تاکنون، ۱۱۲ قربانی در کرونای ۲۰۱۵

ویروس کرونا برای اولین بار در جده ی عربستان وارد شد ومنبع انتقال آن از شتر و خفاش می باشد که قابلیت انتقال به انسان را نیز دارد. در سال 2015، تعداد 409 مورد در عربستان به این ویروس مبتلا شده اند و تاکنون 112 نفر را به کام مرگ کشانده است.در هفته ی گذشته تعداد 7 نفر نیز در شهر مدینه به این بیماری مبت...

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ علائم این بیماری شامل تب، سرفه، اسهال و عفونت ریه ی شدید است و علاوه بر حجاج، مادران باردار، سالمندان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی  بدن از گروههای پرخطر در معرض این ویروس می باشند.

طغیان این ویروس در ماه آگوست سال جاری به بیمارستان ملک عبدالعزیز ریاض نسبت داده می شود اما موارد ابتلا در شهرهای دیگر این کشور نیز وجود دارد که آمار دقیقی از آنها در دست نمی باشد.

بیماران مبتلا به این ویروس به سه دسته تقسیم می شوند ؛

بیمار مشکوک: بیماری است که دچار تب، عفونت ریه ی شدید و دارای شروط سابقه ی سفر، تماس نزدیک با مسافر تب دار وعضو یک خوشه ی بیماری تنفسی شدید با علت نامعلوم باشد.

بیمارمحتمل: فردی که نتیجه ی آزمایش نمونه ترشحات تنفس در او مثبت نشده و باید نمونه ی کافی مجدد از او برای آزمایشگاه رفرانس کشوری صادر شود.

بیمار قطعی: بیمار تب دار دارای علائم تنفسی شدیدی که دارای نتیجه ی مثبت قطعی آزمایشگاهی باشد.

آنچه که در صورت وجود کرونا و MERS اهمیت می یابد، اقدامات پیشگیری و مراقبت اطرافیان از بیمار است.

امسال با توجه به وقوع حادثه ی منا و بستری شدن تعدادی از مجروحان در بیمارستان های عربستان، توجه  به این بیماری و اقدامات پیشگیری اهمیت دو چندان یافته است.لذا موثرین راه جهت جلوگیری از ابتلا و انتقال به این بیماری استفاده آموزش و آگاهی عمومی و رعایت توصیه های بهداشتی است. به همین منظور معاینه ی حجاج در بدو ورود توسط تیم پزشکی و بهداشتی مستقر در فرودگاه، خودداری از ملاقات نزدیک با حجاج  به مدت ۱۴ روز (دوره ی کمون  و پدیدار شدن علائم این بیماری دو هفته می باشد) و مراجعه ی حجاج به مراکز درمانی تعیین شده جهت معاینه در طول این مدت، از جمله تمهیدات صورت گرفته، به منظور پیشگیری و مراقبت از حجاج و اطرافیان آنان می باشد.

 

 

 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..