تکمیل پرونده ثبت جهانی آیین نخل‌برداری:

مراسم نخل‌برداری استان یزد جهانی می‌شود

آیین ملی نخل‌برداری مردم شهرهای مختلف استان در حال جهانی شدن است به طوری که پرونده ثبت جهانی این آیین مذهبی برای ارسال به سازمان جهانی یونسکو تکمیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری نخل‌برداری یکی از ماندگارترین آیین‌های عزاداری مردم استان در ایام عزاداری امام‌حسین(ع) به‌ویژه در بعد از ظهر روز عاشوراست. این مراسم در بیشتر حسینیه‌های شهرها و روستاهای استان اجرا می‌شود.

معرفی مراسم نخل‌برداری
مراسم نخل‌برداری با حضور جمعیت زیادی از مردم گوشه و کنار استان برگزار می‌شود از این رو مراسم آذین‌بندی نخل و سیاه پوش کردن آن قبل از ماه محرم انجام می‌شود.
ظهر روز عاشورا، این سازه چوبی که نمادی از تابوت امام حسین(ع) است، از سوی عزاداران به‌ویژه اعضای هیات‌های مذهبی سه بار به نشانه این‌که پیکر بی‌جان امام حسین(ع) سه روز در صحرای کربلا بوده و تشییع نشده، در فضای تکیه و حسینیه چرخانده می‌شود.
در زمان چرخاندن نخل در فضای حسینیه صدای اذان به گوش می‌رسد و همه حاضران در رثای ابی عبدالله(ع) و یاران باوفایش و همچنین قمر بنی‌هاشم اشک ماتم می‌ریزند.
مردم سوگوار و اعضای هیات‌های مذهبی پس از آنکه نخل را دور حسینیه گرداندند، آن را در جای اولیه خود قرار می‌دهند و در حالی که به سر و سینه خود می‌زنند فریاد «حسین حسین» آنان به آسمان بلند می‌شود.
ذبح گوسفند و گاو و توزیع نقل از جمله رسومی ‌است که همزمان با مراسم نخل‌برداری در این روز انجام می‌شود و سوگواران معتقد هستند که به این شیوه، مورد عنایت حضرت قرار می‌گیرند و حاجت روا خواهند شد.

تکمیل پرونده ثبت جهانی آیین نخل‌برداری
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» از جهانی شدن آیین نخل‌برداری مردم استان در سازمان جهانی یونسکو خبر داد و افزود: پرونده ثبت جهانی این آیین مذهبی تکمیل شده است.
«سید حسن حسینی» با اشاره به جاذبه‌های استان برای رونق گردشگری مذهبی، بر ضرورت توجه مسئولان استان به این صنعت مهم برای ترویج دین و آیین اسلام ‌و رونق اقتصادی استان تاکید کرد.
وی ادامه داد: مراسم نخل‌برداری، تشییع جنازه نمادین حضرت امام حسین(ع) است و نخل سازه‌ای چوبی است که به شکل سرو، نماد آزادگی سرور و سالار شهیدان ساخته شده است.
حسینی افزود: این آیین مذهبی در بیشتر شهرها و روستاهای استان در ماه محرم به ویژه ظهر عاشورا اجرا می‌شود و بیشترین تعداد نخل‌های استان در شهرستان تفت قرار دارد.
وی با بیان این‌که بلندترین نخل استان در حال حاضر نخل میدان امام در شهرستان تفت است گفت: قدیمی‌ترین نخل موجود در استان نیز نخل میدان تاریخی امیرچخماق است که البته در حال حاضر تنها برای بازدید در این میدان قرار گرفته است و جابه‌جا نمی‌شود.

احیای نخل‌برداری میدان تاریخی امیرچخماق
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» یکی از برنامه‌های این دبیرخانه را احیای مراسم نخل‌برداری میدان تاریخی امیرچخماق در قالب طرح «از حسینیه تا حسینیه» عنوان کرد.
وی افزود: در این طرح، مراسم نخل‌برداری که در گذشته از میدان بعثت تا میدان امیرچخماق برگزار می‌شد با ساخت نخل جدید، احیا خواهد شد و به این ترتیب تجمع هیات‌های عزاداری استان در این مسیر را شاهد خواهیم بود.
حسینی از دیگر اقدامات انجام شده برای احیای مراسم نخل‌برداری در استان را شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های شهر برای فعال کردن آنها در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری مراسم آیینی نخل‌برداری عنوان کرد.
وی توجه گردشگران خارجی به آیین‌های مذهبی استان را فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری مذهبی و معرفی آیین سنتی و مذهبی استان برشمرد و افزود: سال گذشته ۱۰۰ نفر از گردشگران خارجی در روزهای تاسوعا و عاشورا در مراسم مذهبی استان از جمله نخل‌برداری شرکت کردند.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه‌ایران» ادامه داد: بیشتر این گردشگران حضور در این مراسم مذهبی را بسیار تاثیرگذار دانسته و از تاثیر عمیق آن در باورهایشان سخن گفته‌اند و به حضور مجدد در این مراسم ابراز علاقه کرده‌‌اند.
وی افزود: به طور قطع با توجه به افزایش آمار بازدید گردشگران خارجی از استان، انتظار می‌رود آمار گردشگرانی که قرار است امسال در قالب تورهای رایگان در مراسم عزاداری نخل‌برداری استان شرکت کنند، افزایش یابد.
حسینی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای معرفی آیین نخل‌برداری مردم استان، نصب نخل بزرگ در میدان امام حسین(ع) شهر است که به تصویب شورای شهر رسیده اما هنوز به نصب آن اقدام نشده است.
وی ادامه داد: قرار است این نخل به ارتفاع ۱۶ متر در این میدان که مزین به نام سید و سالار شهیدان کربلاست، نصب شود تا یادآور ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) و همچنین معرفی کننده آیین نخل‌برداری یزدی‌ها در ایام محرم باشد.

مکث
رایزنی برای نصب نماد نخل در میدان امام حسین(ع)
یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌شهر یزد درباره نصب نماد نخل در میدان امام حسین(ع) یزد گفت: این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است اما ایراداتی از سوی شورای ترافیک استان به نحوه و محل نصب این نماد وارد شده است. حجت‌الاسلام «حمیدرضا مطهریان» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد در زمان تصویب این طرح و عضو فعلی این کمیسیون، افزود: در حال رایزنی برای تامین نظر شورای ترافیک استان برای نصب این نماد ارزشمند در میدان امام حسین(ع) هستیم. وی ادامه داد: به نظر من نصب این نماد مشکل ترافیکی در این میدان ایجاد نخواهد کرد چرا که هم ردیف با عرشه‌های پل تقاطع غیرهمسطح میدان نصب خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..