نخل‌سازی از تولیدات انحصاری گره‌چینان یزدی

no-thumbs

"گره‌چینی چوب" از هنرهای ظریفی است که در عهد صفوی در استان یزد رواج پیدا کرده و امروزه به ‌طور معمول در ساخت درهای اماکن متبرکه، مقابر، منابر و غیره استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"محمدرضا دهقان مهرجردی" معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد این  هنر صنایع دستی استان بیان کرد: در اصطلاح هنری، "گره چینی"، مجموعه‌ای از شکل‌های هندسی که با نظم، ترتیب، پیچ و شکل‌های هماهنگ، قرینه و از یک ترکیب هماهنگ، موزون و جذاب و با استفاده از خط‌های راست است که رابطه تنگاتنگ این هنر با معماری اسلامی باعث رایج شدن این هنر در عهد صفوی در استان یزد شده است.

وی افزود: "گره چینی چوب" از هنرهای ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج بوده و برخی پژوهشگران احتمال داده‌اند که استفاده از این هنر از دوران خلفای عباسی آغاز شده و در قرن ششم تا هشتم هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده است.

دهقان مهرجردی با اشاره به این که این هنر زیبا به واسطه هنرمندانی علاقه‌مند و سخت‌کوش، نسل به نسل به هنرمندان ما رسیده است، اظهار کرد: امروزه از هنر گره چینی به ‌طور معمول در ساخت درهای اماکن متبرکه، مقابر، منابر و از مشبک در پنجره‌های منازل، کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شود و نخل‌سازی نیز از جمله تولیدات انحصاری گره‌چینان یزدی است.

وی ادامه داد: بهترین ماده اولیه ساخت گره چینی که مورد توافق و تأیید استادکاران چوب است، چوب درخت چنار است چرا که این چوب دارای بافتی منسجم و از مقاومت بالا است ولی از چوب نارنج، گلابی، گردو، عناب و درخت‌های جنگلی ایران از نوع آزاد و راش نیز برای ساخت گره چینی استفاده می‌شود.

 این مقام مسئول از بهترین نمونه‌های گره چینی به جا مانده از هنرنمایی هنرمندان یزدی در استان یزد به درب و پنجره‌های باغ جهانی دولت آباد، خانه تاریخی لاری‌ها، باغ خان، خانه تاریخی ملک التجار، مسجد جامع رکن آباد واقع در شهرستان میبد و مسجد ملا اسماعیل یزد اشاره کرد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..