محله اکبرآباد یزد نیازمند نوسازی

no-thumbs

محله اکبرآباد یکی از محله‌های فرسوده شهر است که بین خیابان آیت‌الله کاشانی و بلوار امام جعفرصادق(ع) قرار دارد. وجود کوچه‌های باریک و کم عرض از مشکلات دائمی ساکنان این محله است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری هر اقدامی که برای نوسازی پلاک‌های این محله انجام می‌شود، به طور قطع مالکان با الزام برای عقب‌نشینی مواجه می‌شوند اما با توجه به روند کند نوسازی این محله، بیشتر کوچه‌های این محله همچنان تنگ و باریک مانده‌اند.
کوچه ویلا یا کوچه اکبرآباد، معبر اصلی این محله است که با تقاطع‌های مختلف از خیابان آیت‌الله کاشانی تا بلوار امام جعفر صادق(ع) که مرز بین محله اکبرآباد و محله آبشاهی است، امتداد دارد.
تقاطع‌های این خیابان همواره حادثه‌خیز است و سرعتگیرهایی که برای مدیریت ترافیک در این کوچه اجرا شده، استاندارد نیستند؛ از این رو یکی از خواسته‌های اهالی، رسیدگی به وضعیت کوچه اصلی محله است.

خواسته‎‎های ساکنان محله
ضرورت توجه به اصلاح ترافیکی کوچه ویلا
یکی از ساکنان محله اکبرآباد گفت: کوچه ویلا به دلیلی شرایطی که برای فرار از ترافیک خیابان آیت‌الله کاشانی دارد، مسیر تردد رانندگان خودروها و موتوسیکلت‌های شهر است. «رضا جعفری» افزود: وضعیت آسفالت این خیابان به مرور بدتر می‌شود و لازم است با حجم ترافیکی که از محله عبور می‌کند، عملیات روکش آسفالت آن نیز هر چند سال یکبار تکرار شود. وی با اشاره به سرعت بالای تردد خودروهای عبوری از دل محله به ویژه در محل تقاطع‌ها، تاکید کرد: این وضعیت بسیاری از والدین محله را نسبت به ایمنی جان فرزندانشان نگران کرده است. این شهروند با اشاره به شلوغی این محله و آمار بالای دانش‌آموزان آن، بر ضرورت ایمن‌سازی تقاطع‌های محله و نصب سرعت‌گیرهای استاندارد در کوچه اکبرآباد تاکید کرد. وی افزود: زمانی که خودروها یا موتوسیکلت‌ها از تقاطع‌های واقع در کوچه اکبرآباد عبور می‌کنند، اصلا به تردد اهالی محله توجهی نمی‌کنند؛ همین موضوع موجب شده که مردم به ویژه سالمندان همواره درخصوص ایمنی تردد در این محله  ، نگران باشند.

 عقب نشینی تیرهای برق
یکی از ساکنان محله به فاصله زیاد برخی از تیرهای برق کوچه اکبرآباد از دیوار خانه‌ها اشاره کرد و افزود: این وضعیت امکان برخورد خودروها با تیرهای برق و بروز تصادف را تشدید می‌کند. «احمد دهقان» با بیان این‌که این وضعیت بیشتر در ورودی کوچه‌های فرعی کوچه اکبرآباد مشهود است، از شهرداری خواست به عقب‌نشینی این تیرها اقدام کند.

