توجه به درآمدزایی برای روستاییان:

اجرای طرح بوم‌گردی در ۶۰ درصد روستاهای استان یزد

توسعه پایدار روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، یکی از پیامدهای مثبت توسعه صنعت گردشگری در روستاهای استان است به طوری که شاهد پیشتازی روستاهای استان در شاخه بوم‌گردی صنعت گردشگری هستیم و حالا قرار است برای توسعه گردشگری طرح بوم‌گردی در 60 درصد روستاهای استان اجرایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبی‌توجهی به ظرفیت روستاهای استان در دهه‌های گذشته، بهره‌برداری اقتصادی و فرهنگی از این ظرفیت‌ها را دچار چالش کرده است اما دولت جدید با نگاه ویژه، برنامه‌هایی را برای توسعه روستاها به ویژه در صنعت گردشگری دنبال می‌کند تا به توسعه پایدار روستاها منجر شود.
دولت دهیاران را مکلف کرده است که برای حفظ هویت و مرمت و احیای بافت‌های فرسوده روستاها وارد عمل شوند چرا که درگیر شدن بخش زیادی از روستاهای استان با پدیده خشکسالی و عواقب آن، صنعت گردشگری را به تنها اهرم رشد و توسعه آنها تبدیل کرده است.

مدیر کل دفتر امور روستایی استان با بیان این‌که قرن پیش رو، قرن توسعه گردشگری و بوم‌گردی است، افزود: روستاهای استان با وجود تنوع آب و هوایی و ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی، در کشور پیشتاز هستند.
«هادی مقیمی» گفت: به دهیاران ابلاغ شده است که هرگونه ساخت و ساز، مرمت و بازسازی روستاها را با حفظ هویت اصلی و بافت تاریخی روستا با هدف رونق بوم‌گردی در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت روستاها، هرگونه ساخت و ساز، تعریض معابر، بدنه‌سازی ساختمان‌ها و بافت‌های فرسوده باید با هدف رونق گردشگری روستایی دنبال شود.
وی با اشاره به برداشتن گام‌های اساسی برای تحقق این هدف در روستاهای استان گفت: از جمله اقدامات انجام شده مرمت و بازسازی آثار تاریخی روستاهاست که در اثر بی ‌توجهی در معرض تخریب قرار داشتند و خوشبختانه اعتبارات قابل توجهی در این حوزه در روستاها هزینه شده و خواهد شد.
مقیمی با اشاره به این‌که روستاهای استان به دلیل خشکسالی دچار آسیب شده‌اند، تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از عواقب این وضعیت از جمله مهاجرت روستاییان به شهر، توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی است.
وی ادامه داد: هر کدام از روستاهای استان دارای مشخصات خاصی هستند؛ برای مثال برخی از آنها در مناطق کویری قرار گرفته‌اند و برخی دیگر نیز دارای ساختار تاریخی و سنتی هستند و برخی از روستاها به دلیل آداب و رسوم، پوشش‌ها و غیره قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارند.
مدیر کل دفتر امور روستایی استان گفت: تنها راه کسب درآمد با عزت برای روستاییان توسعه و تقویت بوم‌گردی و گردشگری روستایی است از این رو برنامه‌های متعددی برای تحقق این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
وی از جمله این برنامه‌ها را توسعه کویرنوردی، برگزاری جشنواره‌های روستایی و تعیین مسیرهای مهم گردشگری در روستاها عنوان کرد که می‌تواند باعث توسعه پایدار شود.
مقیمی با اشاره به مشارکت مطلوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای گسترش بوم‌گردی و احیای بافت‌های فرسوده ادامه داد: روستاییان به این باور رسیده‌اند که بوم‌گردی تنها راه توسعه و درآمدزایی در روستاهاست از این رو همکاری مناسبی برای تحقق این مهم دارند.

تدوین سند جامع حمل و نقل روستایی استان
مدیر کل امور روستایی استان با اشاره به تلاش استان برای تهیه سند جامع حمل و نقل روستایی گفت: این سند برای تعیین مسیرهای حمل بار و مسافر در روستاها در حال تدوین است.
مقیمی گفت: دفتر امور روستایی استانداری با شناسایی این مسیرها، به تخصیص تسهیلات کم بهره‌ برای خرید خودرو به روستاییان اقدام خواهد کرد.
وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل مهاجرت و خالی‌شدن بعضی روستاها از جمعیت، متقاضی کمی برای بهبود حمل و نقل روستایی وجود دارد اما امیدواریم با تدوین این سند شاهد توسعه حمل و نقل روستایی باشیم.
مقیمی درباره عمران روستاهای استان نیز گفت: برای هر روستا ۳ طرح عمرانی در نظر گرفته شده و بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای این طرح‌ها به روستاهای استان اختصاص یافته است.
مدیر کل امور روستایی استان از اجرای طرح بوم‌گردی در ۶۰ درصد روستاهای استان خبر داد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در روستاهای شهرستان‌های تفت، میبد، بافق و اردکان اجرا خواهد شد.
وی این روستاها را شامل روستای اسلامیه، مزرعه کلانتر، باجگان، قطرم، خرانق و غیره نام برد و افزود: طرح توسعه گردشگری در این روستاها با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اجرا می‌شود.

مشارکت یزدی‌ها در نمایشگاه توانمندی‌های روستاهای کشور
مدیر کل دفتر امور روستایی استان از مشارکت یزدی‌ها در نمایشگاه توانمندی‌های روستاهای کشور خبر داد و افزود: این نمایشگاه نیمه مهرماه در تهران برگزار می‌شود. «هادی مقیمی» گفت: در این نمایشگاه ۹ اقلیم خاص کشور در غرفه‌های مختلف معرفی خواهد شد که از جمله آن اقلیم خاص استان است که برای اولین بار در این نمایشگاه معرفی می‌شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..