طرح ارزیابی اختلالات رشد کودکان در یزد

no-thumbs

مدیرکل بهزیستی یزد دوران 3 تا 6 سالگی را دوران حیاطی شکل‌گیری مغز کودکان دانست و از آغاز طرح «ارزیابی اختلالات رشد کودکان» در یزد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزجلیل عفتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد، با بیان اینکه ۲۳ مهر ماه در تقویم رسمی ایران، به عنوان روز جهانی عصای سفید نام گذاری شده است، اظهار داشت: ۱۲درصد از جامعه معلولان استان یزد، نابینا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از معلولان نابینای استان یزد به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تحت پوشش و حمایت خدمات توانبخشی و مشاوره‌ای سازمان بهزیستی استان یزد ق رار دارند.

عفتی با اشاره به اهمیت توجه به وجود عوامل وراثتی و ژنتیکی در معلولیت‌های نابینایی افزود: استان یزد در بحث بررسی‌های ژنتیکی نسبت به دیگر استان‌های کشور در وضعیت مطلوب‌تری از نظر امکانات فنی و وجود متخصصان آگاه به علوم مختلف وراثتی قرار دارد.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۱ هزار نفر از معلولان نابینای شهرستان‌های مهریز و میبد در سال گذشته، تصریح کرد: تا پایان امسال کل شهرستان‌های استان یزد تحت پوشش طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج قرار می‌گیرند.

وی بیماری‌های غیر عفونی، مانند دیابت را از دیگر عوامل نابینایی دانست و بیان کرد: حوادث غیر مترقبه و تغییرات شدید سنی از دیگر عوامل به وجود آمدن مشکلات نابینایی در افراد است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: در استان یزد طرح غربالگری تنبلی چشم به صورت مستمر در حال اجرا است و کودکان در مقطع زمانی خاص، از ابتدای مهر ماه امسال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دوران ۳ تا ۶ سالگی کودکان به عنوان دوره حیاطی شکل‌گیری بخش‌های مختلف مغز گفت: برای اولین بار «طرح ارزیابی اختلالات رشد کودکان» از آذر ماه در استان‌های یزد و تهران اجرا می‌شود.

عفتی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها، به منظور آگاه سازی و آشنایی با عوامل موثر و پیشگیری از بروز هرگونه معلولیت به ویژه نابینایی را از جمله اقدامات شاخص سازمان بهزیستی استان یزد عنوان کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..