 لزوم توسعه فضای سبز محله
یک بانوی ساکن محله اکبرآباد با اشاره به این‌که پارک جوان تنها پارک موجود در محله اکبرآباد است، گفت: این پارک به دلیل قرار گرفتن در بن‌بست، کارایی لازم را برای رفع نیاز خانواده‌های محله ندارد. «سکینه اسماعیلی» ادامه داد: محله اکبرآباد بسیار شلوغ و پرجمعیت است و این پارک با توجه به وسایل بازی محدودی که دارد برای تامین نیاز محله به ویژه دانش‌آموزان و کودکان کافی نیست از این رو لازم است که از زمین‌های رها‌شده در محله برای ساخت پارک و فضای سبز استفاده شود. وی به زمین رها شده در حاشیه کوچه اصلی این محله اشاره کرد و افزود: این زمین‌ها سال‌هاست که در کنار محله رها شده و برای اهالی ایجاد مزاحمت می‌کند و از این رو بهتر است شهرداری برای تملک و تغییر کاربری آن اقدام کند.اسماعیلی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای تفریحی و سرگرمی در محله برای جلوگیری از گرفتار شدن فرزندان در دامان آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، از شهرداری می‌خواهد تا پارک‌های بیشتری در محله ایجاد کند.

 ضرورت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی
یک بانوی دیگر از ساکنان محله اکبرآباد نیز با اشاره به رها کردن نخاله‌های ساختمانی در جریان نوسازی برخی از خانه‌های این محله گفت: متاسفانه معابر کم عرض با اندک ساخت و سازی به کلی مسدود می‌شوند، چرا که اغلب شهروندان نخاله‌های خود را در حاشیه کوچه رها می‌کنند. «مریم فاضلی» ادامه داد: شهرداری باید در کمترین زمان ممکن، مالکان را به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ملزم کند، چرا که در غیر این صورت ترافیک داخل محله و به دنبال آن حوادث رانندگی نیز افزایش می‌یابد.این شهروند از بی‌توجهی ماموران شهرداری به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از سوی ماموران شهرداری گلایه کرد و افزود: شهرداری نباید منتظر بماند که کسی این تخلفات را گزارش کند بلکه باید با گشت‌های روزمره تخلفات را رصد و با متخلفان برخورد کند.

 خاکی بودن بعضی از کوچه‌ها
یکی دیگر از ساکنان محله به خاکی بودن برخی از کوچه‌های محله در شرایطی که وجود معابر خاکی در دل شهر معنایی ندارد، اشاره کرد و افزود: این وضعیت مشکلات زیادی را در خصوص تردد شهروندان به ویژه موتورسواران ایجاد کرده است.«مجتبی ذاکری» افزود: کوچه‌های خاکی محله اکبرآباد در زمستان مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند چرا که گل و لای ناشی از بارندگی، رفت و آمد شهروندان را بسیار دشوار و با معضل مواجه می‌کند.وی تردد دانش‌آموزان به مدارس را در زمان بارندگی در برخی از کوچه‌های خاکی محله معضلی اساسی دانست و افزود: ساکنان محله، آمادگی مشارکت برای آسفالت کوچه‌ها را دارند و شهرداری باید در این کار تسریع کند.این شهروند همچنین وضعیت آسفالت برخی از معابر این محله را نیز بسیار بد توصیف کرد و افزود: شهرداری باید برای مرمت آسفالت این معابر اعتبار مشخصی در نظر بگیرد. به گفته ذاکری، اقداماتی در سال جاری انجام شده که شایسته تقدیر است.

 تخریب خانه‌های فرسوده محله و تعریض معابر
«رضا متوسل» یکی دیگر از ساکنان محله اکبرآباد بر لزوم حمایت شهرداری از تخریب خانه‌های فرسوده و نوسازی این محله تاکید کرد و افزود: در شرایطی که این محله در مرکز شهر و در کنار یکی از خیابان‌های گران‌قیمت قرار گرفته، ارزش املاک آن به دلیل فرسودگی بسیار پایین است.وی ادامه داد: مسئولان باید با حمایت از مالکان و اعطای تسهیلات و امتیازات خاص، مالکان را به تخریب خانه‌های فرسوده و ساخت ساختمان‌های جدید و استاندارد ترغیب کنند.وی با تاکید بر این‌که بسیاری از خانه‌های این محله ایمن نیستند، ادامه داد: معابری که در حاشیه این خانه‌ها قرار گرفته نیز بسیار باریک هستند و در صورت بروز حادثه، امدادرسانی ناممکن خواهد بود. این شهروند توسعه و نوسازی محله را منجر به ساخت ساختمان‌های استاندارد و همچنین تعریض معابر دانست و افزود: در این شرایط هم تردد شهروندان تسهیل می‌شود و هم امدادرسانی به راحتی صورت می‌گیرد. متوسل با بیان اینکه برخی از کوچه‌های محله عرض‌های متفاوتی دارد، افزود: برای مثال ورودی برخی از کوچه‌ها عریض است اما وقتی به میانه معبر می‌رسیم، آنقدر کم عرض می‌شود که فقط امکان عبور یک خودرو وجود دارد.

