غربت ادبیات کودکان در زادگاه آذریزدی

no-thumbs

«مهدی آذریزدی» پدر ادبیات کودکان کسی است که یزدی‌ها به وجودش افتخار می‌کنند، چرا که وی با داعیه‌داری این عنوان، یزد را در ادبیات کودک، مطرح کرده است؛ اما جای تاسف دارد که در زادگاه وی، شاهد غربت ادبیات کودکان هستیم؛ به طوری که سالانه تنها 2 کتاب کودک در استان منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری ادبیات کودک، مجموعه نوشته‌ها، سروده‌ها و گفتارهایی است که از طرف بزرگسالان جامعه برای استفاده خردسالان نوشته می‌شود که استان از این حیث، جایگاه خوبی در کشور ندارد.

فقط یک ناشر کودک داریم
کارشناس مسئول چاپ و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان با اشاره به فعالیت ۷۸ ناشر در استان می‌گوید: تعداد ناشران تخصصی حوزه کودک در استان به یک انتشارات خلاصه می‌شود.
«سعید شیشه‌بری» با تاکید بر این‌که استان یزد در حوزه نشر و چاپ کتاب کودک در کشور جایگاهی ندارد، می‌افزاید: سالانه به طور متوسط ۲ عنوان کتاب در این حوزه در استان چاپ و منتشر می‌شود. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۱۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان چاپ شده که ۶ عنوان آن مربوط به حوزه آموزش کامپیوتر بوده است. به گفته این کارشناس، کسانی که در حوزه چاپ و نشر کتاب هستند، بیشتر علاقه دارند در حوزه بزرگسال فعالیت کنند؛ چرا که انتشار کتاب کودک نیاز به خلاقیت و توجه خاص دارد.

محرومیت کتاب‌های کودک استان از خلاقیت و تصویرگری
شیشه‌بری با تاکید بر اهمیت تصویرگری در کتاب کودک و ضعف این هنر در استان، می‌گوید: حوزه نشر کتاب کودک نیاز به خلاقیت دارد اما متاسفانه استان در این شاخه هم ظرفیت خوبی ندارد. وی ادامه می‌دهد: تنها یک ناشر و نویسنده کتاب کودک در استان وجود دارد که تالیفات قابل‌توجهی دارد و کتاب‌های او به زبان‌های مختلف دنیا نیز ترجمه و چاپ شده است.
کارشناس مسئول چاپ و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید: فعالیت در حوزه ادبیات کودک، دشوارتر از تالیف کتاب در حوزه بزرگسال است.
وی تاکید می‌کند: ادبیات کودک نیاز به هنرمندی، خلاقیت، ظرافت، آشنایی و نزدیکی با روحیه کودکان، روانشناسی کودک و… دارد تا مطالبی که انتخاب می‌شود برای کودکان مفید باشد و ارتباط خوبی با کودک برقرار کند.

محدودیت چاپ و نشر کتاب‌های کودک
کارشناس مسئول چاپ و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به آسیب‌های ادبیات کودکان می‌گوید: نشر کتاب کودک رونق چندانی ندارد و اگر در بازار کتاب‌فروشی‌ها بگردیم، کمتر می‌توانیم آثار ادبی کودکانه را به دست آوریم.
به گفته وی، تلاش‌هایی که برای ارتقای ادبیات کودک انجام می‌شود، بیشتر فردی و نه گروهی است؛ در حالی که کار در حوزه ادبیات کودک به صورت گروهی تاثیر بیشتری بر روند رشد و توسعه ادبیات کودکان دارد.
وی در پاسخ به سوال همشهری درباره تشویق و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ادبیات کودکان نیز می‌گوید: تسهیلات این اداره کل برای حمایت از نویسندگان و ناشران کتاب کودک و خریداری بخشی از کتاب‌های منتشر شده است.شیشه‌بری ادامه می‌دهد: با وجود این حمایت‌ها و فضای مناسبی که در حوزه نشر کتاب کودک در استان وجود دارد، شاهد بی‌میلی نویسندگان یزدی به تالیف و انتشار کتاب‌های تخصصی حوزه کودکان هستیم.
وی می‌افزاید: خواندن کتاب باعث ایجاد روح خلاقیت، کسب تجارب تازه درباره مسائل مختلف، ارائه راهنمایی‌های اخلاقی و… به کودکان بدون اجبار، تنبیه یا تشویق است و به نوعی ابزار تربیتی محسوب می‌شود.

بی‌توجهی ناشران به کتاب‌های کودکان
تنها ناشر حوزه ادبیات کودک و نوجوان استان که یک پزشک متخصص ارتوپد است، می‌گوید: ۲۵ سال است در کنار حرفه پزشکی در کار چاپ و نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنم. «بابک صابری» با اشاره به استقبال کشورهای اروپایی از کتاب‌هایش و ترجمه آن با تیراژ بالا، می‌افزاید: انتشار کتاب کودک نیاز به مشارکت یک تیم متشکل از نویسنده، ویراستار، تصویرگر، طراح و ناشر دارد که همگی باید دارای خلاقیت و فعالیت حرفه‌ای باشند.
وی تاکید می‌کند: به نظر من ادبیات کودک در شهری مانند یزد که زادگاه پدر ادبیات کودکان است، باید بیش از این قوی باشد، اما متاسفانه شاهد بی‌توجهی ناشران به این حوزه هستیم.
این نویسنده و ناشر حوزه کودک استان با بیان این‌که کتاب‌هایش بیشتر جنبه مذهبی دارد، می‌افزاید: با توجه به روحیه پرسشگری کودکان درباره معنویت و خداشناسی، تاکنون کتاب‌هایی درباره مذهب، پیامبران و امامان برای کودکان چاپ و منتشر کرده‌ام.
صابری با اشاره به چاپ کتاب‌هایش به زبان‌های چینی، انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و‌… می‌گوید: با توجه به اقدامات ناشایست هتک حرمت به ساحت پیامبر اسلام(ص) در اروپا، انتشار کتابی درباره زندگانی این پیامبر به زبان‌های مختلف، همزمان با اکران فیلم محمدرسول‌الله(ص) را دنبال کردم.
این نویسنده حوزه کودک ادامه می‌دهد: این کتاب که به بیان حکایت پنهان‌شدن حضرت محمد(ص) در غاز در جریان خروج از مکه به سمت مدینه، نوشته شده است، توانسته تابلویی زیبا برای کودکان و نوجوانان برای درک عظمت شخصیت پیامبر(ص) به تصویر بکشد.

نبود جایگاهی برای ادبیات کودک در استان
تنها ناشر کتاب کودکان در استان عقیده دارد که یزد در حوزه ادبیات کودکان جایگاه خوب و مطلوبی در کشور ندارد؛ اما سایر استان‌های کشور دارای انتشارات و نویسندگان متعددی در حوزه کودکان هستند.«بابک صابری» می‌افزاید: نویسندگانی به صورت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک در استان می‌نویسند اما آثار آنها در کل کشور مخاطب ندارد، در حالی که در کشورهای اروپایی، مخاطبان زیادی را جذب کرده است. وی بر ضرورت جلب توجه مسئولان فرهنگی استان به حوزه تخصصی کتاب و ادبیات کودکان تاکید می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..