریافت که مردم  نزدیک به ۵۹ درصد از مردم حوزه انتخابیه دخیل عباس زارع زاده به دولت حسن روحانی رای داده اند و با توجه به شعار و پیشنهاد حسن روحانی در انتخابات در خصوص مسائل هسته ای،  می توان به روشنی دریافت نظر این نماینده با مردم حوزه انتخابیه متفاوت است.
این در حالی است که دخیل عباس زارع زاده نیز در یک انتخابات دو مرحله ای توانست به مجلس راه یابد که در دوره دوم انتخابات وی، با کمک و سخنرانی های پی در پی دکتر فروزان نیا از پزشکان حاذق یزدی همراه بود که بسیاری از کارشناسان ضور این پزشک را دلیل اصلی پیروزی وی عنوان کردند.
بر اساس آمارهای رسمی، کاظم فرهمند ( رقیب انتخاباتی دخیل عباس زارع زاده) با ۲۳ هزار و ۵۶۸ رای و حجت‌الاسلام دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی با ۲۴ هزار و ۹۵ رأی یک بار دیگر بر سر یک کرسی مجلس برای پنج شهرستان استان یزد با هم رقابت خواهند کرد.
در مرحله دوم نیز  در حوزه انتخابیه مهریزو بافق وابرکوه و خاتم و بهاباد عباس زارع زاده مهریزی با ۴۴ هزار رأی از مجموع ۸۸ هزار  شرکت کننده در انتخابات به عنوان فرد پیروز راهی مجلس شد.
به نر می سد روزهای سختی پیش روی دخیل عباس زارع زاده در مواجه با مردم حوزه انتخابیه اش خواهد بود.
 
ماجرای امروز چه بود؟
 
مجلس در خلال صحبت‌های صالحی عضو تیم مذاکره کننده برای دقایقی متشنج شد.
 
در جریان بررسی طرح کلیات طرح اجرای برجام علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هایی را مطرح کند اما نمایندگان مخالف، مانع از رسیدن صدای او به سایر نمایندگان شدند.
 
در این هنگام صالحی چندین بار با فریاد از نمایندگان تقاضا کرد که به صحبت‌های او گوش بدهند و اجازه بدهند او صحبت کند اما این اتفاق نیفتاد و لحظاتی بعد در میان فریادهای نمایندگان تعدادی از نمایندگان مخالف از جمله ابراهیم کارخانه‌ای، دخیل عباس زارع‌زاده و فرج‌الله عارفی به سمت تریبون مجلس هجوم بردند که این اقدام با همراهی تعداد دیگر از نمایندگان همراه شد و برخی نمایندگان از جمله کاظم جلالی، عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن سعی کردند فضای مجلس را آرام کرده و اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.
 
در ادامه فضای مجلس برای دقایقی دیگر ادامه پیدا کرد و در نهایت با دخالت رئیس مجلس که از نمایندگان خواست روی صندلی‌های خود قرار بگیرند تشنج پایان یافت. با این حال برخی نمایندگان هنوز به فریادهای خود ادامه دادند.

بخش نظردهی بسته شده است..