کنایه معنادار مشاور روحانی به صدا و سیما

no-thumbs

پایگاه خبری انتخاب: حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی «حاشیه» ، به برخی ابهامات و اتهامات دلواپسان پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز وی در پاسخ به سوالات جهت دار مجری (که ظاهراً نماینده دلواپسان را عهده دار بود)، در مورد اینکه «چه موقع رییس جمهور از فاجعه منا مطلع شد»، گفت: پس از آنکه هواپیما در نیویورک فرود آمد و مقداری معطل ماندیم (که این معطلی دلیل خاصی هم داشت) وزیر محترم خارجه با دکتر روحانی تماس گرفت و خبر این حادثه را داد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد عملکرد رییس جمهور، با بیان اینکه «دکتر روحانی مرد بحران ها و حادثه هاست»، گفت: چهره ی ایشان تغییر کرد و خطاب به وزیر خارجه گفت: چند نفر؟ که دکتر ظریف، عددی را گفت. رئیس جمهور در ادامه گفت: شما برای این عدد، انقدر برافروخته نشده اید.

مشاور رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور این آمادگی را داشت تا به کشور برگردد، ایشان با معاون اولشان در تهران صحبت کردند که در پی این تماس تلفنی از آخرین وضعیت مطلع شدند و جمع بندی شان این بود که اگر در تهران این تصمیم وجود داشته باشد که ایشان به کشور برگردند آمادگی برگشت را داشتند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های لازم انجام شد و جمع بندی این بود که حضور ریاست جمهور در سازمان ملل کمک می‌کند تا ابعاد بین‌المللی فاجعه منا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

آشنا یادآور شد: از طرف دیگر تیمی که در تهران کار می‌کرد و مسئولیت‌ها را گرفته بود تشخیص دادند که می‌توانند مدیریت کار را انجام دهند و حضور رئیس جمهور در سازمان ملل می‌تواند اثرگذارتر باشد.

پیگیری مرتب رئیس جمهور

آشنا در پاسخ به این سئوال مجری برنامه که پرسید «برخی توقع داشتند رئیس جمهور به کشور بازگردد» گفت: تصمیمات رئیس جمهور به واسطه خیلی از مولفه ها صادر می شود و به این سادگی که می گویید ، میسر نمی شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه دکتر روحانی ضمن اینکه همان ابتدا معاون اول خود را مسئول پیگیری حادثه کرد ، مرتباً با تهران ، مکه و حتی منا در ارتباط بود. رئیس سازمان حج و زیارت، سفیر ایران در عربستان، وزیر کشور، وزیر دفاع و معاون اول رئیس جمهور نیز مرتب وی را در جریان امور قرار می‌دادند.

وی درباره این که آیا برنامه سفر رئیس جمهور به نیویورک نیمه کاره ماند یا خیر اظهار داشت: بخشی از ملاقات‌هایی که مربوط به روز آخر بود به طرف‌های مقابل اطلاع داده شد که رئیس جمهور نمی‌تواند دیگر در نیویورک بماند و اگر آن‌ها می‌توانند زمان ملاقات‌ها را جا به جا کنند که بر این اساس بخشی از ملاقات‌ها جا به جا شد.

آشنا بیان داشت: اما ملاقات رئیس جمهور با کشورهای عرب، لبنان، مالزی، آفریقای جنوبی، تونس و دیدار با رهبران اسلامی آمریکا و مصاحبه مطبوعاتی ایشان لغو شد.

آشنا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل چگونه تنظیم شده بود گفت: سخنرانی رئیس جمهور بر پایه دو مبنا تنظیم شده بود که در بخش اول مربوط اصول ثابت سیاست خارجی و بخش دوم مرتبط با شرایط منطقه ای بود.

آشنا با اشاره به این که وقتی رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد سخنرانی انجام دهد کارهای اصلی به خوبی صورت می‌گیرد ادامه داد: تا آخرین لحظه امکان تغییر متن با توجه به تحولات و سخنرانی‌های قبلی وجود دارد.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا متن سخنرانی حاصل کار جمعی است گفت: همه می‌تواند به دولت مشورت بدهند و این حق همه کسانی است که خود را دلسوز دولت می‌دانند لذا دریافت نظرات عمومی استو رئیس جمهور خودشان متن سخنرانی را دسته بندی می‌کنند.

سخنرانی رئیس جمهور سخنرانی یک دیپلمات انقلابی بود؟!

آشنا در پاسخ به این سئوال عجیب مبنی بر این که آیا سخنرانی رئیس جمهور سخنرانی یک دیپلمات انقلابی بود گفت: آثار سخنرانی رئیس جمهور را در سخنرانی نخست رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است.

