روند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بررسی شد

no-thumbs

در جلسه ای با حضور اعضای پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد با کارشناسان دفتر ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور میزان پیشرفت کار و ساختار بخش توصیف پرونده مورد بازبینی و بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز معاون دفتر ثبت جهانی در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت و تکمیل فصل توصیف پرونده، ثبت آنرا منوط به توصیف دقیق و کارآمد از ویژگی های شاخص و منحصر بافت تاریخی یزد دانست.

فیروزه سالاری اصالت، یکپارچگی و پویایی بافت تاریخی یزد را از ویژگی بارز این پرونده در جریان ثبت جهانی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: فصول بعدی پرونده که در حال جمع بندی است، باید در راستای نیل به چنین هدفی گام برداشته شود.
حفظ گنجینه ارزشمند شهر یزد، همسویی تلاش ها برای حفاظت ها و بهره برداری از بافت، دستیابی به یک مدیریت واحد در حفاظت از بافت با حفظ وظایف و اختیارات در دستگاه های مختلف و به اشتراک گذاشتن تفکرات و برنامه ها از جمله اهداف کارگروه ثبت جهانی اعلام شده است.
در ادامه این جلسه مسئول دفتر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ساختار فصل توصیف این پرونده را با محوریت معرفی کل شهر یزد، جغرافیای طبیعی شهر یزد، شاهکار تمدن کاریزی، راه، دسترسی و عبور از یزد، ساختار دفاعی شهر یزد، نظام عملکردی در بافت تاریخی یزد (کارکرد حیات اجتماعی و اقتصادی شهر ) و نظام کالبدی و سازماندهی فضایی (محلات، ابنیه و معماری ) ذکر کرد.
هر سال یک اثر تاریخی از کشور برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می‏‏ شود که با رایزنی‎‎های به عمل آمده، شهر یزد برای سال ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شده است.
استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..