حیات وحش چاهک؛ قربانی حفاظت از اراضی ملی

no-thumbs

مشاهده صحنه قتل دسته جمعی و حتی کشتار فردی حیات وحش برای جلوگیری از وارد کردن خسارت به محصولات کشاورزی روستای چاهک در شهرستان خاتم، وقتی تلخ‌تر می‌شود که اراضی این کشاورزان به بهانه حفاظت از اراضی ملی، قابلیت محصور شدن ندارد. روستای چاهک از روستاهای زیبا و سرسبز در جنوب شهرستان خاتم در فاصله 28 کیل...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری این روستا به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های باغ شادی و باغ معدن، دارای جمعیت حیات وحش قابل ملاحظه‌ای از جمله گراز، گورخر، تازن زرد، جوجه تیغی و غیره است که دشمنان اصلی اراضی پسته‌کاری شده محسوب می‌شوند و همواره با آسیب رساندن به شاخه‌ها، کشاورزان را متضرر می‌کنند.
شاید کشتار گله‌ای گراز و تخریب عرصه‌های طبیعی با ترددهای بی‌رویه کشاورزان برای شکار حیات وحشی که به اراضی کشاورزی تعرض می‌کنند، در خیال مسئولان هم نگنجد کما اینکه مسئولان استان وقوع این حادثه را تکذیب می‌کنند اما مشاهدات روستاییان از اتفاقات ناگواری که در روستای چاهک برای حیات وحش این منطق می‌افتد، موید واقعیت داشتن این اتفاقات است.
کشتار دسته‌جمعی گله‌های گراز و حتی شکار سایر گونه‌های حیات وحش منطقه از جمله هوبره در پی حضور کشاورزان در عرصه‌های طبیعی، از پیامدهای جلوگیری از حصارکشی زمین‌های کشاورزان روستای چاهک است.
کشاورزان برای کسب درآمد از بوته‌های پسته‌ای که سال‌ها برای به بار نشستن آن زحمت و انتظار کشیده‌اند، تعرض حیات وحش به این بوته‌ها و جلوگیری از بارور شدن آن را برنمی‌تابند و در صدد انتقام جویی برمی‌آیند.

نارضایتی ساکنان از منع ایجاد خاکریز
اهالی این روستا مدعی هستند که برخوردهای غیرمنطقی اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از ایجاد خاکریز در اراضی کشاورزی روستا، دلیل اصلی به وجود آمدن خطراتی است که از ناحیه کشاورزان متوجه حیات وحش این منطقه می‌شود.
کشاورزان خسارت‌دیده شهرستان خاتم با تماس‌گرفتن با دفتر روزنامه همشهری و انعکاس مشکلات و نامه‌نگاری‌های انجام شده برای موافقت با صدور مجوز ایجاد مانع برای جلوگیری از تخریب محصولات کشاورزی از سوی حیات وحش، خواستار توجه مسئولان به این موضوع مهم شده‌اند.
آنها مدعی هستند که کارشناسان منابع طبیعی با جلوگیری از ایجاد خاکریز برای زمین‌هایشان، باعث هجوم حیات وحش به ویژه گله‌های گراز به اراضی پسته‌کاری شده روستای چاهک می‌شوند و کارشناسان محیط زیست نیز علاج کار را شکار جمعیت متعرض دانسته‌اند.

