یزد بزرگترین تولیدکننده روناس کشور است

no-thumbs

استان یزد با برخورداری از 423 هکتار سطح زیر کشت روناس و عملکرد بیش از 11 تن در هر هکتار، در جایگاه اول تولید این گیاه صنعتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،"روناس" از جمله محصولات کشاورزی است که این روزها کشت آن در سطح کشور تقریباً به اردکان و بافق منحصر شده است.

این گیاه به دلیل وجود رنگدانه و ماده رنگینی به نام آلیزارین در ریشه آن که در تولید رنگ طبیعی نقش مهمی دارد، از قدیم‌الایام مورد توجه صاحبان صنایع نساجی و فرش دستباف کشور قرار داشته است.

"فرجام فاضل" مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد در این رابطه می‌گوید: با توجه به ۴۲۳ هکتار سطح زیر کشت کنونی روناس در استان یزد و میزان برداشت دو هزار و ۴۷۴ تن در سال، این استان با عملکرد ۱۱ هزار و ۷۸ کیوگرم در هر هکتار، رتبه اول تولید این محصول در کشور را در اختیار دارد.

وی زمان کاشت بذر روناس را نیمه اسفند تا اواخر فروردین و زمان کاشت ریشه آن را آبان تا اسفند عنوان کرد و گفت: زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان ماه سال سوم تا چهارم است که بعد از کف بر کردن ساقه و برگه‌های سبز، عملیات برداشت با بیل‌های مخصوصی انجام می‌شود.

فاضل در مورد کاربردهای روناس نیز گفت: موارد مصرف این گیاه در صنایع غذایی ، رنگرزی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی است و روناس سائیده شده عموماً جهت رنگ‌آمیزی پشم وکرک و تهیه رنگ لاکی قالی و همچنین تثبیت بعضی از رنگ‌های دیگر که از کاه و پوست انار و گردو به دست می‌آید، مصرف می‌شود ولی گاهاً نیز به منظور تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار منازل و کارگاه‌ها نیز از روناس استفاده می‌شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان، خریداران روناس ساییده شده استان یزد را  بیشتر تجار اصفهانی، کاشانی، ارومیه‌ای، کرمانی، یزدی و شیرازی دانست و گفت: این محصول به بیش از ۱۰ کشور دنیا از جمله  کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان و غیره هم صادر می‌شود.

وی درباره مشهور شدن روناس به طلای سرخ در بین اهالی کویر، اظهار کرد: این گیاه به علت سازگاری در آب شور و خاک کویر همچنین بازدهی مطلوب اقتصادی در بین مردم اردکان به طلای سرخ مشهور شده است و اندک توجه به این گیاه صنعتی می‌تواند در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه نقش چشمگیری ایفا کند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..