حضور فعال یزد در یک نمایشگاه ملی

no-thumbs

نخستین نمایشگاه توانمندی های روستاییان کشور به گردهمایی روستاییان کشور در دل پایتخت و محل نمایشگاه بین‌المللی تهران تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،در نمایشگاه امسال که همزمان با روز روستا‌ها آغاز به کار کرده نمونه‌هایی از تولیدات روستاییان، خانه‌های روستایی، آداب و رسوم و زیبایی‌های روستا‌ها به نمایش گذاشته شده است.

یکی از مظاهر روستایی خانه‌های سنتی بر مبنای جغرافیا و آب و هوای هر منطقه است خانه‌های سنتی، حصیری و کپری هر کدام جلوه‌ای از زیبایی‌های کشور در مناطق محروم است.

یکی از زیبا‌ترین این خانه‌ها که مورد استقبال مسولان بویژه دکتر سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و دکتر رضوی معون توسعه امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری واقع شده خانه سنتی روستایی یزد است.
توجه به ویژگی‌های اقلیمی، قابلیت‌های اقتصادی، معیشت و منابع آب در دل کویر از ویژگیهای این روستاست که نیمرخی از آن تهیه شده است.

سردر ورودی آن به شکل محراب و پنجرهایی با استفاده از هنر مشبک کاری به همراه بادگیر نماد یزد در بالای خانه قرار گرفته؛ در داخل ساختمان نیز دو طاقچه و یک صفه یا ایوان تابستانه با سقف نیم دایره دیده می‌شود با طرحهای زیبا که زیبایی ساختمان چوبی با رنگ و لعاب کاهگلی دوچندان کرده است.


در بخش خارجی و در واقع حیاط این خانه که با دیوار باغی و یک متری محصور شده صنایع دستی و حصیری روستاییان استان همچون زنبیل و سبد و انواع داروهای گیاهی عرضه شده است.


اما در شب به دلیل استفاده از آویزهای زیبا در درگاه‌ها و طاقچه‌های ساختمان برای روشنایی، شب‌ها نمای ساختمان در محوطه نمایشگاه جلوه قشنگی پیدا کرده به گونه‌ای که خیلی از مردم برای گرفتن عکس یادگاری در کنار آن حاصر می‌شوند و معاون توسعه روستایی کشور نیز مصاحبه خود درباره نمایشگاه امسال با شبکه سه را در جلوی این ساختمان انجام داد.


صبح روز آغاز به کار نمایشگاه دکتر سلطانی فر معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی از این ساختمان سنتی بازدید کرد.
از دیگر خانه‌های سنتی روستایی که زیبایی توانمندیهای روستاییان امسال را دو چندان کرده خانه‌های حصیری و کپری جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، خانه‌های روستایی کرمانشاه، خانه روستایی گیلان که با پرچین محصور شده و جلوه جنگل خانگی به محیط داده، خانه روستایی خراسان شمالی شامل چادرهای عشایر، خانه روستایی سمنان و خانه روستایی بازسازی و مقاوم سازی شده بنیاد مسکن است که گردهمایی و پیوند روستاهای ایران را در فضای نمایشگاه تجلی بخشیده است.


دیگر زیبایی این نمایشگاه نمایش فرهنگ‌ها و شیوه زندگی روستاییان در خانه‌های روستایی است به گونه‌ای یک ماکت تنها نیست بلکه زندگی روستایی در این فضا‌ها جریان دارد و دام و طیور از مرغ و خروس تا گوسفند و ش‌تر و اسب در کنار خانه‌ها نگهداری می‌شود و همین موارد استقبال مردم را افزایش داده است.


از سنت‌های زیبایی که روستاییان برای این نمایشگاه به ارمغان آورده‌اند نواختن موسیقی‌های محلی همراه با مراسم‌های سنتی همچون ازدواج، کشتی‌های محلی پخت انواع غذا و آش و نان با هیزم و چوب است و بیش از بقیه بخش‌ها و تا آخرین ساعات کار نمایشگاه مورد استقبال مردم است.


استان یزد نیز با ۱۰غرفه و یک خانه سنتی سعی کرده از این زیبایی جا نماند و با اجرای زنده ترانه‌های محلی، بافت و تهیه زنده محصولات صنایع دستی و توزیع محصولات کشاورزی همچون پسته و خرما روستاهای کویر مرکزی ایران را معرفی کند.


کار قشنگ دیگری که هنوز در روستاهای ایران باقیمانده و در این نمایشگاه دیده می‌شد حضور روستاییان با لباسهای محلی و گرفتن عکس یادگاری با مردم بود.


دارالعباده یزد نیز در این خصوص کارهای زیبایی کرده بود و شهرستانهای اردکان بهاباد و یزد با لباس محلی و ابرکوه با لباس عشایر در غرفه‌های به استقبال مردم و بازدید کننده‌ها می‌رفتند.


چرخ نماد قدیمی استان نیز بی‌نصیب نبود و دو تن از روستاییان با همین لباس‌های محلی سوار بر دوچرخه با پسته و خوراکی می‌ه‌مان نوازی یزدی‌ها را متجلی می‌کردند.

 

معاون امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری معتقد است از آنجایی که روستاییان و عشایر کشور حدود ۲۹درصد جمعیت کشور یعنی ۲۳میلیون نفر را تشکیل می‌دهند باید سهم بیشتری در توسعه‌ کشور داشته باشند.

دکتر سیدابوالفضل رضوی می‌گوید در این نمایشگاه که برای نخستین بار و در این سطح با حضور روستاییان ۶۵۰شهرستان کشور برگزار شده مردم می‌توانند نمایی از روستاهای کشور را ببینند و درک کنند که روستا فقط محل سکونت و مصرف نیست بلکه محل تولیدات متنوع با هویت و سنت‌های اصیل و زیباست.
وی به مسوولان نیز توصیه کرد که بجای زخم زبان زدن به این قشر زحمتکش آنان را باور کرده و به روستایی و روستازاده احترام بگذارند.

رضوی درباره غرفه‌های استان یزد معتقد است کار این استان بسیار بسیار خوب بوده ولی با توجه به سختکوشی و صبر و دینداری مردم این خطه و خلاقیت‌های آن‌ها بیش از این انتظار است.

به هر حال تغییر نگاه به روستا‌ها که ۵۵درصد زمین‌های قابل کشت کشور و نیروهای انسانی با استعداد و کوشایی را در اختیار دارد می‌تواند زمینه ساز تولید با محوریت اقتصاد مقاومتی را با محوریت روستا‌ها شود و در کنار آن موجب ایجاد اشتغال پایدار همراه با جمعیت ماندگار و مهاجرت معکوس به روستا‌ها شود. خبرانلاین

بخش نظردهی بسته شده است..