برخی قدرت و ریاست را بر خدمت ترجیح می دهند:

اوج افتضاح دوباره در شورای شهر یزد / وقتی منتخبین یک انتخابات، زیر بار نتیجه رای گیری نمی روند!

در حالی که اعضای شورای شهر از بطن یک انتخابات و با رای مردم به این صندلی راه یافته اند ولی در عمل گویا هیچ اعتقادی به رای گیری و انتخابات ندارند و برخی اعضا نتیجه رای گیری داخلی یک کمیسیون را زیر سوال برده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از یزدانه، درحالی که برخی اعضای شورای شهر یزد به دلیل انجام برخی تخلفات از جمله معامله غیرقانونی با شهرداری و غیبت بیش از حد در جلسات شورا در معرض حذف از شورای شهر هستند، در گوشه ی دیگری از شورای شهر، بحران ریاست درگرفته است. چنانچه برخی اعضای کمسیون فرهنگی شورا، بر سر ریاست این کمیسیون اختلاف دارند و جلسات آن را تحریم کرده اند.

مدتی از انتخابات هیئت رییسه جدید شورای شهر یزد و انتخاب اعضای جدید کمیسیون ها می گذرد؛ در این انتخابات کمسیون فرهنگی هم مثل دیگر کمسیون ها اعضای خود را شناخت و اعضای جدید، امیرحسین رادمنش را به عنوان رییس جدید این کمسیون انتخاب کردند؛ اما گویا این انتخاب خوشایند برخی از اعضای کمسیون نبوده است.

هرچند فرآیند انتخاب رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی بر اساس رای گیری و مطابق قوانین شورای شهر بوده است؛ با این وجود مخالفین، دلیل عدم ریاست فرد مورد نظر خود را تاثیر عوامل پشت پرده دانسته و در جلسات کمیسیون شرکت نمی کنند.

 مخالفان رییس جدید ضمن اجباری دانستن انتخاب حمید رضا مطهریان برای تصدی این پست، رویکردهای اجتماعی اعضای این کمیسیون را در مسائل فرهنگی زیر سوال می برند و خواستار تاکید این نهاد بر فعالیتهایی مشخص مذهبی هستند.

از دیگر محورهای مورد اشاره مخالفین، حضور عضو اقلیت شورا در این کمسیون است در حالی که این عضو اقلیت در کمیسیون فرهنگی شورای شهر حضور ندارد.

اما به نظر برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مخالفین رییس جدید این کمیسیون، دلایل درست و قانع کننده ای برای طرح موضوعات خود ندارند و بیشتر به دنبال بهانه تراشی هستند که جز تفرقه و ایجاد اختلاف، نتیجه ای ندارد. از نظر این اعضا شورای شهر، منتخب تمام مردم شهر می باشد و وظیفه دارد به دور از هرگونه قوم گرایی و تعصب نژادی و مذهبی، به شهروندان خدمت رسانی کند.

خروجی کمیسیون فرهنگی در گذشته چه بوده است؟

امیرحسین رادمنش، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در گفتگو با خبرنگار بشارت نو در خصوص حضورنیافتن محمد فقیه خراسانی و حمید رضا مطهریان در جلسات کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: برخی خود را وارث کمیسیون می دانند. اینجانب سابقه ۴۲ سال کار فرهنگی در آموزش و پرورش و آموزش عالی دارم و در حال حاضر قائم مقام موسسه آموزش عالی "دارالعلم" هستم. انتشاراتی هم بنام رادمنش در گذشته داشته ام و عمده فعالیتهای من در امور فرهنگی بوده است.  بنابراین استدلال مخالفین اینجانب برای پست ریاست کمیسیون فرهنگی مبنی بر نداشتن سابقه اجرایی در حوزه فرهنگ صحیح نمی باشد. متاسفانه عده ای به دلیل مشغله های خود حاضر به شرکت در جلسات کمیسیون فرهنگی نیستند و بهانه های مختلفی را برای عدم حضور خود مطرح می کنند.

