ثبت ملی بقعه قاجاری ملاعبدالله بهاباد

no-thumbs

بقعه ملاعبدالله واقع در شهرستان بهاباد استان یزد به شماره 31 هزار و 312 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز این بنای تاریخی که بسیار مورد توجه اهالی منطقه قرار گرفته است، با توجه به سبک معماری‌اش متعلق به دوره قاجار است و نام آن نیز متاثر از نام صاحب قبری است که در بقعه مدفون شده است.

 

علامه آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی ملقب به نجم الدین در حوزه‌های علمی شیراز، اصفهان و نجف علم آموخته است.

ملاعبدالله در شیراز و اصفهان، تدریس علوم اسلامی را برعهده داشت و عالمان بزرگی همچون شیخ بهاالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی و ظهرالدین ابراهیم بن حسین بن عطاء همدانی از جمله شاگردان برجسته او بودند.

 

وی اشتیاق فراوانی به مطالعه و تحقیق و تدریس داشت و از او ده‌ها تألیف باقی مانده که از معروف‌ترین آن «الحاشیه علی تهذیب المنطق» است.

 

این بقعه بنایی است آرامگاهی و مسقف که دو ورودی در جهت شرقی و غربی دارد و دارای پلانی مربع شکل است که سه جبهه آن آزاد است و طرفین ایوان ورودی غربی، دو ایوانچه است که در انتهای آن پلکانی است که به پشت بام ختم می‌شود. فضای داخل به صورت هشت ضلعی است، با پوشش سقف گنبدی که قبر منسوب به ملاعبدالله وسط آن قرار گرفته و سنگ قبری ندارد و تنها با پارچه‌ای سبز رنگ روی قبر پوشانده شده است.

 

فضای داخلی بقعه دارای چندین طاق‌نما و طاقچه با پوشش سقف هلالی و جناقی است که همگی تا نیمه، کاشی‌کاری و بقیه قسمت‌ها پوشش گچ دارند. در ضلع جنوبی بنا، سه ایوان با پوشش سقف جناغی مشاهده می‌شود که یک پنجره در قسمت ایوان وسط به چشم می‌خورد. دیوار ضلع شمالی بقعه هم به طرف بیرون محوطه امتداد یافته و ظاهراً برای ساخت و سازهای بعدی آماده شده است.

 

این بنا با مصالح آجر و سنگ و ملات گل و گچ ساخته شده و دارای عناصر تزیینی نیست.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..