پاسخ مسئولان
 افزایش فضای سبز محله
کارشناس شهرسازی منطقه ۲ شهرداری یزد از افزایش فضای سبز محله اکبرآباد با توجه به طرح تفصیلی شهر خبر داد و افزود: این محله جزو محله‌های فرسوده و پرجمعیت شهر است.  «سعید شکرانه» با اشاره به توجه شهرداری برای نوسازی این محله فرسوده تاکید کرد: شهرداری نمی‌تواند مالکان را به نوسازی ملزم کند اما زمانی که مالکان برای دریافت پروانه نوسازی به شهرداری مراجعه می‌کنند، باید ضوابط طرح تفصیلی از جمله عقب‌نشینی برای تعریض معابر را رعایت کنند.وی ادامه داد: در مواردی که تعریض یک گذر ضروری باشد، شهرداری برای تملک وارد عمل می‌شود و به تعریض اقدام می‌کند اما در صورتی که اجباری نباشد، تعریض به مرور زمان بر اثر دریافت مجوزهای نوسازی، ایجاد می‌شود. این مسئول از حمایت شهرداری از نوسازی محله‌های فرسوده شهر خبر داد و افزود: یکی از امتیازاتی که شهرداری برای نوسازی محله‌های فرسوده مانند اکبرآباد در نظر گرفته تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی است.