وی در خصوص ادعای تحریم کنندگان جلسات کمیسیون مبنی بر رویکرد این نهاد به مسایل فرهنگ عمومی بجای تاکید بر فرهنگ دینی گفت : اعضای کمیسیون از افراد بسیار متدین و با سوابق روشن در امور مذهبی هستند . آنچه کمیسیون در امور فرهنگی انجام می دهد تماما منطبق بر مذهب است و بنا بر وظایف خود در قبال شهروندان تصمیم می گیرد؛ ریاست کمیسیون فرهنگی به مدت هشت سال در اختیار آقای مطهریان و سایر دوستان بوده است و باید بررسی شود که چه خروجی مهم و تاثیرگذاری داشته اند که امروز هم مدعی ادامه حضور خود در کمیسیون می باشند.

رادمنش در خصوص برنامه های تیم جدید کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: در ابتدای فعالیت، حبیبیان مدیر ستاد اقامه  نماز استان یزد را بعنوان مشاور کمیسیون انتخاب کردیم . اجرای طرح شورایار جوان و شورایار محلات را در دستور کار داریم تا بتوانیم ارتباط فرهنگی مناسبی با اقشار مختلف شهروندان داشته باشیم.

وی سازماندهی نهادهای خیریه مردم نهاد با هماهنگی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی،ایجاد اتاق فکر با حضور اصحاب رسانه و فرهیختگان شهر در خصوص هم فکری برای موضوعات و معضلات فرهنگی، اختصاص ساختمان های مناسب شهرداری به نیازهای فرهنگی مردم و جوانان همچون خانه تئاتر، خانه هنر و غیره و دریافت بودجه کمکی از دولت برای راه اندازی این مراکز و تاسیس کافه کتاب جهت گسترش فرهنگ کتاب خوانی را از اهم برنامه های کمیسیون فرهنگی شورای شهر دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی متعلق به تمام اقشار جامعه است و بنا بر وظیفه خود باید به همه افراد خدمات ارائه کند. در حوزه های فرهنگ عمومی رویکرد شورا خدمت به تمامی اقشار با مذهب و سلایق مختلف است و همانند امور عمرانی که تفاوتی برای اقلیت ها قایل نمی شویم در زمینه فرهنگ عمومی هم رویه همینطور است اما قطعا مبنای کمیسیون فرهنگی در امور مذهبی، دین اسلام و مذهب تشیع بوده و اقدامات مذهبی این کمیسیون منطبق با اسلام است.

برخی قدرت و ریاست را بر خدمت ترجیح می دهند

سیده حمیده وزیری از اعضای کمیسیون فرهنگی در گفتگو با خبرنگار بشارت نو پیرامون مخالفت مطهریان و فقیه خراسانیبا ریاست این کمیسیون اظهار داشت: رادمنش فردی باسابقه در امور فرهنگی است که در جبهه های دفاع مقدس هم حضور داشته و باید از اختیارات کافی برای مدیریت این کمیسیون برخوردار باشد .

وی خاطر نشان کرد: مطهریان هشت سال رییس کمیسیون بود و در حال حاضر مسایل فرهنگی شهر نیازمند افراد جدید با رویکردهای تازه است و آمدن رادمنش می تواند موثر باشد.خداپسندانه نیست که برخی افراد به دنبال اعمال نظر شخصی خود باشند و طبیعی است که هرکس ادعای خدمت به مردم را دارد برای مدتی مسئولیت کاری را بعهده بگیرد و سپس افراد جدید جایگزین وی شوند. متاسفانه برخی بجای در نظر گرفتن ارجحیت خدمت به مردم، به دنبال قدرت و رییس شدن هستند که این زیبنده یک منتخب مردم نیست.

وزیری در خصوص جایگاه اقلیت های مذهبی در کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: اقلیت های مذهبی و خصوصا زرتشتیان از شهروندان ما هستند که سالهای متمادی به خوبی در کنار مسلمانان زندگی کرده اند و بنا به سفارشات حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری می بایست حقوق قانونی و شهری آنها رعایت شود. کمیسیون در مواردی که خدمات فرهنگی جنبه همگانی دارد قطعا تفاوتی بین ساکنین شهر قایل نمی شود.

