اولین همایش ملی استاندارد به میزبانی یزد

no-thumbs

مدیر کل استاندارد استان یزد از برگزاری نخستین همایش ملی استاندارد با رویکرد استاندادها، ضوابط و مقررات به میزبانی یزد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمدحسین ماجدی" در نخستین روز از هفته استاندارد، شعار امسال روز جهانی استاندارد(۲۲ مهرماه) را "استانداردها، زبان مشترک جهان" ذکر کرد و گفت: هفته استاندارد امسال که نودمین سال فعالیت استاندارد در کشورمان است، از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه با عناوین مختلفی نامگذاری شده که به ترتیب شامل "استاندارد کودک ایمنی و سلامت"، "استاندارد فرهنگ اسلامی و مسئولیت اجتماعی"، "استاندارد و تحول نظام استاندارد سازی"، "استاندارد و کیفیت"، "استانداردها زبان مشترک جهانی"، "استاندارد و همدلی و همزبانی دولت و ملت" و "استاندارد و اقتصاد مقاومتی"، است.

وی با اشاره به نقش استاندارد‌ها در تمامی ابعاد زندگی مردم، مطالبه‌ی مردمی را بهترین روش برای توسعه و ترویج استانداردسازی ذکر کرد و گفت: متاسفانه امروز بسیاری از مردم از حقوق خود نسبت به استاندارد مواد مصرفی‌شان بی‌اطلاع هستند و همین موضوع نیز منجر به حاشیه امنی برای سستی و کاهلی در تولید کالاهای یا خدمات مصرفی شده است.

ماجدی در ادامه به نبود زبان مشترکی در مورد استاندارد بین دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولید و توزیعی اشاره و ضرورت شناخت بیشتر استاندارد به عنوان زیر ساخت توسعه‌ی جامعه، ارتباط و همخوانی قوانین و مقررات موجود با استاندارد را یکی از کارآمدترین وسایل برای ترویج و ارتقای کیفیت خواند .

وی گفت: در همین راستا نیز برای اولین بار در تاریخ ۹۰ ساله استاندارد، نخستین همایش ملی استاندارد با رویکرد استاندادها، ضوابط و مقررات در روز جهانی استاندارد یعنی چهارشنبه ۲۲ مهرماه به میزبانی استان یزد برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول، محورهای این همایش را شامل جایگاه فنی استانداردها، ضوابط و مقررات در کشور، چالش‌های حقوقی در ضوابط و مقررات استاندارد، استاندارد و حقوق شهروندی، تولیدات غیر صنعتی، استانداردها و ضوابط و مقررات، مراجع قانونی تصویب کننده،‌ استاندارد، سلامت و بهداشت، گردشگری با رویکرد استانداردسازی و نیز محیط زیست همگام با استاندارد ذکر کرد و گفت: همایش از ساعت ۸ تا ۱۶ روز چهارشنبه ۲۲ مهر در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

ماجدی در ادامه نیز به عملکرد شش ماهه اداره کل استاندارد استان پرداخت و تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال دو هزار و ۶۲۰ مورد بازرسی در استان صورت گرفته که ۷۰۴ مورد مربوط به شهرستان‌های استان و مابقی مربوط به مرکز استان است.

وی با اشاره به انجام بیش از ۳۰۰ نمونه‌گیری از محصولات صنایع و کالاهای مراکز عرضه، ۳۰ درصد از نمونه‌ها را فاقد علامت و شرایط استاندارد ذکر کرد که عمدتاً نیز مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی بوده‌اند.

مدیر کل استاندارد استان یکی دیگر از مشکلاتی که در این مدت در سطح استان مشاهده شده را وجود افزودنی‌های غیرمجاز و نگهدارنده‌ها در ۷۰ درصد آب میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، سس گوجه و اقلام خوراکی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و در برخی مراکز عرضه می‌شود، ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به این که در ۶۰ درصد از نانوایی‌های شهر، به جز آرد تعیین شده از آردهای مختلف دیگر نیز برای پخت نان استفاده می‌شود، این امر را در کیفیت نامناسب نان تولیدی موثر دانست.

ماجدی در مورد افزایش استفاده از محصولات غذایی سنتی به جای محصولات صنعتی در استان هشدار داد و گفت: با توجه به افزایش احتمال آلودگی و عدم رعایت بهداشت در مواد اولیه این محصولات ‌و نیز نظارت کمتر در تولید آنها، ادامه این روند می‌تواند در آینده مشکلات بهداشتی جبران ناپذیری را برای یزد به دنبال داشته باشد که در همین رابطه در حال رایزنی با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد هستیم.

وی با بیان این که براساس برآوردهای این اداره کل، ۳۰ درصد از وسایل توزین و اندازه‌گیری استان کالیبره نیستند و این موضوع می‌توان به مصداق جرم کم فروشی باشد‌، اظهار کرد: در حال حاضر هماهنگی‌هایی در این رابطه با اتاق اصناف مرکز استان و برخ از شهرستان‌ها صورت گرفته است ولی تنها در شهرستان ابرکوه به صورت سیستماتیک وسایل توزین کالیبره شده‌اند.

وی با اشاره به هزینه اندک کالبره کردن این وسایل سنجش، از رایزنی با شورای اسلامی شهر یزد برای تقبل هزینه کالیبره کردن وسایل اوزان برخی از صنوف شهر ماند میوه‌فروشی‌ها خبر داد و گفت: جا دارد که خود اصناف برای اجرای این امر شرعی و قانونی اقدام کنند.

مدیر کل استاندارد استان همچنین اعلام کرد: از مجموع ۴۴ جایگاه CNG موجود در استان، ۲۲ جایگاه همچنان فاقد استاندارد و مشکل دارند و تلاش هستیم که آنها نیز به سطح استاندارد برسند.

وی در مورد استاندارد شهربازی‌های استان نیز گفت: در حجال حاضر تنها در مورد شهربازی‌های بافق و ابرکوه مشکل داریم و در دیگر شهربازی‌های استان اگر بههر‌برداری مناسبی صورت گیرد، مشکلی نداریم.

ماجدی در ارتباط با استانداردسازی مصالح ساختمانی شهر نیز اظهار کرد: عمده مشکل در این رابطه مربوط به واحدهای تولیدی شن و ماسه، بتن آماده و تیرچه و بلوک است و معتقدیم که دانش فنی استان در این موارد خیلی پایین است.

وی در همین رابطه عنوان کرد: در همی راستا نیز اولین دوره آموزشی ارتقای دانش تولید‌کنندگان شن و ماسه و بتن آماده استان در شهریور ماه برگزار شد و دومین دوره نیز هفتم آبان برگزار خواهد شد.

این مسئول در بخش پایانی سخنانش با اشاره به وجود ۵۴ آزمایشگاه تایید صلاحیت همکار با اداره کل استاندارد استان، از در حال اجرا بودن طرح سنجش عمومی این آزمایشگاه‌ها برای ارزیابی عملکرد و میزان دقت جواب آزمایش‌های آنها خبر داد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..