توصیه‌های سنگری به روضه‌خوانان یزدی

no-thumbs

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه به مداحان، روضه‌خوانان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی توصیه کرد: همه فعالیت‌های خود را در طول زمان عزاداری برای امام حسین (ع) با اخلاص انجام داده و مراقب باشید گرفتار کبر و غرور نشوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمدرضا سنگری، در گردهمایی بزرگ همدلی و همزبانی عاشوراییان در حسینیه ثارالله یزد در آستانه فرا رسیدن ماه محرم اظهار داشت: هر فردی ابتدا باید ارزش‌ها و جایگاه خود را شناخته و قدر و قیمت خود را بداند و سپس با دوری از کبر و غرور و با توکل به خدا در مسیری گام بردارد.

وی با بیان اینکه همه هیئتی‌ها باید پیرو مخلص امام حسین (ع) باشند، تاکید کرد: اگر اخلاص در عمل وجود داشته باشد، شریک جهاد امام حسین (ع) خواهیم بود.

سنگری با ذکر مصداقی در این زمینه بیان کرد: جابر انصاری از صحابه پیامبر اکرم (ص) بود که بخشی از لوح محفوظ را در اختیار داشت و راه می‌رفت و می‌گفت ای مردم علی (ع) را دریابید و در کربلا نیز غسل کرد و لباس احرام پوشید و همراه پسرش در هیئت یک حاجی به کربلا وارد شد.

وی ادامه داد: جابر انصاری خواست که او را بر مزار امام حسین (ع) ببرند و مدتی او را تنها بگذارند و هنگامی که از مزار امام حسین (ع) برخاست، گفت: ای حسین (ع) تو شاهد باش که من و پسرم در کاری که تو کردی شریکیم زیرا هرکس دوستدار حسین (ع) باشد و راه او را ادامه دهد، در جهادش شریک است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به روسای هیئت‌های مذهبی و مداحان بیان کرد: پیوند شما قبل از اینکه با مغزها باشد، با دل‌ها است و اقدام و پیوند شما، تارهای قلب را می‌لرزاند.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) نیز با قلب‌ها کار می‌کردند و شما نیز امروز سر و کارتان با قلوب مردم است، تصریح کرد: برای اینکه در قلب و جان مردم اثر بگذارید، باید ابتدا خودتان به حرف‌هایی که می‌زنید، عمل کرده باشید.

سنگری همچنین با اشاره به قداست کار مداحی خاطر نشان کرد: برادران مداح و شاعران آیینی بدون وضو وارد هیئت نشوند و قلم به دست نگیرند زیرا نامی که شما به آن متوسل شده و از آن یاد می‌کنید، مقدس است.

وی از مداحان و سخنرانان مراسم‌های مذهبی خواست: در این چند روز باقی‌مانده تا محرم، زبان خود را قرنطینه کنند و جز خوبی از زبانشان خارج نشود و گناهانی که انسان با زبان مرتکب می‌شود را از خود دور کنند.

این شاعر و نویسنده آیینی ادامه داد: در این چند روز با دیگران زیبا سخن بگویید و طنز و جوک را تعطیل کنید تا آنچه بر زبانتان جاری می‌‌شود، اثرگذار باشد.

وی همچنین بیان کرد: روضه هر یک از بزرگان و ائمه که قرار است خوانده شود، ابتدا اذن بگیرید و بدون هیچ انتظار و بدون هیچ غرور و یأسی به روضه‌خوانی، مداحی و سخنرانی بپردازید و در همه احوال،‌ خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) را مدنظر داشته باشید.

سنگری تصریح کرد: مداحان مراقب باشند تا غرور دامن‌گیر آنها نشود زیرا غرور، سرآغاز سقوط است یا مراقب باشید دچار یأس و ناامیدی نشوید و اگر مجلس مداحی شما رونق نداشت، نگرانی به خود راه ندهید و بدانید این روضه‌ها قرار است توسط فرد دیگری از شما پذیرفته شده و بابت آن اجر بگیرید.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..