توجه به بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی یزد

no-thumbs

مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و بهینه‌سازی مصرف در شرایطی که بحران آب در روستاهای استان بیداد می‌کند، امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز جهاد کشاورزی استان برای تحقق این مهم، طرحی را به سازمان جهاد کشاورزی کشور پیشنهاد کرده است که با اجرا در بازه زمانی ۱۰ ساله، افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی استان را شاهد خواهیم بود. روزنامه همشهری در گفت‌وگویی با «سیدحسن مکی» معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان به این موضوع پرداخته که می‌خوانید.

  • مهم‌ترین طرح‌های جهاد کشاورزی استان برای بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی چیست؟

یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه آبیاری مدرن و تحت فشار است که از سال گذشته با جدیت در بخش کشاورزی استان دنبال شده است. بر این اساس ۲۵۰۰ هکتار از اراضی استان تحت اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار قرار گرفته و با پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات، از علاقه‌مندان به اجرای این سیستم‌های نوین آبیاری حمایت می‌شود.

  • برنامه‌های دیگر سازمان برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی چیست؟

برای نهرهای کشاورزی، لوله‌گذاری یا کانال‌کشی از منبع آب تا مزرعه را اجرا کردیم که مزیت اجرای آن، افزایش راندمان آبیاری و کاهش هدر رفت آب است. همانطور که می‌دانید، حدود ۳۰درصد آبی که از منبع تا مزرعه در جریان است، تبخیر می‌شود در حالی که با اجرای این طرح تا حدی از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود، کشاورزان استان نیز برای اجرای این کانال‌ها، مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفتند و تسهیلات دریافت کردند و در نهایت از اجرای طرح ابراز رضایت کردند. همچنین با توجه به این‌که ناهمواری اراضی زراعی باعث کاهش قابل ملاحظه بازدهی آبیاری‌ها می‌شد، تسطیح اراضی با جدیت ازسوی سازمان جهاد کشاورزی دنبال شد که یک روش خوب حفاظتی برای خاک‌های در حال فرسایش است. صرفه‌جویی در مصرف آب، صرفه‌جویی در زمان آبیاری، افزایش کارآیی و بهینه‌سازی مصرف دیگر نهاده‌های کشاورزی نیز از مزایای اجرای این طرح است.

  • آیا اصلاح الگوی کشت تاثیری در بهینه‌سازی مصرف آب بخش کشاورزی دارد؟

این طرح نیز با توجه به شدت و خسارت خشکسالی در استان در حال اجرا است. با اجرای این طرح کشت‌های پرآب‌خواه از بخش کشاورزی استان حذف شده و جای خود را به کشت‌های کم‌آب‌خواه سازگار به اقلیم می‌دهند. برای اجرای این طرح با اهداف افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف آب ۶۶ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون ۶۰درصد آن تخصیص یافته است. کشت‌های کم‌آب‌خواه مد نظر بخش کشاورزی استان شامل محصولات زعفران و گیاهان دارویی و همچنین توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که در نهایت به کاهش ۱۲درصدی مصرف آب منجر می‌شود.

  • برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی درکنار مدیریت مصرف آب، برای نگهداری از منابع آبی به ویژه قنات‌ها چیست؟

یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی استان، خشک و کم‌آب شدن قنات‌هاست، از این رو با مشارکت کشاورزان و اهالی روستاها، احیا و لایروبی قنات‌ها در دستور کار قرار گرفته است. جهاد کشاورزی استان بیش از ۲۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی برای احیای قنات‌ها هزینه کرده که منجر به احیای ۶۰۰ رشته قنات استان شده است. حیات کشاورزی استان به احیای این قنات‌ها وابسته است و ایجاد ۲۶۳۰ رشته قنات در استان، نشان از اهمیت این منابع آبی دارد؛ از این رو تخصیص اعتبار برای مرمت و احیای قنات‌ها تداوم خواهد داشت.

  • کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی چه نقشی در بهینه‌سازی مصرف آب دارند؟

از کشاورزان می‌خواهم کاهش مصرف آب را سرلوحه قرار دهند که این کار با تغییر روش‌های آبیاری سنتی به نوین، ساخت استخرهای تنظیم آب و اجرای کانال‌های آب در مزارع کشاورزی، امکان‌پذیر است.

بخش نظردهی بسته شده است..