منابع آبی مهریز ۱۷ درصد کاهش یافته است

no-thumbs

باغ شهر مهریز که روزگاری سرچشمه بسیاری از قنات‌ها بوده و از تفرجگاه‌های سرسبز به شمار می‌رفته این روزها به شدت در محاصره غول خشکسالی است، به طوری که 17درصد منابع آبی آن کاهش یافته و دبی آب منابع باقیمانده نیز بیش از 50درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز باغ‌های انار، بادام، گردو، پسته و میوه‌های سردرختی این شهرستان که روزگاری حتی نیاز مردم دیگر شهرهای استان را نیز تامین می‌کرده رفته رفته از بین رفته و خشک شده است به‌طوری که شاهد کاهش ۵۵درصدی محصولات باغی شهر مهریز در سال جاری هستیم.

کشاورزان این شهرستان در کنار باغداری به امور زراعی نیز مشغول بودند؛ اما کاهش آب، بسیاری از زمین‌های مزروعی این شهرستان را به زمین غیرقابل کشت تبدیل کرده و به این ترتیب میزان برداشت محصولات زراعی نیز در این شهرستان در سال جاری ۲۵درصد کاهش یافته است.

تاثیر خشکسالی بر کشاورزی شهرستان
فرماندار مهریز با اشاره به تاثیر ناخوشایند خشکسالی بر بخش کشاورزی این شهرستان می‌گوید: در اثر خشکسالی در سال زراعی‌93و‌94 شاهد کاهش ۱۷درصدی منابع آبی، کاهش ۲۵درصدی برداشت محصولات زراعی و کاهش ۵۵درصد برداشت محصولات باغی هستیم.
«سیدمحمد رستگاری» می‌افزاید: خسارت وارد‌شده به بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی گذشته بیش از ۱۲۵میلیارد تومان بوده که شامل خسارت ۳۶/۷میلیارد تومانی از ناحیه سرمازدگی و خسارت ۸۸/۸ میلیارد تومانی از ناحیه خشکسالی است. وی ادامه می‌دهد: کشاورزان شهرستان مهریز هم در تولید محصولات باغی و هم محصولات زراعی فعال هستند؛ اما خشکسالی و به دنبال آن کم آبی برداشت محصول را تحت تاثیر قرار داده است.
این مسئول می‌گوید: عمده محصولات باغی این شهرستان انار، پسته، گردو، بادام و میوه‌های سردرختی و عمده محصولات زراعی نیز گندم و جو است که محصولات زراعی به دلیل کم‌آبی، در حال جایگزینی است.

