به گُل نشستن مزرعه‌های الگویی کنجد در یزد

no-thumbs

مزارع الگویی کشت کنجد در استان یزد به گَُل نشستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحسین رزاقیان، رییس اداره هماهنگی ترویج و امور تشکل‌های جهادکشاورزی استان یزد از ایجاد مزارع الگویی کشت کنجد در سطح شهرستان‌های یزد با همکاری مدیریت‌های ترویج و زراعت سازمان خبر داد.

 

وی افزود: به منظور بررسی سازگاری رقم اصلاح شده کنجد بنام "دشستان ۲ " با آب و هوای استان یزد و با توجه به کمبود آب در این منطقه که ترویج و کشت محصولات کم‌آبخواه را می‌طلبد، ۱۱ مزرعه الگویی، ایجاد و بررسی و مطالعات کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است تا سطح زیرکشت و کیفیت این محصول که نقش موثری در اقتصاد کشاورزی استان یزد دارد ارتقاء یابد.

 

رزاقیان تصریح کرد: کشت کنجد نقش مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب دارد و با توجه به خشکسالی‌های اخیر و نیاز حفظ منابع آب، الگوی خوبی برای کشت پایدار و رونق اقتصادی استان محسوب می‌شود.

 

وی، مناسب‌ترین زمان را برای کاشت رقم دشستان را از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیر اعلام کرد و گفت: زمان برداشت این محصول از اوایل آبان آغاز می‌شود.

 

این مسئول، استان یزد را شناخته‌شده‌ترین منطقه در سطح ایران برای تولید محصولات کنجد دانست و گفت: می‌توان یزد را قطب صنعتی محصولات کنجدی ایران نامید چرا که حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در سال کنجد توسط کارخانجات استان خریداری می‌شود که تولید ۲۵۰۰ تن روغن کنجد و ۵۵ هزار تن فراورده‌ کنجدی را به همراه دارد.

 

کنجد حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از فساد روغن آن جلوگیری می‌کند و از آنجا که در صنایع غذایی که از آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی به وفور استفاده می‌شود، تقاضا برای چنین محصولات طبیعی در حال افزایش است.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..