معابر ابرکوه در حسرت اجرای طرح ساماندهی

no-thumbs

سیستم حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری ابرکوه چندان رضایت بخش نیست چرا که این شهر هنوز فاقد طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری اولویت تدوین طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهری ابرکوه ۲ سال پیش در شورای ترافیک شهرستان و سپس شورای ترافیک استان به تصویب رسید، اما شهرداری به دلیل کمبود اعتبار، هنوز نتوانسته این طرح را تدوین کند.

توجه شهرداری به رفع نقاط حادثه‌خیز
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه می‌گوید: ضرورت تهیه طرح حمل ونقل و ترافیک شهری برای معابر شهر ابرکوه ۲ سال پیش در شورای ترافیک شهرستان و استان به تصویب رسید.
«احمدرضا اسدی» می‌افزاید: اما با گذشت بیش از ۲ سال از تصویب ضرورت طرح، شهرداری به دلیل کمبود اعتبار موفق به تدوین طرح نشده است.
وی عقیده دارد که تهیه، تدوین و اجرای این طرح نقش بسزایی در ایمن‌سازی معابر شهر و اصلاح گره‌های ترافیکی دارد و تا زمانی که این طرح تدوین و اجرا نشود، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری ابرکوه سامان نخواهد یافت. این مسئول ادامه می‌دهد: تهیه این طرح برای رسیدگی جامع به مسائل حمل و نقل، گره‌های ترافیکی و نقاط حادثه‌ساز شهر ابرکوه ضرورت دارد هر چند شهرداری نیز به صورت موضعی برای شناسایی این نقاط و بر اساس نظر مشاور ترافیک، به تهیه طرح‌های اصلاح هندسی اقدام کرده است.

شناسایی گره‌های ترافیکی
اسدی با اشاره به شناسایی ۵ گره ترافیکی و نقطه حادثه‌خیز در شهر ابرکوه می‌افزاید: از جمله این نقاط حادثه‌خیزتقاطع بلوار جمهوری با خیابان دادگستر است که به دلیل استقرار در خیابان شریانی درجه یک شهر و عبور و مرور ترابری برون شهری از این محور درون شهری و اتصال خطرناک آن به معابر حاشیه‌ای، از اولویت‌ اجرایی در شهرداری برخوردار است.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر طرح اصلاح هندسی این گره ترافیکی تهیه شده و به تایید مراجع ذی‌صلاح رسیده است و پس از ابلاغ به شهرداری، مراحل اجرایی آن برنامه‌ریزی می‌شود.
این مسئول اضافه می‌کند: گره دوم ترافیکی شهر ابرکوه تقاطع خیابان فتح‌آباد با خیابان شهید باهنر است که به دلیل وجود بافت قدیمی و ۵ راهه بودن و همچنین جاده دسترسی روستای عزیزآباد و مدوئیه ایمنی پایینی دارد.
به گفته اسدی، شهرداری بر اساس ضرورت با عقد قرارداد با مشاور ذی صلاح، اقدامات اولیه را برای تهیه طرح اصلاح هندسی این تقاطع انجام داده است و این طرح در حال حاضر مراحل تصویب را سپری می‌کند. وی ادامه می‌دهد: با اصلاح این گره، محلات فتح‌آباد، گل کاران، خواجه، دسترسی‌های حاشیه‌ای به روستاهای عزیزآباد و، مدوئیه ایمنی برقرار خواهد شد و شاهد کاهش تصادفات زیاد این نقطه خواهیم بود.
وی در بیان دیگر گره‌های ترافیکی مهم شهر ابرکوه به ۳ تقاطع حادثه‌خیز در بلوار جمهوری اسلامی این شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: اصلاح هندسی این تقاطع‌های حادثه‌خیز با ایجاد یک بلوار به‌طول ۲۱۰۰‌مترمربع و عرض ۴۵ متر با ایجاد ۳ میدان در دستور کار شهرداری است. مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه با بیان این‌که این محور نیز در هدایت ترابری برون‌شهری به خروجی شرقی شهر نقش اساسی دارد، می‌افزاید: با اصلاح این مسیر، دیگر نیازی به تردد ترابری برون‌شهری به داخل شهر نیست. وی یکی از بناهای فنی مهم این محور را ساخت پل بر مسیل دولت‌آباد اعلام می‌کند و می‌افزاید: این طرح نیز به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسیده و آماده ابلاغ به شهرداری است. وی ادامه می‌دهد: شهرداری برای اجرای این طرح، به اجرای اقدامات اولیه برای تملک اراضی واقع در طرح مبادرت کرده و توافقات اولیه با مالکان پس از مشخص شدن مسیر، انجام شده است.

