معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استان یزد:

۱۵ سال انتظار برای یک کتابخانه/ بی‌پولی‌ گریبانگیر طرح‌های فرهنگی

ن یزد از جمله استان‌های رکوددار در زمینه پروژه‌های نیمه‌تمام است و به نظر می‌رسد زمان احداث پروژه‌های فرهنگی طولانی‌تر از سایر پروژه‌هاست به نحوی‌که ساخت کتابخانه مرکزی یزد سال‌ها طول کشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از مهر استان یزد در حال حاضر هزار و ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام دارد که علت تاخیر در اجرای ۹۹ درصد این پروژه‌ها کمبود اعتبار بوده است که در این میان پروژه‌های فرهنگی بیش از سایر پروژه‌ها با بی‌پولی دست به گریبان بوده‌اند.

عمر برخی از این پروژه‌ها از پنج تا ۱۵ سال بوده و برخی از آنها در واقع رکودی جدید در نیمه‌تمامی و تاخیر در اجرا به نام خود ثبت کرده‌اند.

کتابخانه مرکزی یزد قربانی اختلافات

یکی از این پروژه‌ها، کتابخانه مرکزی یزد است که از ۱۵ سال پیش تاکنون دچار مشکلات عدیده بوده و درگیر برخی اختلافات شده بود و شاید این یکی از معدود پروژه‌های استان یزد باشد که علت تاخیر در اجرای آن، مسائل مالی نبوده بلکه اختلاف نظر دستگا‌ه‌های مختلف در مورد ارتفاع بنا بوده است.

نام پروژه: کتابخانه مرکزی یزد

سال آغاز پروژه: ۱۳۷۷

عمر پروژه: ۴ سال

میزان تاخیر پروژه نسبت به زمان اولیه: ۱۵ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۶۰ درصد

محل احداث پروژه: بلوار بسیج

کاربری و دلیل اهمیت پروژه: کتابخانه که دارای فضای جنبی بسیار خوبی است و علاوه بر فضای اصلی دارای کتابخانه‌های تخصصی و محل نگهداری کتب خطی است

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

علت تاخیر در اجرای پروژه: اختلاف میان میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی به خاطر ارتفاع کتابخانه و کمبود اعتبار

کل اعتبار هزینه شده برای پروژه: ۷ میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۲ میلیارد تومان

کارشناس عمران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مورد این پروژه به خبرنگار مهر گفت: مطالعات این طرح در سال ۷۵ انجام شد و نخستین قرارداد در سال ۱۳۷۸ منعقد شد و از سال ۸۰ پروژه از ارشاد گرفته و به مسکن و شهرسازی وقت واگذار شد اما این پروژه از آن زمان به بعد مسکوت ماند.

سیدایمان علوی عنوان کرد: علت متوقف شدن طرح نیز طبقه آخر این کتابخانه بود و از آنجا که مسئولان میراث معتقد بودند در بافت تاریخ این ارتفاع قانونی نیست، پس از سال‌ها توقف طرح، ‌ در نهایت در سال ۹۲، طبقه آخر بریده شد.

وی افزود: در حال حاضر تکمیل این کتابخانه به شهرداری یزد سپرده شده که امیدواریم با انجام اقدامات باقی‌مانده و به روز رسانی تجهیزات زیربنایی، به‌زودی آماده بهره‌برداری شود.

تالار مرکزی یزد

نام پروژه: تالار مرکزی یزد

سال آغاز پروژه: ۸۷

عمر پروژه: ۳۰ ماه (بدون تجهیز سالن‌ها)

میزان تاخیر پروژه نسبت به زمان اولیه: ۴ سال

میزان پیشرفت: ۹۵ درصد، عمده بحث برای بهره‌برداری از این تالار، تجهیز سالن‌ها است که در این بخش میانگین پیشرفت ۸۰ درصد است.

