کاهش خسارت به عرصه‌های طبیعی یزد

no-thumbs

عرصه‌های طبیعی استان همواره با خطراتی از ناحیه عوامل انسانی و طبیعی مواجه هستند اما امسال شاهد کاهش 10درصدی تعرض عوامل انسانی و کاهش 33درصدی خسارت‌های ناشی از خشکسالی در عرصه‌های طبیعی استان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری استان دارای ۷/۳میلیون هکتار وسعت است که ۳۶درصد آن یعنی ۲/۶درصد را عرصه‌های بیابانی، ۴/۶هکتار را مراتع و مابقی سطح آن را مناطق شهری و فضای سبز عمومی و به صورت محدود جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت تشکیل می‌دهد.
سالانه خسارت زیادی از ناحیه تصرف و تعرض به اراضی عمومی و از بین رفتن عرصه‌ها را در اثر عوامل طبیعی مانند خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی و غیره شاهد هستیم.

حفاظت شبانه‌روزی ماموران از عرصه‌ها
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان با بیان این‌که سالانه از تصرف هزار هکتار از اراضی دولتی استان جلوگیری می‌شود، ادامه می‌دهد: سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده پس گرفته می‌شود. «مهدی توکلی» با اشاره به وفور تصرف عرصه‌های ملی در مناطق خوش آب و هوای استان می‌افزاید: این اتفاق بیشتر در روستاهای ده بالا و طزرجان در شهرستان تفت و روستای منشاد در شهرستان مهریز اتفاق می‌افتد.
وی از کاهش ۱۰ درصدی تصرف اراضی دولتی در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشتر خسارتی که به عرصه‌های طبیعی استان وارد می‌شود از ناحیه عوامل انسانی است. این مسئول می‌افزاید: یکی دیگر از عوامل تهدید عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی ناشی از حضور مردم در عرصه‌های طبیعی است و خوشبختانه در این حوزه نیز در سال جاری با کاهش ۳۳ درصدی تخریب عرصه‌ها مواجه هستیم. توکلی می‌گوید: سال گذشته ۴۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان به ویژه در شهرستان‌های خاتم و تفت در اثر آتش‌سوزی از بین رفت اما امسال این خسارت تنها ۱۸ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان را تخریب کرده است. وی با بیان این‌که بیشترین حادثه آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در روستاهای چنارناز و کرخنگان در شهرستان خاتم و منطقه برفخانه طزرجان در ارتفاعات شیرکوه در شهرستان تفت اتفاق افتاده است، می‌افزاید: البته نباید از تاثیر خشکسالی‌ها در بروز آتش‌سوزی غفلت کرد. وی با تاکید بر این‌که عرصه‌های طبیعی در سال جاری از ناحیه سیل خسارت ندیده‌اند، ادامه می‌دهد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان برای کاهش خسارت عرصه‌های طبیعی، برقراری گشت‌های ثابت و سیار ماشینی و موتوری را در دستور کار قرار داده است.

نقش سامانه ۱۵۰۴ در کاهش تخریب‌ها
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان می‌گوید: راه‌اندازی سامانه ۱۵۰۴ برای برقراری تماس شهروندان با یگان حفاظت و اطلاع‌رسانی در مورد تخریب و تعرض به عرصه‌های طبیعی، کمک شایانی برای کاهش خسارت به عرصه‌های طبیعی استان و کاهش خسارت‌ها حاصل این تعامل بین مردم و یگان حفاظت است. وی با اشاره به ثبت متوسط روزانه شش تماس با این سامانه برای گزارش تخریب عرصه‌های طبیعی استان می‌گوید: البته همه این تماس‌ها به شناسایی تخلفات منجر نمی‌شود چرا که برخی از فعالیت‌هایی که در عرصه‌های طبیعی اتفاق می‌افتد با مجوز است و تخلف نیست. این مسئول همچنین شماره‌های ۳۸۲۶۱۷۲۲ و ۳۸۲۴۷۳۸۶ را شماره‌های تماس شبانه‌روزی مردم استان با یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان برای اعلام گزارش تخریب‌ها و تعرض به عرصه‌های طبیعی اعلام می‌کند.
توکلی با تاکید بر کمبود نیرو و تجهیزات برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان می‌گوید: در شرایطی که برای نگهداری از عرصه‌های استان بر اساس استانداردها به ۵۳۰ نفر نیرو نیاز است شاهد تلاش شبانه روزی تنها ۳۰مامور در یگان حفاظت استان برای حفاظت از عرصه‌های ملی هستیم. وی از فعالیت پاسگاه ویژه رسیدگی به تخلفات تخریب عرصه‌های طبیعی استان در تمام شهرستان‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: هر پرونده‌ای که در این پاسگاه‌های ویژه تشکیل می‌شود، همان روز و یا یک روز بعد بازدید محلی انجام و به تهیه گزارش و جلوگیری از بروز تخلف اقدام می‌شود.
این مسئول درباره روند رسیدگی به تخلفات تعرض به عرصه‌های طبیعی نیز می‌گوید: زمانی که گزارش تخلف به ماموران یگان حفاظت اعلام می‌شود، بعد از بازدید محلی در صورتی که تخلف محرز شود، جلوی فعالیت متعرضان گرفته می‌شود تا زمانی که رای نهایی دادگاه صادر شود.

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی پوشش بیابانی استان
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان نیز درباره خسارت‌های وارد شده به عرصه‌های بیابانی استان در سال جاری می‌گوید: ۲۰ تا ۳۰ درصد از پوشش گیاهی عرصه‌های بیابانی استان در اثر خشکسالی‌های پیاپی تخریب شده است. «محمود فتاحی» می‌افزاید: این خسارت باعث شده است که کشت‌های جدیدی که در عرصه‌های بیابانی استان صورت‌گرفته، زمان بیشتری به آبیاری نیاز داشته باشند؛ به طوری که هزینه آبیاری این فضای سبز دست کاشت ۲ برابر افزایش یافته است.
وی ادامه می‌دهد: در اثر خشکسالی عرصه‌هایی که بافت سنگی داشتند به مراتب بیشتر از عرصه‌های دارای خاک سست خسارت دیده‌اند از این رو بیشترین خسارت در جنگل‌های دست‌کاشت شهرستان‌های اشکذر و یزد اتفاق افتاده است. این مسئول با بیان این‌که بیشترین مساحت عرصه‌های بیابانی استان با بیش از یک میلیون هکتار در شهرستان اردکان قرار دارد، اضافه می‌کند: شهرستان‌های بافق و بهاباد نیز بعد از شهرستان اردکان بیشترین مساحت بیابانی استان را دارند.
وی با تاکید بر این‌که عمده خسارت وارد شده به عرصه‌های بیابانی استان ناشی از عوامل طبیعی به ویژه خشکسالی است، ادامه داد: عرصه‌های بیابانی مورد تعرض و تصرف قرار نمی‌گیرند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان بر ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز بهره‌برداران با عرصه‌ها در شرایط خشکسالی تاکید می‌کند. «محمود فتاحی» می‌افزاید: قطعا باید در زمان کاهش بارندگی، بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی از سوی بهره‌برداران متناسب با شرایط عرصه‌ها کاهش یابد.

بخش نظردهی بسته شده است..