معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد:

یزد را «پایتخت معماری سنتی ایران» بدانید

با هدف معرفی شعار «یزد،‌ پایتخت معماری سنتی ایران» جشنواره مهردانه با برند «خشت در میبد»در شهرستان میبد استان یزد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سید مصطفی فاطمی،سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این زمینه اظهار کرد: جشنواره «مهردانه» که از روز چهارشنبه ۱۵ مهر در استان یزد آغاز شده، امروز با برگزاری بخش دوم این جشنواره در شهرستان میبد و در کنار «نارین قلعه» قدیمی‌ترین اثر خشتی جهان به کار خود پایان می‌دهد.

 

به گفته‌ وی، گردشگران و دانشجویانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند می‌توانند علاوه‌بر دیدن مراحل ساخت خشت، خود نیز این کار را انجام دهند و حتی اَشکالی را در ساختمان‌های خشتی درست کنند.

 

او یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی معماری سنتی یزد و ارائه و شناساندن شعار «یزد،‌ پایتخت معماری سنتی ایران» به سراسر کشور بیان کرد.

 

وی ادامه داد: جشنواره «مهردانه» که از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرده است، در روز نخست برند «جشن انار» را در دستور کار خود داشت که همراه با برگزاری جشن مهرگان، انارچینی و محصولات خوراکی سنتی از جمله آش انار در روستای مبارکه شهرستان تفت برگزار شد.

 

فاطمی برگزاری جشنواره مهردانه را با تأکید بر ارتقای فرهنگ شاد زیستی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بخش رفاه و وفاق ملی و با تلاش این اداره کل و همکاری فعالان گردشگری در بخش خصوصی دانست و ادامه داد: این جشنواره در روز پانزدهم مهرماه به مناسبت روز ملی روستا در روستای هدف گردشگری مبارکه برنامه ریزی و اجرا شد

 

سرپرست معاونت گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به نامگذاری سال آینده به نام سال «خوش آمدگویی به یزد»، اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره‌ها بتوانیم فرصت مناسبی را برای میزبانی شایسته از گردشگران و معرفی ظرفیت‌های گردشگری نقاط مختلف استان فراهم کرده و ظرفیتی برای رونق صنعت گردشگری استان در سطح ملی و فرا ملی تامین کنیم.

 

روستای «مبارکه» در شهرستان تفت یکی از روستاهای زرتشتی نشین و نزدیک تفت است که سالیانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر مخصوصاً گردشگران خارجی است. سرو دوقلو که اهالی زرتشتی نشین آن را «سرو دوتا» می‌گویند، از جاذبه‌های طبیعی این روستاست که قدمت آن را ۵۵۰ سال تخمین زده‌اند و در نزدیکی آنها بقایای آتشکده کوچکی مشاهده می‌شود. سرو دو قلوی روستای مبارکه یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که در ۲۵ آبان ۱۳۸۸ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..