گزارش خبری:

چاقی در کمین دانش‌آموزان یزدی/ مداخله برای جلوگیری از چاقی

زمانی که رفتن به رستوران‌های متنوع و خوردن فست فود، یکی از روش‌های پر‌کردن اوقات فراغت خانواده‌های یزدی محسوب شود، نباید انتظار داشت که دانش‌آموزان این دیار از این نوع غذاها که آینده‌ای ناسالمی را برای آنها به دنبال دارد، فاصله بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزرشد قارچ‌گونه رستوران‌ها و فست فود فروشی‌ها در خیابان‌های مختلف شهر، از افزایش تقاضا در این صنف حکایت دارد و متاسفانه خانواده‌های یزدی به خوردن این نوع غذاها در روزهای پایانی هفته و همراه با خانواده عادت کرده‌اند.
داشتن فرزندان چاق، کم تحرک و در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن نیز رهاورد همین تغییر فرهنگ مصرف و سبک زندگی است، بنابراین لازم است این مقوله بیشتر از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد و به اصلاح آن اقدام کنند.
به هر حال به نظر می‌رسد که تغییرات فرهنگی به بروز اشکال جدیدی از سبک زندگی و تنوع غذایی در میان شهروندان یزدی منجر شده است؛ این تغییرات تا جایی پیش رفته که طبق گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانش‌آموزان استان به افزایش وزن چشمگیری دچار شده‌‌اند.
بر اساس این گزارش، دانش‌آموزان شهرستان‌های میبد و یزد، نسبت به سایر دانش‌آموزان استان اضافه وزن بیشتری دارند آخرین معاینات گزارش‌شده مربوط به سال۹۲ است که نشان می‌دهد ۳۰درصد دانش‌آموزان استانی به چاقی مبتلا هستند و این در حالی است که برخی صاحب نظران بیشترین میزان اضافه وزن و چاقی در میان دانش‌آموزان مدارس استان را مربوط به مدارس غیرانتفاعی می‌دانند و همزمان از سوء تغذیه دانش‌آموزان مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم خبر می‌دهند.
از سویی جامعه‌شناسان یزدی معتقدند که تغییرات تغذیه‌ای مردم استان نشات گرفته از تغییرات فرهنگی برآمده از فرایند جهانی شدن است که همراه با مدرن شدن فرهنگ‌ها بروز کرده است و آگاهی‌رسانی و اجرای برنامه‌های جامع‌نگر برای دانش آموزان، تأثیر بسیاری در تغییر وضعیت نگران کننده کنونی دارد.
اضافه وزن و چاقی به ویژه در میان دانش‌آموزان، یکی از موضوعات پژوهشی مطرح در جهان است. اکنون محققان بسیاری، چاقی دانش‌آموزان را تنها یک مشکل فردی و پدیده‌ای روانشناختی نمی‌دانند، بلکه آنها چاقی را پدیده‌ای جامعه‌شناختی دانسته و برون رفت از آن را نیازمند حمایت اجتماعی عنوان می‌کنند.

نقش جایگزینی فرهنگی
آن گونه که «سیدمحسن سعیدی» دانشیار رشته مردم‌شناسی دانشکده جامعه شناسی دانشگاه یزد می‌گوید، هنگامی ‌که مردم مصرف نوع خاصی از غذا را بیشتر رواج دهند، به تبع آن، مصرف غذاهای پیشین را کاهش خواهند داد.  وی این اتفاق را «جایگزینی فرهنگی» می‌نامد و در خصوص آن، به پیامد‌هایی اشاره می‌کند که تغییر در سبک زندگی را نشانه می‌رود.
این مردم شناس، به کاهش فعالیت‌های بدنی افراد به دلیل مصرف روز افزون غذاهای پرچربی مانند فست فود اشاره می‌کند و افزایش تعداد کودکان چاق مدارس استان را نمونه بارزی از افزایش مصرف غذاهای آماده و مضر در خانواده‌های یزدی عنوان می‌کند.
به گفته این دانشیار مردم‌شناسی این شیوه تغذیه، برآمده از آگاهی کم خانواده‌ها و تمایل آنها به زندگی‌های آسان و غذاهای آسان پخت است.
از دیگر پیامد‌های برآمده از تغییر سبک زندگی مردمان این دیار طبق گفته‌های سعیدی، سستی و تن‌پروری است که با افزایش تغذیه نامناسب در میان افراد رایج شده و آینده‌ای چاق را برای کودکان و دانش‌آموزان این استان رقم خواهد زد.

مداخله برای جلوگیری از چاقی
طبق گفته‌های یک پژوهشگر و عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، طبق نتایج ۶۰ مقاله بین‌المللی درباره اضافه وزن و چاقی، مهم‌ترین راهکار برون رفت از وضع پیش رو «مداخله» است.
مداخله در اینجا یک برنامه جامع‌نگر و ترکیبی همراه با برنامه مناسب ورزشی برای دانش‌آموزان، آگاهی‌رسانی برای تغذیه مناسب، حمایت کارکنان مرتبط از طرح‌های پیشگیرانه، ایجاد حساسیت در میان افکار عمومی، افزایش سرانه ورزشی و مواردی از این دست است.
بر پایه اعتقاد «سید سعید مظلومی ‌محمودآباد» نیاز به برنامه جامع پیشگیری از چاقی به ویژه در مدارس استان به شدت احساس می‌شود. آگاهی خانواده‌ها و تغییر برخی نگرش‌های آنها به داشتن فرزندان چاق و تپل از دیگر مواردی است که به اعتقاد این دانشیار بهداشت آموزشی، نیاز به بازنگری دارد.
به گفته پزشکان، برنامه غذایی نامناسب و مصرف دراز مدت غذاهای آماده، پرنمک و شیرین، بروز پاره‌ای از مشکلات را برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن به همراه دارد و موجب تغییراتی در چربی خون می‌شود که یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.
طبق پژوهش‌ها و تجربه مظلومی، وجود برنامه و طرحی جامع برای کاهش اضافه وزن با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های شایع استان از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، پر فشاری خون، انواع سرطان‌ها، سکته مغزی و حتی پوسیدگی دندان که ممکن است کمتر به ذهن ما خطور کند، بسیار ضروری است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..