ضرورت خاموشی زمستانه موتور چاه‌های خاتم

no-thumbs

رییس شورای حفاظت از منابع آب خاتم گفت: خاموشی زمستانه موتور چاه‌های کشاورزی به دنبال فرهنگ‌سازی صورت گرفته به یک مطالبه عمومی در شهرستان خاتم تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد زاده‌رحمانی، فرماندار خاتم در نشست این شورا اظهار کرد: کشاورزان این شهرستان به خصوص کشاورزان بخش مروست به این نتیجه رسیده‌اند که برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی باعث می‌شود تا در آینده نزدیک نه تنها کشاورزی بلکه حیات منطقه نیز با چالش مواجه شود.

 

وی با اشاره به لزوم حفظ و احیای قنوات به عنوان یک سازه آبی ارزشمند و میراث ماندگار، از اداره‌های دولتی و نهادهای عمومی که در سالهای گذشته اقدام به حفر چاه در حریم قنوات جهت ایجاد و نگهداری فضای سبز یا جهت تامین آب کرده‌اند خواست تا برداشت از این چاه‌ها را به صفر یا حداقل برسانند و آب مورد نیاز برای ایجاد طرح‌های صنعتی و راه‌سازی در شهرستان نیز از زهکش‌های منطقه "آرتزین" تامین شود.

 

زاده رحمانی بر اهمیت حفظ باغ‌شهر هرات تاکید کرد و افزود: انتقال آب از قنات تاج‌آباد به اراضی پایین دست آن برای تامین آب کشاورزی اراضی زیر کشت پسته، در میان مدت باعث خشکیده شدن باغات تحت شرب این قنات ارزشمند به ویژه باغات زردآلو خواهد شد بنابراین نباید همه چیز را فدای تولید پسته کرد و اداره امور منابع آب شهرستان باید از این اقدامات غیرقانونی جلوگیری کند.

 

سید علی سادات اخوی، مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد و دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان نیز تاکید کرد: امروز نه تنها منابع آب کشاورزی استان در حال کاهش است بلکه منابع آب شرب نیز هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی رو به کاهش است.

 

وی با بیان اینکه مردم باید با تغییر الگوی مصرف آب و صرفه‌جویی به مقابله با کم‌آبی بروند، توجه رسانه‌ها به آب شرب و افت منابع آب زیرزمینی را ضروری خواند و گفت: رسانه‌های استان در اطلاع‌رسانی درست از منابع آب، ضعیف عمل می‌کنند.

 

سادات اخوی خاطرنشان کرد: منابع آب زیرزمینی در خاتم نیز در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی‌های فراوان، افت زیادی داشته و بارندگی‌ها نیز به دلیل میزان کم و تبخیر سریع کارساز نبوده است.

 

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد همچنین نصب کنتورهای هوشمند را مهم خواند و افزود: خاتم در این زمینه خوب عمل کرده است. امیدواریم با اجرای این طرح در مصرف آب‌های زیرزمینی مدیریت صحیح صورت بگیرد.

 

"جواد منصوری" رییس اداره امور منابع آب شهرستان خاتم نیز متوسط افت آب در بخش مروست را در یک سال گذشته به طور متوسط ۵۳ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: بهترین زمان برای نصب کنتورهای هوشمند، قبل از کشت پاییزه است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..