در همایش ملی نکوداشت اخوان ثالث در یزد مطرح شد:

اخوان ثالث مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان

یکی از شاعران تاجیکستان با اشاره به جایگاه شاعران فارسی‌زبان در این کشور گفت: مهدی اخوان ثالث مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز گلرخسار صفی‌آوا در افتتاحیه همایش نکوداشت مهدی اخوان ثالث در دانشگاه یزد اظهار داشت: همه آثار استاد اخوان را در تاجیکستان چاپ کرده‌ایم و ادب‌دوستان این کشور علاقه ویژه‌ای به این شاعر معاصر دارند.

وی مهدی اخوان ثالث را مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان دانست و بیان کرد: اخوان ثالث فقط متعلق به ایران نیست و همه شعرا وی را استاد مکتب عشق می‌دانند.

استاندار یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه بزرگداشت اخوان ثالث در واقع بزرگداشت علم و هنر و ادب است، تصریح کرد: جوانانی که در این محافل حضور پیدا می‌کنند با ذخایر عظیم فرهنگ ملی مواجه می‌شوند و با شناخت آدم‌های کشورشان به خود، فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی می‌بالند.

سید محمد میرمحمدی بیان کرد: آثار شاعران و نویسندگان نامی ایران برای ما درس‌های بزرگی شده است و از میان همه شعرا و نویسندگانی که اقدام به خلق اثر کرده‌اند آثار ماندگار، نادر و اندک هستند و به خاطر ویژگی‌های خاص ماندگار و جاوید شده‌اند.

وی عنوان کرد: برخی شعرا نیز در عین غیبت همچنان با شعر و نوشته‌های خود در جمع حضور دارند و همواره از آنها به نیکی و بزرگی یاد می‌شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: شعرا و نویسندگان بزرگ پیوسته در زمینه آفرینش زبان مشترک بین انسان‌ها گام برداشته‌اند و نگاه آنها همواره پرهیز از خصومت و ایجاد وحدت و اتفاق بین جوامع مختلف بوده است.

وی افزود: چهره‌های فرهنگ و هنر ایران اسلامی همواره جوامع را به هم پیوند داده‌اند، به نحوی که امروز می‌بینیم اشعار شعرای کشورمان مختص به ایران نیست و علاقمندانی از سراسر جهان آثار آنها را دنبال می‌کنند و نسبت به آن شناخت کافی دارند.

میرمحمدی همچنین با اشاره به حرمت قلم تاکید کرد: آنان که حرمت قلم را می‌شناسند، قسم خداوند متعال در قران کریم به قلم را همواره مد نظر قرار می‌دهند.

دبیر علمی همایش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث در بیست و پنجمین سالگرد درگذشت وی برگزار شده است، اظهار داشت: ۳۲۸ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که ۱۳۰ مقاله و بیش از ۲۵۰ سروده در مورد این شاعر گرانقدر پذیرفته شده است.

مجید پویان ادامه داد: ۵ جلد کتاب نیز مرتبط با مهدی اخوان ثالث منتشر شده که در این همایش از آنها رونمایی خواهد شد.

وی بازدید از خانه پدری مهدی اخوان ثالث در روستای فهرج شهرستان یزد را از برنامه‌های جنبی این همایش دو روزه اعلام کرد.فارس

بخش نظردهی بسته شده است..