سردرگمی بیماران تفتی برای انجام «فصد خون»

no-thumbs

سالمندان تفتی به دلیل ارائه نشدن خدمات مرتبط با اقدامی درمانی به نام «فصد» در مراکز درمانی این شهرستان، باید به مرکز استان مراجعه کنند. شهروندان تفتی با گلایه‌های مکرر به مسئولان بهداشت و درمان این شهرستان، خواستار ارائه خدمات فصد خون در مراکز درمانی تفت هستند؛ این در حالی است که هنوز برنامه‌ای برای...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری معنی لغوی فصد خون رگ زدن و خون گرفتن از رگ است و معمولا در مواردی بیمار به انجام آن توصیه می‌شود که دچار غلظت خون شده  باشد.
در این روش دست و پا به گونه‌ای بسته می‌شود که باعث مسدود شدن جریان خون در بدن شود. به دنبال متوقف شدن گردش خون در بدن، این خون در سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفاوی پر شده و به دیواره‌های رگ فشار وارد می‌شود و زمانی که رگی سوراخ می‌شود، خون با فشار از رگ خارج می‌شود.
این اقدام درمانی موجب رفع گرفتگی رگ‌ها و شست‌و‌شوی آن می‌شود در نتیجه گرفتگی رگ‌ها نیز برطرف می‌شود.
شهروندان تفت، ایجاد پایگاه انتقال خون در تفت را برای فراهم شدن فرصت اهدای خون و همچنین انجام عملیات فصد خون ضروری می‌دانند. این در حالی است که تفت سال‌ها پیش دارای پایگاه انتقال خون بوده که در حال حاضر جمع‌آوری شده است؛ اما عملیات خون‌گیری از متقاضیان شهرستان به صورت سه ماه یکبار با حضور تیم سیار سازمان انتقال خون استان انجام می‌شود. بر اساس پیگیری‌های روزنامه همشهری مشخص شد که هنوز برای انجام عملیات فصد خون در تفت، مرجعی مشخص نشده است.

مجاز نبودن انجام فصد در بیمارستان شهید بهشتی
پیگیری‌های روزنامه همشهری از بیمارستان شهید بهشتی تفت به عنوان تنها بیمارستان این شهرستان نشان داد که این بیمارستان مجاز به انجام عملیات درمانی فصد خون نیست. مسئولان این بیمارستان اظهار کردند که بیمارستان شهید بهشتی مجوز انجام عملیات و خدمات فصد خون به بیماران را ندارند و تنها متولی رسیدگی به امور درمانی بیماران، بیمارستان است. در شرایطی که بیماران این شهرستان باید برای دریافت خدمات مرتبط با فصد خون به مرکز استان مراجعه کنند، پیگیری ارائه آن برای شهروندان تفت و روستاهای اطراف  امری ضروری است.مسئول اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان نیز درباره ایجاد پایگاه انتقال خون در این شهرستان برای انجام اقدامات اهدا و فصد خون می‌گوید: پایگاه انتقال خون برخی از شهرستان‌های استان به علت استقبال کم مردم، کمبود نیرو و تجهیزات جمع‌آوری شده است.«مریم بحری» می‌افزاید: البته خدمات انتقال خون از سوی تیم‌های سیار به صورت هر سه‌ماه یکبار و با اعلام قبلی در این شهرستان‌ها ارائه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: البته به دلیل این‌که برخی از شهرستان‌های استان، برای استقرار تیم‌های سیار نیز پیگیری نکرده‌اند، از این رو تیم‌های سیار به صورت سالانه یک بار در این شهرستان‌ها حضور می‌یابند.
این مسئول از آمادگی اداره کل انتقال خون استان برای اعزام تیم سیار در صورت درخواست جمعیت هلال احمر یا خانه بهداشت این شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این در حالی است که مسئولان این شهرستان تاکنون حتی برای اعزام تیم سیار هم درخواستی نداشته‌اند.مسئول اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان درباره انجام عملیات فصد خون در پایگاه‌های انتقال خون نیز می‌گوید: اقدامات درمانی خونگیری یا فصد خون از سال ۹۱ از عهده سازمان انتقال خون خارج شده و به کلینیک امام رضا(ع) شهر یزد واگذار شده است.

تلاش فرمانداری برای ایجاد پایگاه ثابت انتقال خون
در ادامه این گزارش برای بررسی و چاره اندیشی دقیق برای حل این مشکل به سراغ فرماندار تفت رفتیم. «محمود زارع رشکوئیه» اعلام می‌کند: براساس هماهنگی صورت‌گرفته بین سازمان انتقال خون استان و شبکه بهداشت و درمان تفت قرار است که عملیات اهدای خون به صورت ماهانه در این شهرستان انجام شود. به گفته وی، در آینده بسیار نزدیک، با تامین فضا ازسوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان و تامین نیرو و تجهیزات از سوی اداره کل انتقال خون استان عملیات خونگیری به صورت ماهانه از داوطلبان شهرستان تفت انجام می‌شود و می‌توان این اقدام را به دوبار در ماه نیز افزایش داد.
فرماندار تفت گفت: با توجه به پیگیری‌های فرماندار تفت و قول‌های مساعد داده شده از سوی مسئولان سازمان انتقال خون کشور، در صورت استقبال مردم شهرستان، امکان اختصاص مکان و فضای مشخص برای انجام خدمات انتقال خون در شهرستان وجود دارد و پیگیری آن در دستور کار فرمانداری  است.

شهروندان تفت امیدوارند که در دولت یازدهم که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، توجه خود را به ارتقای سلامت و بهداشت مردم کشورمان نشان داد خواسته‌های بهداشتی و درمانی شهرستان تفت نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..