تایید خسارت‌دیدن کشاورزان از ناحیه حیات وحش
سخنگوی شورای اسلامی روستای چاهک در پاسخ به سوال روزنامه همشهری مبنی بر صحت و سقم این ادعاها می‌گوید: روستای چاهک قطب کشاورزی استان و شهرستان خاتم است و کشاورزان این منطقه، منبع درآمدی جز اراضی پسته‌کاری شده ندارند.
«اکبر اکبری» می‌افزاید: اراضی کشاورزی این روستا در زمره اراضی ملی است که سال‌هاست مورد بهره‌برداری روستاییان قرار می‌گیرد و این افراد هنوز موفق نشده‌‌اند که سند مالکیت این اراضی را دریافت کنند.وی با اشاره به تک محصولی بودن کشاورزی این منطقه ادامه می‌دهد: ماه‌های شهریور و مهر زمان به‌ثمرنشستن تلاش و زحمت کشاورزان با برداشت محصول پسته است اما هجوم حیوانات از جمله گراز، خرگوش، جوجه تیغی و غیره به محصولات، خسارت زیادی را به کشاورزان وارد می‌کند.
این عضو شورای روستای چاهک می‌گوید: متاسفانه ممانعت اداره منابع طبیعی شهرستان برای حفر کانال و ایجاد خاکریز برای محصور کردن این اراضی، باعث هجوم این حیوانات به اراضی کشاورزی و تخریب گسترده محصولات می‌شود. وی ادامه می‌دهد: کارشناسان محیط زیست از مردم خواسته‌اند در صورت مشاهده حیواناتی که به اراضی آنها خسارت وارد می‌کنند، به آنها شلیک کنند که به این ترتیب جمعیت حیات وحش منطقه با تهدید روبه‌رو می‌شود.
اکبری همچنین با تایید ورود کشاورزان به عرصه‌های طبیعی برای شکار کردن حیوانات تخریب کننده، این ورود را موجب تخریب عرصه‌های طبیعی روستای چاهک می‌داند.
وی می‌افزاید: این حیوانات با ورود به اراضی پسته‌کاری شده، با خوردن مغز درخت پسته، مانع از بارور شدن و تولید محصول می‌شوند و این موضوع، خسارت زیادی را به کشاورزان وارد می‌کند.
سخنگوی شورای اسلامی روستای چاهک از مسئولان استان می‌خواهد که برای حفاظت از حیات وحش و منابع طبیعی، راهکار مناسبی برای ایجاد خاکریز در اراضی کشاورزی روستای چاهک بیندیشند.

رد ادعای کشاورزان
اما مدیر کل محیط زیست استان ادعای کشاورزان این منطقه را مبنی بر صدور مجوز شکار به حیات وحش تکذیب می‌کند و می‌افزاید: مجوز شکار حیوانات زیانکار به صورت محدود صادر می‌شود و در این سال‌ها مجوزی برای شکار این حیوانات در استان صادر نشده است.
«سیدحسین سادات موسوی» می‌گوید: با توجه به این‌که گراز حیوان زیانکاری است و به اراضی کشاورزی خسارت وارد می‌کند، در شرایطی که جمعیت این حیوان زیاد شود، مجوز شکار محدود در حد ۲ تا ۳ گراز به میرشکار صادر می‌شود.
وی صدور این مجوزهای محدود را برای کاهش جمعیت و رفع مزاحمت قانونی می‌داند و ادامه می‌دهد: البته گاهی نیز مجوز شکار به میرشکارهای محلی برای کشتن و دفن کردن گراز صادر می‌شود اما تعداد آن بسیار محدود است.
این مسئول درباره ادعای کشتار گله‌ای گرازهایی که به اراضی کشاورزی روستای چاهک حمله کرده‌اند نیز می‌گوید: این موضوع ادعای کذبی است چرا که شکار گراز به راحتی ممکن نیست.
موسوی همچنین ادعای صدور مجوز شکار از سوی کارشناسان محیط زیست را رد می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که این اراضی ملی است، حقوق اولیه زندگی در آن با حیات وحش است. وی می‌افزاید: تخلف اولیه، تصرف اراضی ملی از سوی کشاورزان بوده است که نباید اتفاق می‌افتاد.

موافقت با ایجاد خاکریز هم مرز با اراضی ملی
مدیرکل منابع طبیعی استان ادعای کشاورزان روستای چاهک را مبنی بر جلوگیری از ایجاد خاکریز در اراضی کشاورزی رد می‌کند و می‌افزاید: در گذشته در ازای ایجاد خاکریز، خسارتی برای تخریب اراضی ملی از کشاورزان دریافت می‌شد اما برای تسهیل امور بهره‌برداران، این خسارت دیگر دریافت نمی‌شود. «ابوالفضل وکیلی» می‌گوید: مالکان در هر قسمت از محدوده زمین خود، امکان ایجاد خاکریز را دارند، حتی امکان ایجاد خاکریز هم مرز با اراضی ملی نیز فراهم است؛ اما برخی از کشاورزان با حفر خاکریز در اراضی ملی، سعی در تصرف این اراضی دارند که با آنها برخورد می‌شود. وی ادامه می‌دهد: شاید محدوده اراضی واگذار شده برای کشاورزان مشخص نباشد اما با توجه به تهیه نقشه‌های جی.پی.اس اراضی ملی استان، هر گونه تصرف در اراضی ملی، قابل تشخیص است. این مسئول درباره ادعای تخریب عرصه‌های طبیعی با دنبال کردن حیات وحش از سوی کشاورزان نیز می‌گوید: تردد شکارچیان و کشاورزان در عرصه‌های طبیعی به حدی نیست که این عرصه‌ها را تخریب کند.

بخش نظردهی بسته شده است..