پیمانکار اول پروژه: شرکت درنا آوند

پیمانکار فعلی: ندارد

محل احداث پروژه: بلوار امام حسین (ع) امامشهر یزد

کاربری و دلیل اهمیت پروژه: ایجاد فضای فرهنگی و هنری بزرگ در شهر یزد با بهره‌مندی از سالن ۷۰ نفره تخصصی تئاتر، ۵۵۰ نفره تخصصی موسیقی به همراه فضای جنبی، انبار ساز، گالری، یک سالن تخصصی با استانداردهای لازم

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

علت تاخیر در اجرای پروژه: کمبود اعتبار. برای آغاز این طرح حاشیه‌هایی وجود داشت اما در نهایت موضوع و علت اصلی تاخیر، کمبود اعتبار بوده است

اعتبار پروژه: ۹ میلیارد تومان رقم قرارداد

کل اعتبار هزینه شده برای طرح تاکنون: ۱۸ میلیارد تومان

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل: ۱۲ میلیارد تومان

کارشناس عمران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مورد این پروژه نیز به خبرنگار مهر گفت: رقم اولیه قرارداد ۹ میلیارد تومان بوده که با احتساب ضرایب تعدیل این رقم تا ۱۲ میلیارد تومان قابل افزایش بود در شرایطی که این پروژه ۳۰ ماهه تمام می‌شد اما اکنون زمان اجرای پروژه چهار سال طول کشیده است، اعتبار مورد نیاز چندین برابر شده است.

سیدایمان علوی عنوان کرد: تالار مرکزی یزد در سال ۸۲ و ۸۳ در زمان دولت هشتم مصوب شد که قرار شد در مرکز چند استان این طرح به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی افزود: تالار مرکزی یزد از همه استان‌ها پیشرفت بیشتری داشت و به نظر می‌رسید زودتر از بقیه به اتمام برسد اما کمبود اعتبار سبب شد این طرح به کندی پیش برود اما در سال ۹۱، بخش قابل توجهی از پیشرفت فیزیکی تالار مرکزی یزد رخ داد زیرا در آن سال در زمره طرح‌های مهر ماندگار قرار گرفت و با اختصاص اعتبار ویژه، پیشرفت آن از ۳۰ درصد به ۹۰ درصد رسید.

 

فاز ۲ مجتمع فرهنگی امام علی(ع)

نام پروژه: فاز ۲ مجتمع فرهنگی امام علی (ع)

سال آغاز پروژه: ۱۳۸۶

عمر پروژه: سه سال

مدت زمان تاخیر پروژه نسبت به زمان اولیه: پنج سال (طرح عملا از سال ۹۱ تعطیل شده است)

محل احداث پروژه: بلوار دانشجو، ‌ سه‌راه تعاون

کاربری و دلیل اهمیت پروژه: این پروژه می‌تواند چند انجمن فرهنگی و هنری استان را به راحتی ساماندهی کند

سال تغییر کاربری احتمالی پروژه در طول ساخت: ندارد

علت تاخیر در اجرای پروژه: کمبود اعتبار

اعتبار تعیین شده در قرارداد: ۴ میلیارد تومان

هزینه‌هایی که تاکنون انجام شده: ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح: ۸ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مورد فاز ۲ مجتمع امام علی (ع) اظهار داشت: این پروژه شامل سالن‌های چند منظوره با ظرفیت‌های مختلف، نمایشگاه، سالن آمفی‌تئاتر، غرفه فروش محصولات فرهنگی و … است و می‌تواند بخشی از نیاز انجمن‌های فرهنگی و هنری مرکز استان یزد را تامین کند.

علی غیاثی ندوشن خاطرنشان کرد: زمین کل این مجموعه ۲۰ هزار مترمربع است که زمین اختصاص یافته به فاز ۲، حدود هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع است که در زیربنای ۱۰ هزار مترمربع در سه طبقه احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه، فضای جنبی بسیار خوبی دارد، تصریح کرد: با توجه به موقعیت مکانی فضا، می‌تواند مخاطبان بسیاری جذب کند.

پروژه‌های ورزشی نیز با کمبود اعتبار دست به گریبانند

اما پروژه‌های ورزشی یزد نیز دست کمی از پروژه‌های فرهنگی ندارد و صدها پروژه نیمه‌تمام در این بخش روی دست مسئولان استان مانده است که مهم‌ترین آنها مجموعه ورزشی بزرگ یزد است که از آن به عنوان ورزشگاه طلاییه نیز یاد می‌شود.

