دلسردی صنعتگران یزدی

no-thumbs

کاهش حمایت‌های دولتی برای حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های صنایع دستی داخلی و خارجی، افزایش هزینه‌های شرکت و همچنین نبود بازدهی اقتصادی، بسیاری از صنعتگران یزدی را از حضور در این نمایشگاه‌ها دلسرد و ناراضی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری بیشتر صنعتگران، فرصت حضور در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی داخلی را پیدا کرده‌اند اما کاهش توان اقتصادی مردم، فروش صنایع‌دستی را با مشکل مواجه کرده است و از این رو صنعتگران حضورشان در نمایشگاه‌ها با هدف کسب درآمد را راضی‌کننده نمی‌دانند. آنها تاکید دارند که صنعتگران صنایع‌دستی به حمایت مسئولان نیاز دارند به‌طوری که صنعتگر باید صنایع‌دستی با‌کیفیت تولید و دولت باید فرصت عرضه مناسبی برای آن فراهم کند و از این رو بخشی از هزینه‌های شرکت در نمایشگاه به ویژه بخش حمل و نقل اجناس باید از سوی دولت پرداخت شود، البته باید توجه داشت که عمده صنعتگران یزدی تاکنون تجربه حضور در نمایشگاه‌های خارجی صنایع دستی را نداشته‌اند و عقیده دارند که فرصت حضور در نمایشگاه‌های خارجی فقط برای عده خاصی از صنعتگران فراهم است.

پشتیبانی از صنعتگران برای شرکت در نمایشگاه‌ها
یکی از صنعتگران صنایع دستی یزد می‌گوید: هنرمند و صنعتگر صنایع دستی نباید دغدغه عرضه مصنوعات خود را داشته باشد و از این رو لازم است که او وظیفه تولید اجناس با کیفیت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز وظیفه پشتیبانی فروش این محصولات را بر عهده بگیرند.
«مهدی زحمتکش» می‌افزاید: یک صنعتگر صنایع دستی قادر نیست به تنهایی همه مراحل تامین مواد اولیه، طراحی، ساخت، بسته بندی و فروش را انجام دهد و از این رو لازم است که این کار با مشارکت و حمایت دولت انجام شود. وی با بیان این‌که برخی از مصنوعات صنایع دستی کشورمان، حتی قابلیت عرضه در نمایشگاه‌های داخلی را هم ندارند، ادامه می‌دهد: به عقیده من دخل و خرج شرکت در نمایشگاه‌های داخلی به هم نمی‌خورد، از این رو بسیاری از صنعتگران با کسب تجربه از حضور مجدد در نمایشگاه‌های داخلی، دلسرد می‌شوند.
این صنعتگر صنایع دستی نساجی می‌افزاید: تبلیغات ضعیف و خرید صنایع دستی از روی ترحم از سوی بازدیدکنندگان نمایشگاه از ضعف‌های نمایشگاه‌های داخلی صنایع دستی است و متاسفانه بسیاری از صنعتگران دستشان از حضور در نمایشگاه خارجی کوتاه است. وی که به صورت شخصی به صادرات مصنوعات نساجی خود اقدام کرده است، ادامه می‌دهد: تعداد صنعتگران صنایع دستی استان که در نمایشگاه‌های خارجی حضور می‌یابند، مشخص است و باید توجه کرد که بسیاری از صنعتگران توان اقتصادی پرداخت هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های خارجی را ندارند و هیچ حمایتی نیز از آنها نمی‌شود.
زحمتکش می‌افزاید: اگر قرار باشد همه هزینه‌های شرکت در نمایشگاه خارجی از صنعتگر دریافت شود، نقش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این میان چیست؟ در این صورت صنعتگران می‌توانند به صورت شخصی و بی هیچ منتی در نمایشگاه شرکت کنند و تحت لوای هیچ کجا قرار نگیرند. وی در پاسخ به ضعف صنعتگران برای عرضه مناسب مصنوعات در نمایشگاه‌ها نیز می‌گوید: مشکلاتی در ارائه و معرفی صنایع دستی استان در نمایشگاه‌ها وجود دارد اما باید قبول کرد که نمی‌توان از صنعتگر انتظار داشت که او همه شرایط برای عرضه مطلوب مصنوعات را فراهم کند.

حذف طراحی از صنایع دستی استان
مدیر خانه نساجی یزد لازمه فراهم کردن شرایط مطلوب عرضه صنایع دستی را تشکیل تیم‌های تخصصی برای طراحی، تولید، بسته بندی و عرضه عنوان می‌کند و می‌افزاید: بیشتر صنعتگران استان توان اقتصادی بالایی برای تشکیل تیم‌های تخصصی ندارند. وی این مشکل را موجب حذف طراحی از صنایع دستی استان می‌داند و می‌افزاید: توجه به نیازهای روز در طراحی صنایع دستی یکی از ملزومات این هنر صنعت است و باید مصنوعاتی در بازار عرضه شود که با نیاز و طراحی امروز جامعه همخوانی داشته باشد. زحمتکش با تاکید بر این‌که صنعتگران امروز جامعه بیشتر تکنیک را آموخته‌اند و با هنر و خلاقیت آشنایی ندارند، گفت: از این افراد نمی‌توان توقع داشت که مدیریت فروش و بازاریابی صنایع دستی را نیز به خوبی انجام دهند.

