بدنبال تیراندازی شکارچیان متخلف:

لزوم ایجاد قرق‌های اختصاصی در یزد برای حمایت از همیاران محیط‌زیست یزد

به دنبال تیراندازی شکارچیان متخلف به یکی از همیاران محیط زیست در استان یزد و گلایه‌هایی مبنی بر حمایت‌ نکردن مادی و معنوی مسئولان از وی، مدیر کل محیط زیست استان یزد خواستار تعیین تکلیف قرق‌های اختصاصی برای حمایت قانونمند از مشارکت‌های داوطلبانه مردمی در امر حفاظت محیط زیست به عنوان مانعی جدی بر سر ر...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«عباس شایقی» یکی از همیاران محیط زیست استان یزد که در موارد متعدد از فعالیت شکارچیان غیرمجاز در منطقه زردکوه منصور آباد در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد جلوگیری کرده بود، اخیرا از سوی شکارچیان متخلف هدف گلوله قرار گرفت و در حال حاضر نیز در یکی از بیمارستان‌های یزد در شرایط جسمى ناگواری به سر می‌برد. شکارچیان متخلف با برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده، نیمه‌هاى شب ابتدا کابل تلفن منزل وی را قطع کردند و سپس با ایجاد سر و صدا، وی را از درون خانه بیرون کشیدند و به شکلی ناجوانمردانه، این پیرمرد ۷۰ ساله را با مشت و لگد و چوب مورد ضرب و شتم قرار دادند و در نهایت هنگامی که پیرمرد روی زمین افتاده بود، به وسیله سلاح شکاری از فاصله بسیار نزدیک به پای وی شلیک کردند. متاسفانه تعداد بسیار زیادی ساچمه که گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ساچمه بود، در ناحیه اتصال استخوان ران به لگن وارد بدن این همیار محیط‌زیست شده است.

تاثیر مثبت مشارکت مردم
«حسین سادات موسوی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد در این زمینه به ایسنا گفت: متاسفانه در ۳ سال اخیر، مشارکت‌های مردم در امر حفاظت از محیط زیست در استان سبب شد تا تعدادی شکارچی متخلف دست به اقداماتی چون تهدید، ضرب و جرح و حتی وارد کردن خسارات مالی و جانی به همیاران محیط زیست در منطقه بزنند.
وی با اشاره به نقش مثبت مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بیان کرد: آنچه در کشور نیز شاهد آن هستیم، تأثیر مثبت مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بوده که استان یزد در این رابطه یک الگوی کشوری است، به نحوی که از مجموع ۵ منطقه تعیین شده برای پایلوت قرق اختصاصی در کشور، ۳ منطقه در استان یزد قرار دارد.

هجمه‌ها به طرح قرق‌های اختصاصی
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این که طرح قرق‌های اختصاصی در ابتدا مورد هجمه شدیدی قرار گرفت، اظهار کرد: به دنبال قانونی که از حدود ۵۰ سال پیش مغفول مانده بود، طرح‌های مشارکتی حفاظت محیط زیست مطرح شد و خوشبختانه نتایج مثبتی را در استان به دنبال داشته است، به طوری که تعداد آهوان در منطقه مهریز از ۱۹۰ رأس در سال ۱۳۹۱ به هزار رأس در حال حاضر رسیده که بخش زیادی از این اتفاق مرهون مشارکت و همدلی بخش خصوصی بوده است.
سادات موسوی اضافه کرد: در ۵ سال گذشته که در منطقه چهل‌گزی مهریز پروانه شکار صادر می‌شد، از ۱۰ پروانه صادره ۹پروانه نیز برای شکار موفق نبود، ولی در حال حاضر علاوه بر وجود حدود ۴۰۰ رأس کل و بز در این منطقه گونه‌هایی مانند پلنگ، گربه وحشی و آهو نیز دیده شده که اینها نتیجه کمک بخش خصوصی به محیط زیست بوده است. این مسئول ادامه داد: نتایج این مشارکت باعث شده که اکثر افرادی که در گذشته شکارچی بوده‌اند، ‌اکنون با اداره محیط زیست همکاری کنند ولی در این میان، برخی نیز این موضوع را مانع ادامه‌ تخلفاتشان در منطقه می‌دانند و دست به اقداماتی ناشایست و خشونت‌آمیز می‌زنند.

