فعالیت ۱۰۰ واحد پرورش شتر در یزد

no-thumbs

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به فعالیت 100 واحد پرورش شتر در این استان، میزان تولیدی شتر استان در سال گذشته را 433 تن اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "نادر سلیم" تعداد واحدهای پرورش شتر اعم از داشتی و پرواری(سنتی و نیمه صنعتی) در استان را ۱۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: شتر تنها حیوان اهلی است که می‌تواند درآب و هوای خشک و نیمه خشک زندگی کند و علاوه بر این نیز در غذا خوردن بسیار قانع است و در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری نسبت به بقیه دام‌ها دارد.

 

به گفته وی، وزن شتر در سال سوم پرورش بیش از ۵۰۰ کیلوگرم می‌شود و به همین دلیل پرورش دادن و استفاده از گوشت آن بسیار مورد توجه است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی استان از کشتار سه تا هفت نفر شتر به صورت روزانه در کشتارگاه‌ صنعتی استان یزد خبر داد و گفت: تولید گوشت شتر استان در سال گذشته به میزان ۴۳۳ تن بوده که این مقدار نیز در داخل استان به مصرف رسیده است.

 

وی حمایت‌هایی که توسط جهادکشاورزی از شترداران صورت می‌گیرد را به صورت ارائه الگوهای اصلاح نژادی و پرداخت بخشی از هزینه‌ها با مشارکت شترداران، واگذاری تعدادی لوک دوکوهانه به منظور جلوگیری از هم خونی و انقراض نسل شترهای دوکوهانه و همچنین افزایش راندمان گله، معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات و صدور کارت شناسایی شترداری، ذکر کرد.

 

وی همچنین پرداخت بخشی از هزینه‌های لوله‌گذاری و انتقال آب به آبشخورها و گرفتن مجوز حفر چاه مال‌داری با مشارکت شترداران، بازدید از گله‌های شتر داری و شرکت در نشست‌های علمی و تخصصی با حضور صاحب‌نظران در استان‌های مختلف و اجرای طرح ژنوتایپینگ در گله‌های شتر با همکاری شترداران را از دیگر حمایت جهادکشاورزی بیان کرد.

 

سلیم با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات شتر شهرستان بافق از سال ۱۳۷۰ تاکنون، هدف آن را تعیین خصوصیات بیولوژیکی شترهای یک کوهانه، ارزیابی توان تولیدی شتر و ارائه راه‌کارهای مناسب به‌ منظور افزایش درآمد شترداران ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این ایستگاه بالغ بر ۱۲۰ نفر شتر شجره‌دار دارد که اغلب از نژاد بلوچی هستند.

 

معاون بهبود تولیدات دامی استان تعداد شترهای داشتی استان را نزدیک به ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه شترداری در تمام شهرستان‌های یزد رواج دارد و در این بین اردکان با هشت هزار و ۳۰۰ نفر شتر در جایگاه اول استان قرار دارد و شهرستان‌های بافق با دو هزار و ۵۰۰، بهاباد با یکهزار و ۷۰۰ و مهریز با یکهزار و ۲۰۰ نفر شتر در رده‌های بعدی شترداری استان قرار دارند.

 

گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن است به نحوی که این گوشت حاوی پروتئین‌هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.

 

همچنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..