صادرات زعفران یزد به نام خراسان و کرمان!

no-thumbs

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان یزد گفت: متاسفانه زعفران تولیدی استان به صورت فله به استان‌های خراسان و کرمان، فرستاده و به نام آنها صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمدرضا ابراهیمی با اشاره به خشکسالی‌های چند سا‌ل اخیر در استان یزد، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های استان مبنی بر جایگزین کردن کشت‌های کم آبخواه، این سازمان برنامه ویژه‌ای برای ترویج کشت زعفران در استان دارد و برای کشت و توسعه این محصول حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

وی اظهار کرد: در سال جاری سطح زیر کشت زعفران استان ۴۲۰ هکتار است که از این مقدار ۳۵۷ هکتار آن بارور و ۶۳ هکتار آن غیر بارور است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم زعفران از زمین‌های کشاورزی یزد برداشت شود. با توجه به قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران به ارزش ۶۰ تا ۷۰ میلیون ریال، این محصول دارای ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان خواهد داشت.

 

ابراهیمی با بیان اینکه شهرستان بهاباد با سطح زیرکشت ۲۷۰ هکتار رتبه اول تولید زعفران در استان را دارد، افزود: شهرستان‌های بافق با سطح زیر کشت ۴۸ هکتار و مهریز با ۳۳ هکتار در رتبه‌های دوم و سوم در این زمینه قرار دارند.

 

وی با اشاره به عطر خوب و کیفیت بالایی زعفران تولیدی استان، خاطرنشان کرد: زعفران در استان یزد در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت می‌شود و برداشت این گیاه معطر به‌طور معمول یک ماه تا حداکثر دو ماه بعد از کشت و در چند مرحله اتفاق می‌افتد. زعفران‌های کشت شده در استان و به ویژه شهرستان بهاباد، قبل از طلوع آفتاب برداشت می‌شود و به همین علت در نوع خود بی‌نظیر است.

 

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان یزد که در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است، می‌توان با راه‌اندازی انجمن زعفران و توجه بیشتر به بسته‌بندی این گیاه با ارزش در سال‌های نه چندان دور، یزد را به یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران کشور تبدیل کنیم.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..