تاثیر خشکسالی بر دهستان‌ها
فرماندار مهریز با بیان این‌که مهریز، یک بخش مرکزی با ۵ دهستان دارد، می‌افزاید: این دهستان‌ها شامل دهستان میانکوه، بهادران، خورمیزات، ارنان و تنگ چنار با ۱۷ هزار نفر جمعیت ثابت و نزدیک به ۲۵ هزار نفر جمعیت شناور است.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین خسارت واردشده به بخش کشاورزی شهرستان مربوط به روستاهای کوهستانی به ویژه دهستان‌های میانکوه، خورمیزات و تنگ چنار است.
این مسئول همچنین عمده کاهش منابع آبی شهرستان را مربوط به دهستان بهادران می‌داند و می‌افزاید: کاهش منابع آبی در این منطقه، برداشت پسته را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
رستگاری درباره بحران آب کشاورزی در روستاها و تقاضای کشاورزان برای ته‌زنی چاه‌ها نیز می‌گوید: با توجه به این‌که شهرستان مهریز سرچشمه بسیاری از قنات‌ها است و قنات‌های زیادی در این شهرستان وجود دارد، صدور مجوز حفر چاه‌ها و کف‌زنی چاه‌ها با حساسیت خاصی از سوی شرکت آب منطقه‌ای پیگیری می‌شود.
وی از مشارکت اهالی برخی از روستاهای این شهرستان برای مدیریت آب در بخش کشاورزی خبر می‌دهد و می‌افزاید: از جمله اقدامات انجام شده ایجاد تشکل آبران در دهستان بهادران است تا با کاهش آبدهی چاه‌ها، مقابله شود.
مسئول آب و خاک اداره جهاد کشاورزی مهریز هم درباره تاثیر خشکسالی بر بخش کشاورزی این شهرستان می‌گوید: این شهرستان دارای ۴۳۵‌رشته قنات، ۲ چشمه فصلی به نام‌های غربالبیز و دامگاهان و ۱۶۲ حلقه چاه مجاز است.
«امین انتظاری» با بیان این‌که عمده منابع آبی بخش کشاورزی شهرستان، قنات‌ها هستند می‌افزاید: ۶۰درصد این منابع هوابین هستند یعنی آبدهی آنها به میزان بارندگی بستگی دارد.
وی ادامه می‌دهد: در اثر خشکسالی و کاهش بارندگی، شاهد خشک شدن این قنات‌ها و در نتیجه توقف آبدهی ۶۰درصد قنات‌های شهرستان هستیم اما سایر قنات‌های شهرستان نیز به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بارش‌های جوی، به کاهش آبدهی دچار شده‌‌اند.
این مسئول می‌گوید: معضل خشک شدن قنات‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی شهرستان یعنی دهستان میانکوه و به ویژه روستاهای منشاد و بنادک سادات اتفاق افتاده است.
انتظاری اضافه می‌کند: دیگر منابع آبی بخش کشاورزی شهرستان نیز چاه‌ها هستند که در اثر کاهش بارش و خشکسالی، هر ساله به ته زنی بین عمق نیم تا یک متر نیاز دارند.
وی با بیان این‌که عمق آب‌های چاه‌های کشاورزی شهرستان هر سال بین ۸۰ سانتی‌متر یا یک متر افت می‌کند، می‌افزاید: پایین رفتن عمق آب چاه‌ها منجر به نشست زمین و خشک شدن ریشه درختان می‌شود.
این مسئول با تاکید بر کاهش متوسط بارندگی در این شهرستان می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که در این شرایط، کشاورزان شهرستان را با چالش مواجه کرده است، حفر چاه‌های غیرمجازی است که بر منابع آبی کشاورزی به شدت تاثیر منفی گذاشته است.
رستگاری می‌گوید: متوسط دبی آب استحصالی از منابع آب شرب روستاهای شهرستان از ۷ لیتر در ثانیه به ۳ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
وی از جمله اقدامات انجام شده برای تامین نیاز آب آشامیدنی روستاها به صدور مجوز کف کنی چاه‌های آب آشامیدنی، حفر چاه‌های جدید، تامین منابع آبی جدید از جمله خرید قنات‌های خصوصی و… نام می‌برد.

مکث
تاثیر خشکسالی بر آب آشامیدنی روستاها
فرماندار مهریز درباره تامین آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان با بیان این‌که همه روستاهای شهرستان در تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، تاکید می‌کند: وضعیت ۱۱ روستای این شهرستان از دیگر روستاها بحرانی‌تر است. «سیدمحمد رستگاری» می‌افزاید: این شهرستان دارای ۴۰۰ پارچه آبادی است که ۱۰۰ آبادی آن دارای سکنه و ۴۴ روستای آن دارای دهیاری و شورا است که در مجموع ۱۷ هزار نفر جمعیت دارند. وی با اشاره به ویژگی تفرجگاهی روستاهای این شهرستان می‌افزاید: این شاخصه باعث شده که جمعیت این روستاها در برخی از فصول سال از جمله تابستان به ۲۵ هزار نفر افزایش یابد. این مسئول با اشاره به دشواری‌های تامین آب آشامیدنی برای این جمعیت می‌افزاید: از این رو آب آشامیدنی مورد نیاز روستاهای این شهرستان به ویژه روستاهای دهستان میانکوه، خورمیزات و تنگ چنار با دشواری تامین می‌شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..