گزارشی خبری-تحلیلی از وضعیت سیاسی اصلاح طلبان:

اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس چه برنامه ای خواهند داشت؟

گمانه زنی ها درباره امکان ارائه فهرستی مشترک از سوی آقای روحانی، رییس جمهوری دولت اصلاحات و آیت الله هاشمی از نامزدهایی از اصلاح طلبان که احتمال رد صلاحیت آن ها کمتر باشد آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی به تاسیس حزب "اتحاد ملت ایران اسلامی" به عنوان جریان تازه اصلاح طلبان اشاره می کند که این حزب ممکن است بتواند با اقبال مناسبی در انتخابات پیش روی مجلس ایران که در ماه فوریه برگزار خواهد شد مواجه شود با این حال، چشم مردم و ناظران سیاسی به تشکیل ائتلافی گسترده تر در اردوگاه اصلاح طلبان است.

"حسین نقاشی" یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت و گو با "گاردین" درباره چشم انداز فعالیت آن حزب می گوید:"ما آماده همکاری با محافظه کاران میانه رو و خردورز برای تشکیل جبهه ای متشرک علیه کسانی که منافع گروهی خود و نه منافع ملی را در نظر می گیرند هستیم".

 

آقای نقاشی اظهار کرد که این حزب هنوز برای انتخابات فوریه نامزدی را معرفی نکرده است. او اشاره کرده که این حزب اصلاح طلب باور دارد که شورای نگهبان باید طبق وظایف محول شده در قانون به عنوان یک مرجع نظارتی و به صورت بی طرفانه عمل کرد. او هم چنین خاطر نشان کرد که هدف اصلی حزب تضمین آزادی های سیاسی و اساسی شهروندان منطبق با اصول مصرح در قانون اساسی است.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اظهار کرد که آن حزب برخلاف ادعای روزنامه "کیهان" و انتقادات صورت گرفته از سوی برخی از محافل محافظه کاران جانشین جبهه مشارکت ایران اسلامی نیست و در این باره افزوده است:"آقای علی شکوری راد به عنوان دبیرکل حزب در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود اشاره کرد که اتحاد ملت ایران اسلامی جایگزینی برای هیچ حزب دیگری نیست." او در ادامه اشاره کرد که حزب اتحاد ملت ایران حزبی "دموکرات و اصلاح طلب" است و براساس باور خود به  قرائت میانه روانه از اسلام که در میان مردم ایران از محبوبیت برخوردار است عمل می کند.

 

او اشاره کرده کسانی که از این حزب انتقاد می کنند به نفع جنبش اصلاحات عمل نمی کنند و خواستار جلوگیری از ایجاد رقابت سالم سیاسی هستند. او در این باره می گوید:"این دسته از افراد از بحران حمایت می کنند. آنان از طریق ایجاد بحران سیاسی و اجتماعی است که خود را مستحکم تر می سازند."

 

"گاردین" در ادامه به نقل از یکی از فعالان اصلاح طلب اشاره کرده که آن حزب نباید برای انتخابات مجلس آینده نامزدی را معرفی کند چرا که احتمال رد صلاحیت نامزدهایش وجود دارد و این موضوع می تواند به ناامیدی حزب بیانجامد. این فعال اصلاح طلب پیشنهاد کرده که "حسن روحانی" رییس جمهوری، رییس جمهوری پیشین دولت اصلاحات و آیت الله هاشمی رفسنجانی فهرست مشترکی از نامزدهای طیف میانه را ارائه کنند که خطر رد صلاحیت نیز کاهش یابد. این فعال سیاسی باور دارد که حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خوبست که در این راستا حرکت کند.

 

با این حال، این فعال سیاسی اشاره کرده که ایجاد یک حزب تازه اصلاح طلب واقعی و مشروع گام بسیار مهمی است.

بخش نظردهی بسته شده است..