تلاش شهرداری برای ایجاد معابر جدید
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه همچنین از ایجاد معابر جدید در شهر ابرکوه برای بهبود عبور و مرور شهروندان و تسهیل تردد خودروها و دسترسی به بخشی از بافت فرسوده شهر خبر می‌دهد. وی می‌افزاید: ایجاد معابر جدید شهر ابرکوه به تصویب رسیده و اقداماتی برای تملک اراضی واقع در مسیر طرح‌ها انجام شده است.
اسدی از جمله این معابر به خیابان فجر، اصلاح ورودی خیابان فتح‌آباد و محور جدیدی حد فاصل خیابان سعدی و بلوار جمهوری اسلامی اشاره می‌کند. این مسئول طرح بزرگ شهرداری ابرکوه را ساماندهی بلوار امام علی(ع)، حد فاصل میدان ولیعصر(عج) تا میدان علم و صنعت به طول بیش از ۴ کیلومتر اعلام می‌کند. وی می‌افزاید: در طرح ساماندهی این بلوار، اصلاح تقاطع‌های در طول مسیر به ویژه تقاطع جاده روستای مریم‌آباد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نیز در دستور کار است. مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه ادامه می‌دهد: برای تکمیل این طرح از نظر سیما و منظر شهری نیز قرارداد جداگانه‌ای با پیمانکار ذی صلاح منعقد شده است.
وی با بیان این‌که این طرح پس از تصوب نهایی، در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد، اضافه می‌کند: بلوار امام علی(ع) ورودی شهر ابرکوه از سمت استان فارس است که به اصلاح هندسی تقاطع‌ها، تامین دسترسی ایمن برای کاربری‌های اطراف و اجرای طرح سیما و منظر شهری نیاز دارد.

ساماندهی ورودی شهر
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه درباره ساماندهی ورودی شهر ابرکوه از سمت مرکز استان نیز می‌گوید: با توجه به لزوم ساماندهی ورودی شهر از یزد و معضلات جدیدی که به دلیل ایجاد جاده جدید یزد- شیراز در ورودی این شهر پیش‌آمده، طرح تقاطع ۱۵ دی تهیه و برای طی مراحل تصویب به شورای ترافیک استان ارسال شده است.
وی ادامه می‌دهد: اجرای این طرح به دلیل تداخل حوزه‌های شهری و برون شهری از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و به هماهنگی گسترده بین ادارات به ویژه اداره راه و شهرسازی ابرکوه نیاز دارد.
اسدی می‌گوید: امیدواریم با توسعه این همکاری هرچه سریع‌تر مشکل بزرگ ترافیکی شهر ابرکوه که ناایمن بودن دسترسی ورودی شهر از سمت محور یزد است، رفع شود.
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه اعلام می‌کند که در ارزیابی ایمنی حمل و نقل و ترافیک شهری در ابرکوه مهم‌ترین مشکل مربوط به تقاطع‌ها و گره‌های ترافیکی است و در سال‌های گذشته طرح‌های متعددی برای رفع آنها تهیه شده است. وی عقیده دارد اجرای این طرح‌ها، نقش زیادی در افزایش ضریب ایمنی معابر شهر ابرکوه خواهد داشت. اسدی می‌گوید: در صورتی که طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهری ابرکوه به سرانجام برسد، می‌توان با نگاه کلی به سیستم حمل و نقل و شبکه‌های ارتباطی درون شهری، راهبردهای مناسبی برای افزایش ایمنی و بهبود تردد در شهر ایجاد کرد.
وی می‌افزاید: از دغدغه‌های اصلی شهرداری، تهیه طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهری است اما این موضوع به دلیل نیاز به ۴۰ میلیون تومان اعتبار، هنوز به سرانجام نرسیده است.

ضرورت ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه یکی از نیازهای عمومی شهر ابرکوه برای رفع معضلات حمل و نقل شهری را توجه به ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان می‌داند. «احمدرضا اسدی» می‌افزاید: طرح‌های متعددی برای تحقق این مهم از سوی شهرداری مورد توجه قرار گرفته و برخی از آنها به مرحله اجرا نیز رسیده است. وی ادامه می‌دهد: اجرای ۲ چراغ زمان‌دار راهنمایی و رانندگی و ایجاد پارک ترافیک به وسعت ۴۵۰۰ مترمربع از اقدامات شهرداری برای ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندی است. این مسئول می‌گوید: تهیه و نصب بنرهای تبلیغاتی و پذیرایی از خردسالان و نونهالان در قالب تورهای کوچک درون شهری با هدف ایجاد زمینه آموزش‌های متنوع شهری از سوی شهرداری دنبال شده است. اسدی عقیده دارد که شهرداری توانسته است تا حدودی با برگزاری تورهای شهرگردی و حضور در پارک ترافیک به نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در بین کودکان و خردسالان این شهر اقدام کند و در این زمینه از فرماندهی راهور شهرستان به دلیل همکاری با شهرداری تشکر می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..