پایان انتظار برای ساخت سایت نمایشگاهی یزد

no-thumbs

پیشرفت 90درصدی سایت نمایشگاهی مرکز استان در جاده کنارگذر، نوید پایان بخشیدن به انتظار چند ساله مردم استان برای داشتن فضای اختصاصی نمایشگاهی است و گفته می‌شود که سایت نمایشگاهی استان، آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری کمبود فضای نمایشگاهی در مرکز استان صنعتی یزد که همواره شاهد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، فصلی و عرضه مستقیم کالاهاست، احساس می‌شد. در شروع امر، نمایشگاه‌های مرکز استان در سالنی در بلوار جانباز برگزار می‌شد که اگرچه ظرفیت مناسبی داشت اما فاقد زیرساخت‌های نمایشگاهی بود و همچنین در نقطه‌ای حادثه‌خیز برای تردد شهروندان قرار داشت. به همین دلیل، مسئولان استان به فکر مکانی جدید برای دایر کردن نمایشگاه‌ها افتادند و در نهایت سالن کابل‌های مخابراتی شهید قندی به مکانی موقت برای برگزاری نمایشگاه‌ها، تبدیل شد. با این حال کمبود فضای پارکینگ، نبود سالن‌های ویژه برگزاری نمایشگاه‌، نبود زیرساخت‌ها و نقایصی از این دست نیز مسئولان استان را به برگزاری نمایشگاه در این نقطه موقت، راضی نکرد و همزمان عملیات ساخت سایت نمایشگاهی استان در جاده کنارگذر و بر اساس استانداردهای روز دنیا، آغاز شد.
از آنجا که ساخت سایت جدید در شرایطی که رونق صنعت نمایشگاه در استان، باعث افزایش استقبال مردم از این صنعت شده، امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شد، فضایی به وسعت ۵۶ هکتار برای ساخت محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های استان، اختصاص یافت.

وضعیت فعلی سایت نمایشگاهی استان
 مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی استان از پیشرفت ۹۰ درصدی فاز اول سایت نمایشگاه دائمی استان در سالنی به متراژ ۸ هزار مترمربع با تمام امکانات جانبی و ساختمان‌های اداری و خدماتی آن خبر داد.
«مصطفی بوستانی» با بیان این‌که تا کنون برای اجرای این فاز ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، به نیاز ۲میلیارد تومانی برای اتمام عملیات فاز اول سایت نمایشگاه دائمی بین‌المللی یزد اشاره کرد.
وی افزود: طرح سالن این نمایشگاه بدون ستون و در دوطبقه اجرا شده و دارای ۵۸ اتاق برای برگزاری غرفه‌های ثابت، صادراتی و ویژه است و در کنار این سالن، اتاق کنفرانس، کافی‌شاپ، نمازخانه و یک فضای فرهنگی برای نگهداری کودکان نیز ساخته شده است.
بوستانی با اشاره به تکمیل شدن سرویس‌های بهداشتی و خدماتی این سایت ادامه داد: متاسفانه همچنان برای تامین آب مورد نیاز در سایت دائمی نمایشگاه‌های استان با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: با توجه به این‌که سایت نمایشگاه در بالادست شهر قرار گرفته، فشار شبکه آب آشامیدنی در این نقطه، بسیار ضعیف است و آب آشامیدنی کارگران ساختمانی در حال فعالیت در سایت نیز از محل دیگری تأمین می‌شود.
این مسئول ادامه داد: اگر قرار باشد، نمایشگاهی در این سایت برگزار شود، تامین آب آشامیدنی مردم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که در این باره مکاتباتی با شرکت آب و فاضلاب شهری انجام شده اما در جریان اقدامات آنها نیستیم. وی تاکید کرد: به منظور تامین آب مورد نیاز برای ساخت و ساز هم اصلا از شبکه آب شهری استفاده نشده بلکه استخری در محوطه ساخته شده و آب از طریق تانکر تامین می‌شود.
بوستانی از دیگر اقدامات عمرانی انجام شده برای بهره‌برداری از فاز اول سایت نمایشگاه دائمی استان به تسطیح پارکینگ‌ها و زیرسازی و جدول گذاری معابر آن اشاره کرد. وی با اشاره به بازنگری در طرح جامع سایت نمایشگاه، عنوان کرد: بعد از تکمیل طرح می‌توان هزینه مورد نیاز برای تکمیل را برآورد کرد اما آنچه مسلم است برای تکمیل فاز اول به ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مزایای ایجاد سایت تخصصی و دائمی
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی استان از مزایای ایجاد این سایت تخصصی و دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های استان را ایجاد اشتغال پایدار بدون حمایت دولت عنوان کرد و افزود: دولت برای ایجاد اشتغال در واحدهای تولیدی، حمایت‌های زیادی دارد اما من مدعی هستم که اشتغال در نمایشگاه هیچ هزینه‌ای برای دولت نخواهد داشت. وی از محاسن دیگر این سایت را تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان دانست و افزود: زمانی که فضایی مناسب برای عرضه محصولات صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد شود، آنها می‌توانند با پیش فروش اجناس، سرمایه در گردش مورد نیاز واحد خود را تامین کنند. بوستانی از استقبال مناسب صاحبان صنایع و تولیدکنندگان استان از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی خبر داد و افزود: ازدحام جمعیت در نمایشگاه‌های تخصصی که در استان در حال برگزاری است، نشانه تغییر رویکرد مردم و استقبال آنها از صنعت نمایشگاهی است.
وی با تاکید بر خوشحالی خود از ساخت این سایت تخصصی و دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های استان، گفت: به طور قطع این فضا قرار است در طول سالیان زیادی خدماتی را به مردم استان ارائه کند که شاید آن موقع من مسئول نباشم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی استان بر ضرورت همکاری و حمایت مسئولان استان برای بهره‌گیری از ظرفیت ایجاد شده به منظور برگزاری نمایشگاه‌های استان تاکید کرد.

ضرورت ساخت مخزن داخلی در سایت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری درباره تامین آب مورد نیاز سایت دائمی نمایشگاه استان گفت: فشار آب شبکه برای ساختمان‌های بلندمرتبه و بزرگ کافی نیست و لازم است که متولیان هر ساختمان به ایجاد مخزن و پمپاژ آب اقدام کنند.
«علی اسلامی» با اشاره به وجود این مشکل در مناطق مهرآوران، فرهنگیان و فراز شهر یزد، افزود: سایت نمایشگاه دائمی استان نیز در این مناطق قرار گرفته و فشار آب شبکه در آن به طور قطع کم است.
وی ادامه داد: البته شرکت آب و فاضلاب برای تامین فشار مناسب آب در این منطقه، ساخت مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی را در دستور کار دارد.
این مسئول با اشاره به این‌که اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مخزن ۵ میلیارد تومان است، تاکید کرد: در سال جاری اعتباری برای ساخت این مخزن، منظور نشده است.

افزایش تعداد نمایشگاه‌های سالانه
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی استان با اشاره به برگزاری سالانه ۱۷ نمایشگاه در استان، از فراهم شدن امکان افزایش تعداد نمایشگاه‌های استان به ۲۵ نمایشگاه در سال خبر داد.
«مصطفی بوستانی» با اشاره به رونق گرفتن برگزاری نمایشگاه در استان در نیمه دوم امسال، افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب، شاهد استفاده بهینه از فضای دائمی ایجاد شده برای برگزاری نمایشگاه‌های استان باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..