تلاش برای افزایش غرفه‌ها در نمایشگاه تهران
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از برگزاری سالانه ۲۵ نمایشگاه داخلی و ۷ نمایشگاه خارجی عرضه صنایع دستی خبر می‌دهد و می‌افزاید: صنعتگران یزدی تقریبا در همه نمایشگاه‌های داخلی شرکت می‌کنند اما تعداد متقاضیان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بسیار محدود است.
«محمدرضا دهقان» با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده برای افزایش تعداد غرفه‌های صنعتگران یزدی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تهران، می‌افزاید: در خردادماه امسال ۱۲ غرفه این نمایشگاه بین‌المللی به عرضه صنایع دستی استان اختصاص داشت که امیدواریم بتوانیم تعداد آنها را به ۳۰غرفه افزایش دهیم. وی ادامه می‌دهد: سطح حضور در نمایشگاه‌ها را صنعتگر با کسب تجربیات در دوره‌های قبل و بازدهی اقتصاد حضور در نمایشگاه‌ها تعیین می‌کند. این مسئول با اشاره به برگزاری تخصصی نمایشگاه‌های داخلی صنایع دستی می‌افزاید: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از رشته‌های موفق در نمایشگاه‌های گذشته یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای حمایت از صنعتگران است.
دهقان درباره هزینه شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و حمایت دولت از صنعتگران نیز می‌گوید: در برخی از نمایشگاه‌های صنایع دستی هزینه اسکان و پذیرایی صنعتگران پرداخت می‌شود اما هزینه‌بر‌ترین بخش شرکت در نمایشگاه، هزینه حمل و نقل اجناس است که صنعتگر باید پرداخت کند.  معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر این‌که تنها هدف حضور صنعتگران در نمایشگاه‌ها، فروش نیست، ادامه می‌دهد: شرکت در نمایشگاه فرصت کسب تجربه و تبادل اطلاعات و تجربه‌ها را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد. این مسئول با اشاره به استقبال پایین صنعتگران یزدی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی صنایع‌دستی بیان می‌کند: هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بسیار بالاست و مشارکت‌های دولتی برای اعزام صنعتگران نیز به مراتب کاهش یافته است. دهقان تاکید می‌کند: باید توجه کرد که شرکت در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی اعم از داخلی و خارجی، فرصت بازاریابی و برقراری تبادلات تجاری را فراهم می‌کند، به طوری که برخی صنعتگران یزدی با شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، موفق به راه‌اندازی شعبه فروش و شرکت توزیع در کشورهای مزبور شده‌اند.

ضرورت تقویت هنر فروش و بازاریابی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، یکی از دلایل ناکامی هنرمندان صنعتگر یزدی در نمایشگاه‌های صنایع دستی را نبود هنر فروش و بازاریابی اعلام می‌کند و می‌افزاید: تلاش‌هایی برای ارائه آموزش بازاریابی و هنر فروش از سوی این معاونت آغاز شده است.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون جلسات آموزشی کوتاه‌مدت برای آموزش هنر فروش با حضور اساتید برجسته کشوری برای هنرمندان صنایع دستی استان برگزار شده اما من عقیده دارد که این آموزش‌ها باید به صورت ماهانه و منظم برگزار شود.
دهقان با بیان این‌که صنعتگران هم برای رونق بخشیدن به نمایشگاه‌ها نقش زیادی دارند، می‌افزاید: طراحی نامناسب غرفه‌ها و اطلاع‌رسانی ضعیف درباره هنر دستی و اجناسی که در غرفه عرضه می‌شود، باعث شده است که غرفه‌های صنایع‌دستی برای مخاطبان جذاب نباشند.
وی درباره تاثیر اجرای زنده بر رونق نمایشگاه‌های صنایع دستی نیست می‌گوید: در گذشته هزینه اجرای زنده صنایع دستی در نمایشگاه‌ها به صنعتگران پرداخت می‌شد اما کمبود اعتبار این شرایط را ناممکن کرده؛ از این رو دیگر شاهد اجرای زنده صنایع دستی در نمایشگاه‌ها نیستیم.

نحوه انتخاب نمایندگان استان در نمایشگاه‌های صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره اطلاع‌رسانی در خصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه‌ها برای فراهم شدن فرصت حضور صنعتگران استان نیز می‌گوید: سامانه پیامکی و استفاده از فضای اطلاع‌رسانی گروه‌های مجازی، منجر به اطلاع‌رسانی مناسب به صنعتگران یزدی در این خصوص شده است. «محمدرضا دهقان» می‌افزاید: یک کانال تلگرام نیز برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌ها از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد شده که وظیفه اطلاع‌رسانی مناسب از زمان و نحوه شرکت در نمایشگاه‌ها به هنرمندان صنایع دستی را بر عهده دارد. وی ادامه می‌دهد: بعد از اطلاع‌رسانی، متقاضیان برای ثبت نام به معاونت صنایع دستی مراجعه می‌کنند و از بین افراد ثبت نام شده گزینش به عمل می‌آید تا نمایندگان استان برای شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی داخل بر اساس رشته تخصصی نمایشگاه مزبور، انتخاب شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..