به دلیل مشغله زیاد نمی توانم در جلسات حضور داشته باشم

حمید رضا مطهریان ، رییس سابق کمیسیون فرهنگی شورا و از مخالفان ریاست امیر حسین رادمنش ضمن اشاره به اینکه این اختلافات درون شورایی است و نباید رسانه ای شود بابت دلایل غیبت در جلسات کمیسیون فرهنگی اظهار داشت : مشغله بسیاری دارم و فرصتی برای شرکت در جلسات ندارم همچنین حالا که مسئولیتی در کمیسیون بر عهده من نیست ترجیح می دهم به امور فرهنگی شخصی بپردازم .

وی با بیان اینکه از کمیسیون فرهنگی استعفا داده است، افزود: منتظرم تا شورا در مورد استعفای من نظر دهد. اگر شورا با استعفا مخالفت کرد آنگاه بابت حضور در کمیسیون تصمیم خواهم گرفت.

مطهریان رییس نشود در جلسات حاضر نمی شویم

محمد فقیه خراسانی از مخالفین ریاست امیرحسین رادمنش بر کمیسیون فرهنگی در خصوص دلایل عدم حضور خود در جلسات کمیسیون به خبرنگار بشارت نو گفت: مسئله من با ریاست آقای رادمنش در کمیسیون فرهنگی شخصی نیست. مطهریان سابقه هشت سال حضور و ریاست کمیسیون فرهنگی را دارد و چون روحانی است برای تصدی این پست مناسب تر می باشد. نظر ما بر این است که باید مسائل مذهبی بسیار پررنگ تر در کمیسیون مطرح باشد در حالیکه سایر اعضا بر فعالیت های اجتماعی تاکید دارند.

وی در خصوص ریاست رادمنش اظهار داشت: متاسفانه قبل از جلسه تعیین ریاست کمیسیون، تصمیماتی پشت پرده گرفته شده بود و زمانی که در جلسه، رادمنش برای ریاست کمیسیون رای آورد اینجانب و مطهریان به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردیم و تا زمانیکه مطهریان به این سمت انتخاب نشود در جلسات شرکت نمی کنیم.

فقیه خراسانی در پاسخ به این پرسش که عدم حضور او و مطهریان در کمیسیون تمکین نکردن از رای اکثریت و زیر پا گذاشتن قانون است؛ گفت: متاسفانه در شورای شهر بسیاری از پست ها با رایزنی های پشت پرده تقسیم می شود و در برخی موارد مبنا بر لیاقت افراد نیست. ما قبل از برگزاری جلسه تعیین رییس کمیسیون فرهنگی از نتیجه مطلع بودیم و چون این انتخاب را صحیح نمی دانستیم اعتراض خود را اعلام و حضور در جلسات را تحریم کردیم.

حضور نداشتن دو نفر، خللی در کار کمیسیون ایجاد نمی کند

عباس زارع رییس شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار بشارت نوپیرامون حضور نیافتن دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورا در جلسات آن، گفت: تعداد اعضای این کمیسیون در سنوات گذشته پنج نفر بوده که در این دوره برای نظارت بیشتر تعداد اعضا به هفت نفر افزایش یافته است. بنابراین با حضور نداشتن دو نفر از اعضا، در فعالیتهای کمیسیون خللی ایجاد نخواهد شد و کمیسیون به کار خود ادامه خواهد داد.

وی با تایید اقدامات کمیسیون فرهنگی و پذیرش ریاست امیرحسین رادمنش بر این کمیسیون اظهار داشت: باید فضا را آرام کنیم تا اعضای شورا بتوانند به وظایف خود عمل کنند. این موضوع دیگر تمام شده و باید ضمن حمایت از کمیسیون فرهنگی، به ارتقای سطح فرهنگ شهر یزد کمک کنیم .

زارع در خصوص لزوم توجه شورای شهر به نیازهای فرهنگی تمامی ساکنین شهر گفت: وظیفه شورا خدمت به همه مردم با هر دین و مسلکی است و در این خصوص نباید تبعیض قایل شویم.

 وی با اشاره به تاکید دین اسلام به مسایل اجتماعی، خاطر نشان کرد: در اسلام موضوعات اجتماعی اهمیت بسیاری دارد و می بایست توجه بیشتری به این امور شود.

بخش نظردهی بسته شده است..