ترکان،مشاور ارشد رئیس‌جمهوری:

دلواپسان با تاخیر در اجرای برجام بیش از ۳ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردند/مجلس علی‌رغم کارشکنی اقلیت، یکشنبه چهره دفاع از منافع ملی خواهد گرفت

ترکان با اشاره به برخی کارشکنی‌های اقلیت مجلس برای تأخیر در تصمیم‌گیری مجلس درباره برجام، گفت: با وجود این مخالفت‌ها و کارشکنی‌‌ها، خواهیم دید که روز یکشنبه، اکثریت مجلس همراه دولت برای زدودن تحریم‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ،مشاور ارشد رئیس‌جمهوریبا اشاره به تلاش برخی برای تأخیر در تصمیم‌گیری مجلس درباره برجام که باعث اعتراض برخی چهره‌های نظام از جمله برخی مراجع تقلید نیز شده است، اظهار کرد: هر یک روز تأخیر در اجرای برجام خسارت‌های بسیار سنگینی برای کشور دارد و تا الان هم بیش از ۳ میلیارد دلار خسارت به کشور ضربه زده‌ است.

اکبر ترکان تصریح کرد: برآوردی که بنده از خسارت‌ها داشتم روزی ۱۰۰ میلیون دلار بود؛ اما آقای وزیر اقتصاد در این باره می‌گوید عدم تصمیم‌ به‌موقع درباره برجام، روزی ۱۵۰ میلیون دلار خسارت می‌زند.
راه خروج از رکورد، برداشتن تحریم‌هاست
وی ادامه داد: ما برای خروج از رکود باید یکی از موانع بزرگمان یعنی تحریم‌ها را از پیش پا برداریم. از پیش پا برداشتن تحریم‌ها با عملیاتی کردن برجام صورت می‌گیرد؛ بنابراین به نظر من، نمایندگان محترم همه همتشان را صرف کرده‌اند که این موضوع را سرعت ببخشند.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: در این مدت مشاهده کردم که آقای دکتر لاریجانی دلسوزانه برای منافع کشور تلاش کردند همچنین همفکران ایشان در مجلس نظرشان این است که ما به‌موقع برجام را عملیاتی کنیم؛ منتهی عده‌ای چه در مجلس و چه خارج از مجلس هستند که بیشتر رفتارهای سیاسی برایشان مهم است تا محتوای اجرای برجام.
نمی‌توان گفت احمدی‌نژاد یک نفره این همه خسارت به جا گذاشته است
یک کمیته مخصوص برای اجرای برجام باید تشکیل شود. شورای عالی امنیت ملی و وزارتخانه‌های مختلف وظیفه مشخصی در این‌باره دارند. آقای رئیس‌جمهوری ظایف این وزارتخانه‌ها را معلوم خواهد کرد تا گام‌های مختلف و مفیدی برای اجرایی کردن برجام برداشته شود  
وی تصریح کرد: این افراد شرکای وضع تحریم هستند. در ایجاد وضع تحریم ما نمی‌توانیم بگوییم آقای احمدی‌نژاد یک نفره این خسارت‌ها را به جا گذاشته است؛ بلکه یک جمعی بودند که این افراد شرکای ایجاد نابسامانی‌های موجود هستند.
مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افزود: همین افراد خسارت‌های سنگینی به کشور وارد کردند، حالا ما بعدا خواهیم گفت که آثار مالی این خسارت‌ها چه بوده و این لطماتی که به کشور وارد شده چقدر است. بدتر از همه به دلیل وجود تحریم‌ها، ارتباطات تجاری کشور به طور مستقیم انجام نشده و دلال‌ها و واسطه‌ها در این میان وارد عمل شدند؛ حال آنکه در همه دولت‌های پیش از دولت نهم و دهم، تلاش شده بود عرصه تجارت خارجی از دلالان پاک شود.
پاک کردن دستگاه‌ها حالا حالاها کار دارد
ترکان یادآورشد: این افراد که در گذشته دستشان کوتاه بود، در اثر عملکرد دولت احمدی‌نژاد، دکان باز کردند و به دستگاه‌های ما نفوذ کردند. قطعا پاک کردن دستگاه‌ها از این افراد و آثارشان، حالاحالاها مکافات دارد.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری با بیان اینکه «بخشی از آلودگی‌هایی که در دستگاه‌ها به‌وجود آمده، ناشی از تحریم‌هاست»، گفت: کسانی که در شکل‌گیری دیوار بلند تحریم و این آلودگی‌ها نقش داشتند و شریک بودند، باید شجاعانه مسئولیت خود را قبول کنند، کوشش دولت یازدهم برای زدودن تحریم‌ها را ارج بگذارند و به سمت زدودن تحریم‌ها و رونق دادن به اقتصاد کشور قدم برداریم.
وی افزود: اما عده‌ای هستند که می‌خواهند بگویند ما در طرفداری از تحریم، اشتباه نکردیم و از عملکرد غلط خود دفاع می‌کنند.
ترکان تصریح کرد: دولت یازدهم کاری را که باید انجام بدهد انجام داده‌ است؛ همچنین احترام به مجلس هم لازم است. مجلس محترم هم اکثریت‌شان به وظیفه‌شان عمل خواهند کرد و روز یکشنبه شاهد خواهیم بود که مجلس چهره دفاع از منافع ملی خواهد گرفت و بر اساس آن چیزی که خیر و صلاح کشور است تصمیم می‌گیرد اما در هر حال، یک عده اقلیت هستند که مخالفت و کارشکنی می‌کنند.
دولت مجلس را قبول دارد
وی با بیان اینکه «دولت در مقابل اقلیت‌، قانون‌مدار است» تأکید کرد: دولت قانون‌مدار است و به مجلس هم احترام می‌گذارد. ما جایگاه مجلس را باور داریم و تصمیم‌ آن را محترم می‌شماریم. اکثریت مجلس یکشنبه نشان خواهند داد که همراه دولت برای زدودن تحریم‌ها هستند هر چند کوششی که بعضی از نمایندگان برای دو فوریت شدن این طرح داشتند، متأسفانه با مقاومت اقلیت، عقب افتاد.
مشاور ارشد رئیس‌جمهوری درباره اقدام دولت برای اجرای برجام گفت: یک کمیته مخصوص درباره این موضوع باید تشکیل شود. شورای عالی امنیت ملی و وزارتخانه‌های مختلف وظیفه مشخصی در این‌باره دارند. آقای رئیس‌جمهوری وظایف این وزارتخانه‌ها را معلوم خواهد کرد تا گام‌های مختلف و مفیدی برای اجرایی کردن برجام برداشته شود.
منبع: انا

بخش نظردهی بسته شده است..