با حضور کارشناسان فرانسوی:

تکمیل پرونده ثبت‌جهانی بافت تاریخی یزد

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد از حضور اعضای موسسه "کراتر" فرانسه در شهر تاریخی یزد به منظور تکمیل پرونده ثبت‌جهانی بافت تاریخی این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز «مجتبی فرهمند» اظهار کرد: به دنبال پیگیری‌های مداوم از سوی مسئولان اداره کل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان و تلاش پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد در راستای پیشبرد اهداف میراث فرهنگی و تحقق ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی، برای دومین‌بار در سال جاری اعضای موسسه کراتر که وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه است به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به این دیار سفر می‌کنند.

 

وی افزود: در همین راستا استان یزد از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت یک ماه میزبان هیات اعزامی از سوی موسسه کراتر خواهد بود و در طول این مدت کارشناسان اداره متبوع باید با همکاری و استفاده از تجربیات علمی و عملی اعضای این موسسه که تجارب موثری در زمینه ثبت آثار جهانی را داشته‌اند، نسبت به تدوین و تکمیل پرونده مذکور اقدام کنند.

 

فرهمند تصریح کرد: فرآیند پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد دارای چهار بخش اصلی است که این چهار بخش شامل بخش‌های توصیف و توجیه که تاکنون تکمیل شده و در حال ترجمه است، بخش پایش که در دست اقدام بوده و حداکثر تا یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید و بخش پایانی پرونده با عنوان پلان مدیریت محدوده جهانی بافت تاریخی، است که امیدواریم با همراهی و همکاری اعضای اعزامی از موسسه کراتر، تدوین این بخش نیز در مدت تعیین شده به اتمام برسد.

 

فرهمند در پایان نیز اضافه کرد: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و ابلاغی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حداکثر تا آذر ماه سال جاری می‌بایست برای ارسال به سازمان جهانی یونسکو آماده شود که این مهم همت شبانه‌روزی کارشناسان مربوطه و همدلی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع را در استان می‌طلبد.

 

گفتنی است قبل از این در سال ۱۳۸۴، بافت تاریخی شهر یزد با قدمتی به بلندای تاریخ تحت شماره ۱۵ هزار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..