داستان کلاهبرداری در صنف پیچیده صراف ها چه بود؟

no-thumbs

کلاه برداری از صنف صراف ها با وجود درهم تنیدگی و روابط اعتباری که فعالان این صنف با همدیگر دارند، اتفاق نادری است و باید آن را نشانه نگران کننده ای دانست برای ضرورت پیگیری جدی تر ساماندهی بازار غیرمتشکل و معاملات ارزی در بازار آزاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز طبق آنچه برخی فعالان بازار ارز می گویند چند دلال که ظاهرا با برخی از صرافهای باسابقه بازار نسبت خویشاوندی داشته اند، به اعتبار همین نسبت توانسته اند اعتماد ۳۰ صراف را جلب کنند و پس از دریافت وجوهی از آن ها فرار کنند.

 
کلاه برداری از صنف صراف ها با وجود درهم تنیدگی و روابط اعتباری که فعالان این صنف با همدیگر دارند، اتفاق نادری است و باید آن را نشانه نگران کننده ای دانست برای ضرورت پیگیری جدی تر ساماندهی بازار غیرمتشکل و معاملات ارزی در بازار آزاد.
 
 دو دلال غیررسمی بازار ارز با جلب اعتماد حدود ۳۰ صراف در چهار راه استانبول بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان از این افراد کلاهبرداری کردند و متواری شدند.
 
به گفته برخی از صرافان مال باخته کلاهبرداران موفق شدند با جلب اعتماد صرافان در جریان معاملات آتی رقمی در حدود ۴۰ میلیارد تومان از پول صرافها را به جیب بزنند و فرار کنند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران اما رقم این کلاه برداری را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده است.
 
عباس مسعودی همچنین از دستگیری افراد دخیل در این کلاهبرداری خبرداده است و به گفته او فرد اصلی تحت پیگرد قانونی است.
 
مدیرکل حراست بانک مرکزی هم ضمن تأکید بر اینکه کلاهبرداران از فعالان بازار غیررسمی هستند، گفته است: « این پرونده در مراجع انتظامی در حال بررسی است و جزئیات آن در اطلاعیه های بعدی منتشر خواهد شد».
 
بنا بر این تا کنون هم در مورد مبلغ کلاهبرداری و دستگیری یا فرار کلاهبردان اخبار متفاوتی به گوش می رسد. در این میان اما آنچه اختلاف نظری درباره اش نیست، این است که با وجود قدمت معامله در بازار ارز غیررسمی بر اساس اعتماد و سابقه، باید فکری برای سر و سامان دادن به معاملات در بازار غیررسمی کرد تا از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود.
 
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران که از اقدامات بانک مرکزی در راستای ساماندهی به صنف صرافان چندان راضی نیست در این ماجرا هم اشکال را متوجه نهاد ناظر می داند و می گوید:« نوسان نرخ ارز و عرضه آن توسط برخی صرافی های بانک ها به زیر قیمت سبب شد تا معاملات کاغذی در پاساژ افشار راه اندازی شود و حجم بسیار زیادی از معاملات تنها بر روی کاغذ انجام می شد و از آنجا که این معاملات همانند بورس جایگاه قانونی نداشت این مشکلات ایجاد شد».
 
بنا بر این گزارش، معاملات کاغذی بر روی کاغذ انجام می شود و برهمین اساس اجازه داده نمی شد که نوسانات متوجه فعال اقتصادی شود اما در نهایت این امر به این کلاه اون کلاه تبدیل شد و در نتیجه این وضعیت به حدی رسید که دیگر فرد توان ادامه آن را نداشت و در نتیجه کلاهبرداری اتفاق افتاد.
 
در این مورد کلاهبرداری هم با توجه به سه دهه فعالیت خویشاوندان دلال های کلاهبردار در بازار ارز ، اعتماد به دو فرد مذکور افزایش یافته بود و دلالان در هفته های اخیر نیز از فعالان بازار ارز با قیمت های مناسب و بالاتر از قیمت بازار انواع ارز به روش معامله آتی خریداری کردند.
 
منبع: خبرآنلاین

بخش نظردهی بسته شده است..