پیام استاندار یزد به مناسبت نکوداشت اخوان ثالث

no-thumbs

استاندار یزد در پیامی به مناسبت برگزاری همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر ایران، وی را شاعری با احساس دانست و برگزاری این همایش را رخدادی خجسته ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمتن کامل پیام « سیدمحمد میرمحمدی»، استاندار یزد بدین شرح است:
همایش ملی نکوداشت مهدی  اخوان ثالث (م. امید) شاعر پرآوازه شعر معاصر ایران، شاعر یزدی الاصل و فهرجی نژاد که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه یزد و علاقه مندان و ادب دوستان استان دارالعلم یزد برگزار میگردد رخدادی است خجسته، از آن جهت که گامی است در بازشناسی ادبیات غنی و انسان ساز ایران اسلامی، ادبیاتی که آئینه تمام نمای ذوق و احساس و عاطفه و علم و فرهنگ و اندیشه ماست و دریچه ایست به سوی زیبایی ها و شکوفائی ها و هنر و ذوق خدادادی که در این مرز و بوم گسترده است و امید که زمینه ای باشد برای پرورش استعدادهای جوانان پرشور و پویا تا بوستان و چمن ادب فارسی همواره از ترنم مرغان و عندلیبان عشق لبریز و پرطنین باشد.
مرحوم اخوان ثالث  شاعری با احساس و هنرمندی قوی و از اسوه های شعر نو نیمایی بود. او از ترکیب سبک نیمایی و کلاسیک،  کیمیایی تازه ساخت و ادبیاتی آفرید از جنس حماسه و جوهرهْ سیاسی و اجتماعی و انتقادی با زبانی به صلابت و سنگینی شعر خراسانی که بر نسل های همزمان و پس از خود  تأثیر بسیار گذاشت. در شعر اخوان عاطفه و سوز جاری است و دریغ و حسرت او را از نداشته ها و عدم تحقق آرمان ها و آمال انسانی و ایرانی می توان لمس کرد. او در زبان و سبک خراسانی بسیار ماهر بود و در شناخت افسانه ها و اسطوره های فرهنگی و بکارگیری  آنها در بیان و تصویر سازی شهره بود.
او چون فرخی یزدی عزت و آزادگی را می ستود و بارها به زندان افتاد و رنج ها کشید و سربلندی و سرافرازی ایران را می جست.
اینجانب از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دانشگاه یزد، خوبان فهرج و همه ارگانها و علاقمندانی که در برگزاری این همایش تلاش داشته اند تقدیر و تشکر می کنم و توفیقات همه را در معرفی فرهنگ خودی و شناخت مفاخر فرهنگی و علمی به نسل جدید از خداوند منّان خواستارم.

بخش نظردهی بسته شده است..