ارائه درخواست برای رسیدگی به نیازها
مسئول عمران منطقه ۲ شهرداری یزد خواستار ارائه درخواست از سوی ساکنان برای رسیدگی به مشکلات این محله از جمله ساماندهی سرعتگیرها، رفع نقاط حادثه‌خیز و حصارکشی زمین‌های رهاشده شد. «احمد زکی‌زاده» افزود: در سال جاری ۸۲۰۰ مترمربع از معابر محله اکبرآباد روکش آسفالت شده و ۵۸۰۰ مترمربع از معابر خاکی محله نیز زیرسازی و آسفالت شده است. وی از لکه گیری آسفالت ۳۶۰۰ مترمربع از معابر این محله خبر داد و گفت: برای دفع آب‌های سطحی محله در سال جاری ۴ حلقه چاه جذبی در اکبرآباد حفر شده است. زکی‌زاده یکی از اقدامات عمرانی انجام شده از سوی منطقه ۲ شهرداری یزد در این منطقه را پیاده‌روسازی باند شرقی بلوار شهید منتظرقائم نام برد. این مسئول اعتبار هزینه شده برای انجام این فعالیت‌های عمرانی را ۵۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: روکش آسفالت کوچه ۲۰، ۲۶ ، مجاهد و فرعی‌های کوچه ویلا در دستور کار است. وی همچنین از برنامه شهرداری منطقه ۲ برای زیرسازی و آسفالت انتهای کوچه دیهیمی و مطهر در سال جاری خبر داد و افزود: ساماندهی سرعت‌گیرهای محله طی یک مرحله در سال جاری انجام شده و اگر بیش از این اقدام شود، دیگر سرعتگیرها نقش و کارایی خود را از دست خواهند داد. زکی‌زاده از شهروندان خواست درخواست‌های خود را برای رسیدگی به تقاطع‌های محله به عنوان نقاط حادثه‌خیز ترافیکی به منطقه ۲ شهرداری اعلام کنند تا با ارجاع به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، تدابیر لازم برای آنها اتخاذ شود. وی درباره تعریض معابر این محله نیز گفت: در صورتی که ساکنان حاضر به عقب‌نشینی ملک خود باشند، شهرداری آمادگی لازم را برای تسطیح و آسفالت فضاهای عقب نشینی شده را دارد. مسئول عمران منطقه۲ شهرداری یزد درباره حصارکشی زمین‌های رها شده در محله نیز گفت: اداره اجرائیات شهرداری منطقه با اخطار به مالک، خواستار حصارکشی زمین می‌شود و سپس به نصب تابلو برای الزام مالک به حصارکشی اقدام می‌کند. وی ادامه داد: در صورت بی‌توجهی مالک، شهرداری به حصارکشی زمین مزبور اقدام می‌کند و سپس هزینه آن را با ۱۵ درصد افزایش بر اساس مصوبه شورای شهر از مالک دریافت می‌کند. زکی‌زاده می‌گوید: این هزینه در قبض نوسازی زمین لحاظ می‌شود و زمانی که مالک تقاضای تغییر کاربری یا ساخت و ساز ملک را دارد، باید این هزینه را پرداخت کند. وی درباره وضعیت پارک محله نیز از شهروندان خواست هر گونه مشکلی را که در پارک مشاهده می‌کنند با ارائه درخواستی به شهرداری منطقه اطلاع دهند تا به سرعت رسیدگی و برطرف شود. مسئول عمران منطقه ۲ شهرداری یزد درباره عقب نشینی تیرهای برق نیز از ساکنان خواست نقاط مورد نظر را به شهرداری منطقه اعلام کنند تا ضمن بازدید از محله و مکاتبه با شرکت برق، به جابه‌جایی آنها اقدام شود.

مجهز بودن پارک جوان
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد از مجهز بودن پارک جوان به وسایل بازی کودکان، ست‌های ورزشی و مبلمان پارکی خبر داد. «محمد صفدرپور» افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد توجه خود را به تجهیز پارک‌های درون‌محله‌ای به مبلمان مناسب معطوف کرده است. وی ادامه داد: امسال ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز پارک‌های شهر به مبلمان پارکی، ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید وسایل بازی، ۳۲۰ میلیون تومان برای خرید وسایل ورزشی و ۴۲۰ میلیون تومان برای تامین روشنایی پارک‌های شهر در نظر گرفته شده است. این مسئول از برگزاری مناقصه برای نصب این تجهیزات در پارک‌های شهر و انتخاب پیمانکاران خبر داد و افزود: خرید و نصب این تجهیزات تا پایان سال انجام می‌شود.

اعلام رها شدن نخاله‌های ساختمانی
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از شهروندان خواست موارد رها شدن نخاله‌های ساختمانی در محله اکبرآباد را به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اعلام کنند. «حمیدرضا رحیمدل» افزود: بعد از اعلام تخلف، مالکان ۲۴ ساعت فرصت دارند که نخاله‌ها را جمع‌آوری و در محل مناسب دفع کنند؛ در غیر این صورت سازمان مدیریت پسماند به جمع‌آوری نخاله‌ها اقدام خواهد کرد. وی ادامه داد: کسانی که متقاضی دریافت خدمات آژانس خاک و نخاله برای جمع‌آوری نخاله‌ها هستند باید با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند شهرداری، با تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه، این اقدام را دنبال کنند. این مسئول گفت: در شرایطی که مالکان با شهرداری همکاری نکنند، شهرداری نخاله‌ها را جمع‌آوری و دفع می‌کند و هزینه آن را در قالب فیش عوارض نوسازی از مالکان دریافت می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..