انتظار طولانی شهر میبد برای تهیه طرح تفصیلی

no-thumbs

7سال از آغاز تهیه طرح تفصیلی شهر میبد می‌گذرد و هنوز این طرح برای بررسی در کمیسیون ماده 5 استان آماده نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری شنیده‌ها حاکی است که اختلاف شهرداری و مشاور طرح، به نتیجه رسیدن طرح را طولانی کرده است.
طرح‌های شهری، دسته‌ای از طرح‌های شهرسازی و معماری هستند که مسائل محیطی شهر را مورد مطالعه قرار می‌دهند که خود به چند گروه اصلی تقسیم می‌شود. از جمله طرح‌های شهری می‌توان طرح‌های جامع شهر، طرح تفصیلی، طرح جامع- تفصیلی، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، آماده‌سازی توسعه‌های جدید در شهرها، تفصیلی موضوعی، طرح تفصیلی موضعی و طرح‌هادی شهری را نام برد.
بسیاری از شهرهای استان مشمول تهیه طرح تفصیلی شده است که از جمله آن می‌توان به شهر میبد اشاره کرد. طرح‌هادی این شهر مدت‌هاست که اعتبار خود را از دست داده و از این رو شهرداری برای تهیه طرح جامع و سپس تفصیلی وارد عمل شده است.
اکنون طرح جامع، ملاک عمل شهرداری برای پاسخ به درخواست‌های شهروندان است در صورتی که تهیه طرح تفصیلی برای توسعه متوازن شهر و ارائه مجوزهای لازم به شهروندان، ضروری است.

بی‌توجهی مشاور به نظرات شهرداری
شهرداری‌های هر شهر طبق قانون، مکلفند که در برنامه توسعه و عمران شهر بر اساس مساحت و حریم شهرها و ضوابط مقررات ابلاغ شده در طرح، ساخت و سازهای شهری را کنترل و نظارت کنند اما شهرداری میبد مدعی است که طرح تهیه تفصیلی این شهر تا به امروز ۷ سال به طول انجامیده است.
«سیدعلی نقیبی‌زاده» ادامه می‌دهد: متاسفانه مشاور طرح برای تهیه و تدوین طرح تفصیلی با شهرداری هماهنگ نیست و نبود هماهنگی بین شهرداری و مشاور طرح باعث شده که تهیه این طرح مشمول مرور زمان شود.
وی اضافه می‌کند: بارها از مشاور خواسته شده که نظرات شهرداری را در تهیه طرح، لحاظ کند و کارشناسان شهرداری میبد نیز برای تهیه این طرح نظراتی دارند چرا که شهرداری مجری این طرح است و باید پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.
نقیبی‌زاده با تاکید بر این‌که این طرح برای رضایت حال شهروندان تهیه می‌شود، توضیح می‌دهد: در صورتی که نظرات شهرداری در تدوین این طرح لحاظ نشود، شهرداری در پاسخگویی به شهروندان با مشکل مواجه خواهد شد.
این مسئول با اشاره به مطرح کردن این مشکلات با اعضای کمیسیون ماده ۵ به عنوان متولی تهیه طرح تفصیلی شهر میبد می‌گوید: این معضل در دوره‌های قبل شهرداری هم پیگیری شده اما نتیجه‌بخش نبوده است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر طرح جامع مبنای تصمیمات شهرداری است، می‌افزاید: شهروندان برای دریافت مجوزهای لازم به ویژه برای ساخت ‌و سازهای جدید و به دنبال آن شهرداری برای صدور این مجوزها به شدت نیازمند تبعیت از طرح تفصیلی هستند که هنوز تهیه و تصویب نشده است.

تعلل مشاور در تهیه طرح
فرماندار میبد هم با اشاره به روند طولانی تهیه طرح تفصیلی این شهر، این وضعیت را حاصل تعلل مشاور می‌داند.
«حسین فلاح» تاکید می‌کند: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، هنگامی‌ که طرح تصویب شد دیگر شرایط اجرا را از دست خواهد داد و باید طرح جدیدی برای شهر تهیه شود.
وی با اشاره به این‌که کار شهرداری ارتباط مستقیمی با این طرح و اجرای آن خواهد داشت می‌افزاید: جلساتی متعددی با مشاور طرح برگزار شده که نتیجه بخش نبوده است.

اهمیت درک متقابل بین شهرداری و مشاور طرح
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان درباره طولانی‌شدن روند تهیه طرح تفصیلی شهر میبد، این وضعیت را نتیجه نبود همکاری و هماهنگی بین شهرداری و مشاور عنوان می‌کند.
«مسعود جعفریان» با تاکید بر این‌که طرح تفصیلی شهر میبد هنوز برای بررسی به جلسات کمیسیون ماده ۵ راه نیافته است، می‌افزاید: در زمان بررسی طرح، دلایل تعلل در تهیه طرح بررسی می‌شود و در صورتی که مشاور در تهیه طرح کوتاهی کرده باشد، باید در این باره پاسخ دهد.
وی لازمه تهیه طرح‌های تفصیلی شهرهای استان را درک متقابل بین شهرداری و مشاور طرح بیان می‌کند و می‌گوید: مشاور تهیه طرح تفصیلی شهر میبد مدعی است که وضع موجود شهر با آنچه شهرداری به وی ابلاغ کرده، متفاوت است.
این مسئول بیان می‌کند: اگر تهیه طرح بیش از این مشمول زمان شود، مشاور طرح تغییر خواهد کرد اما این تصمیمات منوط به زمانی است که طرح برای بررسی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان درباره ادعای فرماندار مبنی بر این‌که طرح بعد از گذشت زمان، کارایی خود را از دست خواهد داد، نیز می‌گوید: قطعا مشاور ملزم به به روزرسانی وضعیت موجود شهر در مراحل تصویب نهایی طرح خواهد شد.

مکث
مدت مورد نیاز برای تهیه طرح‌های تفصیلی
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان درباره زمان مورد نیاز برای تهیه طرح تفصیلی هر شهر می‌گوید: مدت زمان تهیه طرح تفصیلی در شهرهای کشور معمولا ۵ سال است.
«مسعود جعفریان» می‌افزاید: البته ممکن است که قرارداد طرح در زمان کمتری منعقد شود اما با توجه به بررسی جزئیات در طرح تفصیلی، معمولا زمان زیادی برای تهیه و تصویب نهایی آن لازم است.

بخش نظردهی بسته شده است..