درافتتاحیه همایش اخوان ثالث در یزد مطرح شد:

استاندار یزد: چهره های علمی و ادبی پیونددهنده فرهنگ ها و جوامع هستند

استاندار و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد گفت : چهره های علمی و ادبی پیوند دهنده فرهنگ ها و اتحاد هستند و همه جوامع را به این مسیر هدایت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسیدمحمد میرمحمدی در آیین افتتاحیه همایش نکوداشت مهدی اخوان ثالث شاعر پرآوازه معاصر با اشاره به تقدس قلم که در قرآن کریم یاد شده، افزود: نباید کلمات زشت و ناپسند بر قلم جاری و ثبت و ضبط شود، بلکه قلم باید گوهری برای نسل های امروز و آینده باشد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با اظهار خرسندی از برگزاری همایش نکوداشت اخوان ثالث خاطرنشان کرد : باید با نهادینه کردن چنین آیین هایی، جوانان را با دنیایی از معنویت و فرهنگ معطوف و فضای تنگ نظری را دور کنیم.
وی افزود: برگزاری این همایش در واقع بزرگداشت علم، ادب، هنر، عشق و زیبایی و ارزش های انسانی و زمینه ساز اشاعه و ترویج آنها است.
میر محمدی با بیان اینکه شاعران پیام خود را به زیباترین وجه به انسان ها می رسانند، گفت: جوانانی که در چنین محافلی شرکت می کنند با مواجه می شوند و با شناخت ذخایر عظیم فرهنگ ملی به فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی می بالند.
وی ادامه داد: آثار شاعران، نویسندگان و عالمان برجسته در راستای تحکیم و پیوند جوامع مختلف بوده تا بین انسان ها زبان مشترک بیافرینند و نگاه توحیدی را در جامعه تقویت کنند.
وی با بیان اینکه انسان هایی ماندگار شده اند که آثار آنها بر جای مانده است، اضافه کرد: آنها بر خلاف زورگویان در تلاش برای دور نگه داشتن جامعه از فاصله، اختلاف و دشمنی بودند.
علی غیاثی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز گفت: هر چند مهدی اخوان ثالث چهره ای ملی و زادگاهش خراسان است اما از آنجا که اصالت و زادگاه پدری این شاعر پرآوزه به روستای تاریخی فهرج یزد باز می گردد، اهالی این روستا با پیگیری های فراوان، برگزاری نکوداشت اخوان ثالث را خواستار شدند.
همچنین مجید پویان دبیر علمی همایش اخوان ثالث اظهار کرد: از ۳۲۸ مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، ۱۲۰ مقاله پذیرفته شد.
شاعر تاجیکستانی نیز با اشاره به جغرافیای شعرهای اخوان ثالث گفت: این شاعر معاصر علاوه بر ایران، شاعر ملی تاجیکستان نیز محسوب می شود و امیدواریم مجموعه شعرهای اخوان ثالث در کتاب های درسی تاجیکستان به صورت رسمی منتشر شود.
گلرخسار صفی آوا افزود : بزرگان فقط برای یک خانه ساخته نمی شوند بلکه متعلق به جهان هستند.
در همایش نکوداشت مهدی اخوان ثالث شماری از استادان شعر و ادب فارسی از جمله سیروس شمیسا و اصغر دادبه سخنرانی می کنند.
نخستین همایش ملی نکوداشت اخوان ثالث از امروز (چهارشنبه) همزمان با بیست و پنجمین سال درگذشت این شاعر معاصر به مدت دو روز در یزد برگزار می شود.ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..