مشاور رئیس جمهور با بیان این که نتانیاهو به دید خودش اصرار داشت که جامعه جهانی از برجام فریب خورده است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست چند جانبه و چند سویه ای را دنبال کرده است به طوری که از یک طرف با استقامت ملت ایران آمریکایی‌ها به جمع بندی رساند که نمی‌توان با تحریم ایران را به زانو درآورد.

وی با بیان این که بسیاری از اتفاقاتی که در ایران رخ داده است در دوران تحریم بود گفت: کاهش رشد تحریم در این دوره رخ داده است لذا ما در برابر تحریم تسلیم نمی‌شویم.

آشنا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا ابهام و یا تناقض را در سخنان رئیس جمهور قبول دارید گفت: خیر هیچ ابهامی در سخنان رئیس جمهور وجود نداشت لذا ایران آمادگی همکاری منطقه ایی برای مواجه به تروریست را دارد.

کنایه به کارشناس همه فن حریف تلویزیون!

پس از این سخنان ، فردی به نام «فواد ایزدی» به عنوان «کارشناس» به صورت تلفنی به برنامه متصل شد و صحبت هایی در مورد روابط ایران – عربستان ، سخنان رئیس جمهور در منا و برخی مباحث دیگر مطرح کرد.

آشنا پس از شنیدن سخنان این فرد ، گفت: بسیار خوشحالم که می بینم با فردی به صورت تلفنی مصاحبه شد که در حوزه های مختلفی چون رسانه ، سیاست داخلی، حقوق بین الملل ، روابط ایران و سعودی ، سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل و … تخصص دارند که جا دارد هم به ایشان تبریک بگویم و هم به صداوسیما !

کنایه ی آشنا به حضور مکرر و مرتب این فرد در برنامه های مختلف تلویزیون با موضوعات متفاوت بود.

اگر نمی دانید ، بگذارید دیپلمات ها تصمیمشان را بگیرند

مشاور فرهنگی رئیس جمهور، در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سئوالی در مورد علت تغییر ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ما به لحاظ حقوقی این اقدام غیرقانونی آمریکا را نپذیرفتیم ، اما با آن مواجه شدیم.

آشنا در واکنش به این اصرار مجری که معتقد بود «فرستادن یک نماینده جز ابواطلبی به سازمان ملل ، باعث شد ما ضعیف شویم» گفت: شما خودتان را جای وزارت خارجه بگذارید! من نمی گذارم فردی را که معرفی کردید به اینجا بیاید، شما چه خواهید کرد. در این لحظه مجری گفت: من مجری هستم نه دیپلمات!

وی اما در پاسخ به این سخن مجری گفت: پس اجازه دهید در این مورد دیپلمات ها تصمیم بگیرند.

دست دادن ظریف و اوباما

آشنا همچنین در خصوص ماجرا دست دادن ظریف و اوباما اظهار داشت: رئیس جمهور کشورمان قبل از سفر به نیویورک بیان کردند که هیچ برنامه ای برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا ندارند اما این که آمریکایی‌ها برنامه ای داشته و یا نداشته‌اند را بنده در مقام تحلیل نیستم که بیان کنم.

مشاور رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: آن چه که اتفاق افتاده است این است که بین ظریف و جان کری ملاقات‌های متعددی اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاده که این ملاقات‌ها در جهت پیگیری برجام است و چیز عجیبی نیست اما در خصوص دست دادن ظریف و اوباما باید عنوان کنم که پس از اتمام سخنرانی رئیس جمهور وی از جلسه خارج شد و هیئت ایرانی هم به همراه رئیس جمهور از جلسه خارج شدند اما آقای ظریف به واسطه این که تمام هیئت‌های نمایندگی که ایشان از مسیرشان رد می‌شد علاقه داشند که با وی سلام و احوال پرسی کنند

وی اضافه کرد: بر این اساس ظریف مقداری دیرتر از هیئت ایرانی از جلسه مجمع مومی خارج شد ضمن این که رئیس جمهور نیز بعد از سخنرانی‌هایشان بنا به تقاضای رئیس جمهور ونزوئلا ملاقاتی را با ایشان داشتند لذا دکتر روحانی وارد فضای دیگری خارج از فضای مجمع عمومی شدند.

آشنا بیان داشت: بعد از این که رئیس جمهور به هتل رفتند آقای ظریف عنوان داشتند که بعد از خروج وی از جلسه مجمع عمومی ایشان دکتر روحانی و هیئت همراه را ندیدند و در مسیر که رد می‌شدند به طور اتفاقی اوباما رئیس جمهور آمریکا را ملاقات کردند.

بخش نظردهی بسته شده است..