نام پروژه: مجموعه ورزشی بزرگ یزد

سال آغاز پروژه: ۸۶

عمر پروژه: بر اساس فازبندی انجام شده، مدت زمان اجرای هر یک از سالن‌ها از یک سال تا ۳۰ ماه متغیر است

میزان تاخیر در اجرای پروژه: هر فاز متفاوت

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۰ درصد

پیمانکار پروژه: این پروژه در ۹ فاز در حال اجراست که برای هر فاز آن یک پیمانکار در نظر گرفته شده است

محل احداث پروژه: کمربندی یزد، مجاور بزرگراه تهران ـ کرمان، پشت پارک کوهستان

کاربری و دلیل اهمیت پروژه: این مجموعه ورزشی نیاز تمامی رشته‌های ورزشی استان به سالن تمرین و مسابقه را تامین می‌کند و سومین مجموعه بزرگ ورزشی در کشور است

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

علت تاخیر در اجرای پروژه: عدم همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و کمبود اعتبارات

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح: ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل سالن‌ها و ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها در مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه ورزشی نیاز است

رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی استان یزد در مورد این ورزشگاه به خبرنگار مهر گفت: این ورزشگاه بر اساس طرح پیش‌بینی شده، دارای یک استادیوم فوتبال، چهار استخر، سالن‌های تمرینی کلیه رشته‌های ورزشی و در مجموع دارای ۴۰ فضای ورزشی است.

فرید شریفی‌فرد افزود: مساحت این پروژه ۱۴۲ هکتار است و پیست دوچرخه‌سواری، پیست موتورسواری، سالن دو و میدانی، سایت تیراندازی، یک باب استخر و یک سالن آن نیمه‌کاره است.

وی عنوان کرد: دو باب استخر و سه باب سالن آن نیز تکمیل و در حال بهره‌برداری است و بقیه فضاها نیز هنوز کلنگ‌زنی نشده‌اند.

شریفی‌فرد خاطرنشان کرد: این پروژه بیش از شش پیمانکار دارد که به دلیل کمبود اعتبار، در حال حاضر فقط سه پیمانکار آن فعال هستند.

 

بیمارستان شهید رهنمون یزد

نام پروژه: بیمارستان شهید رهنمون یزد

سال آغاز پروژه: ۸۸

عمر پروژه: پنج سال بر اساس فازبندی‌های انجام شده

میزان پیشرفت: ۹۵ درصد

پیمانکار اول پروژه: قرارگاه خاتم‌الانبیاء

پیمانکار فعلی پروژه: بنای راستین

محل احداث پروژه: خیابان فرخی یزد

کاربری و دلیل اهمیت پروژه: بزرگترین مرکز ترومای یزد که به دلیل واقع شدن در مرکز شهر می‌تواند پوشش گسترده‌ای داشته باشد

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ۹۴

اعتبار هزینه شده تاکنون: ۴۲ میلیارد تومان

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل: ۲۰ میلیارد تومان

مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد این پروژه به خبرنگار مهر گفت: این پروژه از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان یزد در سال ۸۶ است و گرچه در مقاطعی کند پیش رفت اما در مجموع مطابق با برنامه زمان‌بندی شده پیشرفت کرده است.

یحیی دامن‌خشک افزود: در ایام دهه فجر امسال، اورژانس و کلینیک این بیمارستان منتقل می‌شود و در خردادماه سال آینده نیز کل فضای بیمارستان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در مجموع رویکردی که در استان یزد در زمینه پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد، توجه به پروژه‌هایی است که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

بر اساس گفته‌های مسئولان در جلسات مختلف، پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان شناسایی شده‌اند که قرار است اعتبارات موجود ابتدا بین این پروژه‌ها تقسیم شود تا با تکمیل آنها، شاهد خروج آنها از چرخه پروژه‌های نیمه‌تمام باشیم.

برخی دستگاه‌ها نیز با جلب مشارکت خیران، سعی در تکمیل این پروژه‌ها و وارد کردن آنها در مدار بهره‌برداری دارند.

بخش نظردهی بسته شده است..