۳ منطقه پیشنهاد شده است
سادات موسوی گفت: افراد متخلف قبل از این نیز از طریق مناطق آزاد به مناطق تحت مدیریت محیط زیست آسیب می‌رساندند که امیدواریم با تعیین تکلیف وضعیت این مناطق از سوی سازمان محیط‌زیست، کمتر شاهد این قبیل اتفاقات در آینده باشیم. به گفته‌ مدیر کل محیط زیست استان ۳ منطقه پیشنهادی استان برای قرق اختصاصی در شورای عالی، طرح موضوع شده و نیازمند آیین‌نامه اجرایی است. بنابراین از سازمان محیط زیست کشور می‌خواهیم که در این امر ورود کرده و ضمن تعیین تکلیف در این باره، مسائل حقوقی آن را نیز لحاظ کند تا امیدی نیز برای بخش خصوصی در این همکاری ایجاد شود.

موانع قانونی برای برخورد با شکارچیان متخلف
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به حادثه اخیر و تحت پیگرد بودن متخلفان از سوی پلیس امنیت و نیروی انتظامی اشکذر اظهار کرد: چند ماه پیش هم فرزند یکی دیگر از همیاران محیط زیست از سوی شکارچیان متخلف مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود و به نظر می‌رسد که این اتفاقات ناشی از واکنش‌های برخی متخلفان نسبت به وقایع خوب روی داده در حوزه حفاظت محیط‌زیست منطقه باشد.
سادات موسوی نبود آیین‌نامه‌ اجرایی مشخص در مورد مناطق قرق اختصاصی را مانعی قانونی برای برخورد همیاران محیط زیست با شکارچیان متخلف دانست و گفت: این موضوع حتی مانع برخورداری این افراد از امتیازات بیمه‌ای، حقوقی و… هنگام مصدومیت آنها می‌شود.

هزینه‌های بیمارستانی «عباس شایقی» به عهده ضاربان است
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از «عباس شایقی» مصدوم حادثه تیراندازی شکارچیان متخلف عیادت کرد. به گزارش ایسنا «حسن اکبری» در عیادت از شایقی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «مرتاض» بستری است، اظهار کرد: عباس شایقی با وجود وضعیت جسمانی نامساعدش و ساچمه‌های زیادی که به دلیل تیراندازی از فاصله نزدیک در بدنش هست، روحیه خیلی خوبی دارد. اکبری گفت: محبط زیست استان از ابتدا با جدیت موضوع را دنبال کرده تا به کمک مراجع قضائی، عامل یا عاملان شناسایی شوند و از آنجا که هدف و انگیزه این اقدام مشخص نبود، در صدد پیدا کردن علت و انگیزه اصلی عاملان این اقدام هستیم. وی ادامه داد: این که آیا متخلفان به دنبال هنجاری که به واسطه فعالیت‌های آقای شریفی در این منطقه انجام می‌شده دست به این کار زده اند یا این که مسائل دیگری هم هست، هنوز مشخص نیست. اکبری عنوان کرد: این که چه کمکی از ما ساخته است نیاز به زمان دارد و در بحث هزینه‌ها که بخشی از کار است باید به وی کمک شود؛ البته در هزینه‌های دولتی محدودیت داریم، ولی به هر شکل که بشود، باید به ایشان کمک کرد. معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست یزد گفت: اگر ضاربان دستگیر شوند، علاوه بر برخورد قانونی با آنها، تامین مسائل مالی و هزینه‌های بیمارستانی عباس شایقی نیز به عهده آنها خواهد بود.

 

مهدی زمان زاده

بخش نظردهی بسته شده است..