طرح ایمنی بازار یزد تهیه می‌شود

no-thumbs

ناایمن بودن بازار سنتی شهر همواره ازسوی مسئولان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قرار گرفته است. «سیدعباس میرشمسی» مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان این‌که در دو طرف خیابان قیام تا چهارراه بعثت، 15 هکتار بازار وجود دارد، از انتخاب مشاور برای تهیه طرح ایمنی این راسته...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با وی درباره وضعیت ایمنی بازار سنتی شهر می‌خوانید.

  • با توجه به اهمیت بازار به عنوان یک مرکز اجتماعی، بازار سنتی شهر یزد چقدر ایمن است؟

می‌توان گفت که بازار سنتی یزد اصلا ایمن نیست. تجهیزات ایمنی در این بازار موجود نیست. در سال‌های گذشته ۵۰ کپسول آتش‌نشانی از سوی سازمان آتش‌نشانی بین بازاریان توزیع شد که اصلا مشخص نیست در کجا نگهداری می‌شوند چرا که در مغازه‌ها دیده نشده‌اند. تعدادی جعبه‌های آب آتش‌نشانی نیز در بازار تعبیه شده بود که بازاریان جعبه‌ها را کنده بودند و از لوله آب برای شست‌وشو استفاده می‌کردند از این رو شرکت آب و فاضلاب نیز شیرفلکه‌ها را قطع کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که تنها تجهیزات موجود ایمنی در بازار سنتی یزد ۳شیر آتش‌نشانی است، در‌صورتی که این بازار به بیش از ۱۵شیر در زمان حریق نیاز دارد.

  • آیا بازاریان از وضعیت ناایمن بازار آگاهی دارند؟

بله؛ جلسه هیات‌امنای بازار با مسئولان سازمان آتش‌نشانی شهرداری یزد برگزار و وضعیت برای آنها تشریح شده است. در این جلسه نبود تمهیدات ایمنی بازار یزد در مواقع حریق و حوادث را ذکر کردیم. نتیجه این نشست که با حضور نمایندگان بازاریان برگزار شد، تصمیماتی برای ارتقای ایمنی بازار بود که امیدواریم جامه عمل به آن پوشانده شود چرا که اصلا دوست نداریم حوادثی که برای بازار تهران و تبریز اتفاق افتاد، در بازار یزد تکرار شود.

  • اصلی‌ترین نیاز بازار برای ارتقای ایمنی و مهم‌ترین برنامه شما برای ایمن‌سازی بازار چیست؟

مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز، سیستم اطفای حریق است که متاسفانه بازاریان برای نصب آن همکاری لازم را نمی‌کنند. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد مهم‌ترین راهکار را انتخاب مشاور برای تهیه طرح ایمنی راسته بازار شهر می‌داند اما مشاور برای تهیه طرح ۴۰ میلیون تومان مطالبه کرده است. البته دفتر امور شهری استانداری یزد برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تهیه این طرح قول مساعد داده و امیدواریم با تخصیص این اعتبار، شاهد تهیه طرحی جامع برای ارتقای ایمنی بازار سنتی شهر باشیم و این طرح به اجرا درآید.

  • هزینه اجرای طرح چقدر برآورد شده و آیا بازاریان هم در تامین این هزینه نقش خواهند داشت؟

بازاریان بیشترین نفع را از ایمن‌سازی بازار خواهند برد از این رو باید در تامین بخشی از هزینه تهیه و اجرای طرح، مشارکت کنند اما تا زمانی که طرح تهیه نشده، نمی‌توان اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن را برآورد کرد.

  • تا زمانی که این طرح تهیه شود  و به اجرا درآید، چه برنامه‌ای برای ارتقای ایمنی بازار و همچنین ارائه خدمات امدادی دارید؟

خودروهای کوچک مجهز به خاموش کننده برای بافت تاریخی و بازار سنتی خریداری شده و گشت‌های موتوری نیز روزانه در بازار تردد می‌کنند. از طرفی آموزش‌های لازم به بازاریان داده شده تا آمادگی لازم  را برای مقابله با حوادث و حریق احتمالی پیدا کنند. یکی دیگر از اقدامات مورد توجه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد جمع‌آوری ورودی‌های «یو‌شکل» بازار است که باید به راه‌بندهای ستونی تبدیل و با ریموت کنترل شود.

  • یعنی در صورتی که این طرح تهیه شود و به اجرا درآید، بازار سنتی شهر ایمن خواهد شد؟

باید توجه داشت که به اندازه‌ای که تجهیز بازار به تجهیزات ایمنی اهمیت دارد، نگهداری از این تجهیزات و استفاده بهینه از آنها هم مهم است و تا زمانی که مشارکت بازاریان در اجرای این طرح مسجل نشود، دستاورد مطلوبی نخواهد داشت.

 

بخش نظردهی بسته شده است..