عوارض چاقی و کم‌تحرکی در انتظار یزدی‌ها

گذار از سنت به مدرنیته، جامعه امروز را به سوی مدرن شدن ذائقه و آسان شدن فعالیت‌ها پیش‌ می‌برد. «مک دونالد» از فرآورده‌های این گذار است.مک دونالد، به فرایندی اشاره دارد که در آن اصول رستوران‌های غذایی فوری به تدریج بر همه دنیا مسلط می‌شود. «جورج ریتزر»، جامعه شناس معروف آمریکایی که برای نخستین بار این اصطلاح را مطرح کرد، زندگی انسان‌ها در جامعه مک دونالدی شده را، معرف مدرنیته پیشرفته می‌داند و جهانی شدن را از مهم‌ترین عوامل جایگزینی فرهنگی که بر آمده از شیوه‌های جدید مصرف است عنوان می‌کند.عقلانی شدن جهان، یکی از ویژگی‌های جامعه مک دونالدی شده است که به تدریج از غرب به همه دنیا سرایت کرده است. مردم استان نیز مانند دنیا از این قاعده مستثنا نیستند. فروشگاه‌های تهیه و توزیع غذاهای آماده استان، شهروندان را به سوی سبکی از زندگی پیش برده که در وهله نخست، رضایتمندی از مصرف غذاهای مدرن و آسان‌پخت را همراه دارد و به دنبال آن، گسترش اصول رستوران‌های غذایی فوری حتی در خانه‌های سنتی و سنت نشین این استان نیز دیده می‌شود.
وجود انبوه تبلیغات رسانه‌ای در مورد محصولات غذایی مدرن نیز به این تغییرات دامن زده و سبک جدیدی از زندگی را تشدید کرده است، سبکی که با ایجاد نیاز در افراد از طریق رسانه‌ها، موجب برجستگی و تلقین شیوه تازه‌ای از زندگی در میان آنها شده و به دنبال آن نیز استفاده از محصولاتی مانند غذاهای مدرن و تغییر در فرهنگ آنها را بارزتر کرده است.
یزدی‌ها آن هنگام که در دهه۷۰  نخستین واحد عرضه محصولات کالباس، سوسیس و مواردی از این دست در کوچه برخوردار یزد راه‌اندازی شد، هنوز تمایل چندانی به صرف غذا در بیرون از فضای خانه نداشتند، این در حالی است که تغییرات فرهنگی آرام آرام در میان همین مردم سنت پسند و آرام یزدی نفوذ کرد.
مواد غذایی و مصرفی که در گذشته‌ای نه چندان دور جزو نیاز‌های مردم استان نبود اکنون برای آنها به یک نیاز تبدیل شده و این نیاز تنها در افزایش مصرف غذاهای مدرن خلاصه نمی‌شود.
این روزها تعداد اغذیه فروشی‌های استان به طرز شگرفی افزایش یافته به گونه‌ای که در هر خیابان شهر سنتی یزد چندین مرکز تهیه و توزیع فست فود به چشم می‌خورد.
غذاهایی مانند پیتزا، همبرگر، چیز برگر، انواع ساندویچ‌، مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سوخاری و مواردی از این دست اکنون جزو جدایی ناپذیر زندگی شهروندان یزدی شده است.
نیاز به سرخ کردن بیشتر فست فودها، استفاده بیش از اندازه از سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات، به چاقی، ناراحتی‌های گوارشی، کمبود برخی ویتامین‌ها و املاح و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی در بین مردم استان منجر شده است.
فست فود‌ها اکنون از پرطرفدارترین غذاهای مصرفی مردم استان به شمار می‌روند؛ غذاهای آماده و آسان پختی که پیامدهای فرهنگی قابل تأملی را به همراه داشته اند.
مصرف روزافزون غذاهای پر چربی مانند فست فود موجب کاهش فعالیت‌های بدنی افراد شده و به گفته کارشناسان، آمار کودکان چاق یزدی در مدارس استان را افزایش داده است.
سستی و تن‌پروری، از دیگر عواید تغییر سبک تغذیه و زندگی شهروندان یزدی است که ناشی از مصرف مواد چرب و ناسالم است و طبق یک پیش‌بینی ساده، فرزندان آینده این استان فرزندانی با فعالیت‌های بدنی پایین، چاق، سست و بی تحرک خواهند بود.اصول رستوران‌های زنجیره‌ای «مک دونالد» اکنون به سرزمین خشت خام با فرهنگ غالب سختکوشی و قناعت پیشگی نیز نفوذ کرده و به این ترتیب دیگری نیازی به صرف زمان برای پخت غذاهای خانگی در آشپزخانه‌های منازل نیست؛ غذاهایی که بدون هیچ افزودنی و مواد نگهدارنده‌ای آماده می‌شد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها مورد نیاز بدن بود.
اگر وجه مثبت سریع آماده شدن غذاهای فوری را کنار بگذاریم، فست فود‌ها با ظاهر شیک، ‌متنوع و خوشمزه، باطن بیماری دارند از این رو در صورتی که چند وعده غذایی در طول هفته به خوردن آنها، اختصاص یابد، باید به سلامت ماندن خود شک کنیم.
مک دونالد همراه با گذار استان از سنت به مدرنیته، فرهنگ کهن مردمان این دیار خشک و کویری را نیز دگرگون کرده است.به نظر می‌رسد تولید سریع و استفاده فوری  از کالا و خدمات در دنیای امروز به یک نیاز تبدیل شده است و هر چه تکنولوژی، پیشرفته‌تر شود و غذاها به شکل ساده‌تری برای مصرف آماده شوند، نیاز‌های ما بیشتر ارضا می‌شود اما در عین حال نیز بیشتر احساس نیازمندی می‌کنیم.
تامین نیاز تغذیه‌ای با غذاهای آماده و سریع  ما را خرسند می‌کند اما زمانی که برای تامین دوباره و دوباره آن اقدام می‌کنیم، این خرسندی مدت زیادی طول نمی‌کشد و اینجاست که آرزوی سلامتی، نشاط، سرزندگی و تحرک دوباره به سراغمان می‌آید.مریم بهرامی

منابع استفاده شده:
همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..