داغ فاجعه منا در کدام شهر ایران سنگین‌تر است؟

no-thumbs

براساس آمار تفکیکی از مجموع 465 نفر جانباختگان ایرانی فاجعه منا ، استان خراسان رضوی با 85 کشته و شهرستان نیشابور با 51 نفر، بیشترین تعداد قربانیان این فاجعه را داشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل ازایرنا، پس از خراسان رضوی، بیشترین آمار قربانیان فاجعه ی منا مربوط به استان های فارس و گلستان با ۵۰ و ۴۹ نفر است.

شهرهای مشهد و سبزوار درخراسان رضوی پس از نیشابور به ترتیب ۲۱ و ۱۳ قربانی را داده اند. 

استان فارس با ۵۰، گلستان ۴۹، مازندران ۳۹، تهران ۳۶، لرستان ۳۴، آذربایجان غربی و اصفهان هر کدام ۲۶، گیلان ۲۵، چهارمحال و بختیاری ۱۷، خراسان شمالی ۱۵، اردبیل ۱۲ و البرز ۱۰ نفر از زائران خود را از دست دادند. 



استان های خراسان جنوبی ۹ نفر ، بوشهر (کنگان)۶ نفر، خوزستان (آبادان ) ۴ نفر، قم، (قم ) سه نفر، یزد (یزد) سه نفر، زنجان یک نفر، کرمان (رفسنجان ) و آذربایجان شرقی (تبریز ) هر کدام یک نفر زایر خود را از دست دادند. 



همچنین در استان فارس از شهرهای شیراز، آباده و بروجن به ترتیب ۳۹، ۱۰ و یک زایر جان باختند و تعداد قربانیان شهرهای استان گلستان شامل گنبد کاووس با ۴۳ نفر، بندر ترکمن ۵ نفر و گرگان یک نفر است.

 

از مجموع ۳۹ قربانی، استان مازندران شهرهای قائمشهر، بابل و نور به ترتیب ۲۵، چهار و ۱۰ زایر خود را از دست داده اند.



از استان تهران نیز، شهر تهران ۳۶ زائر خود را از دست داد و همچنین شهرهای الیگودرز و بروجرد از استان لرستان به ترتیب ۲۰ و ۱۴ نفر از حجاج جان خود را از دست دادند. 



شهررضا، فریدن، اصفهان، فلاورجان و خمینی شهر در استان اصفهان به ترتیب ۱۴، شش، سه، دو و یک زائر خود را در فاجعه ی منا از دست دادند. و تمامی ۲۶ قربانی استان آذربایجان غربی مربوط به زائرین شهرستان مهاباد است. 



۲۵ قربانی استان گیلان نیز از شهرستان رودسر هستند و از استان چهارمحال و بختیاری نیز ۱۷ زائر مربوط به شهر کرد و همچنین شهرستان مانه و سملقان درخراسان شمالی ۱۵ و استان اردبیل (شهر اردبیل ) نیز ۱۲ زائر جان باخته دارند. 



سایر استان ها به ترتیب تعداد زایران از دست داده به این شرح است 



استان البرز شهرستان کرج ۱۰ نفر، خراسان جنوبی شهرستان قائن ۶ نفر و تایباد سه نفر، شهرستان کنگان در استان بوشهر ۶ نفر ، آبادان در استان خوزستان ۴ نفر، شهرستان قم از استان قم سه نفر، شهر یزد از استان یزد سه نفر استان زنجان شهر زنجان، استان آذربایجان شرقی، تبریز و استان کرمان ( رفسنجان ) هر کدام یک نفر زایر جان باخته دارند. 



از مجموع قربانیان فاجعه ی منا ۲۸ نفر را بانوان تشکیل می دهند که بیشترین تعداد آنها مربوط به استان گلستان است. 



به گفته کارشناسان، یکی از دلایل کاهش جانباختگان زن ایرانی فاجعه منا در قیاس با مردان آن است که حجاج زن شیعه می توانند در شب دهم ذیحجه برای رمی جمرات (پرتاب سنگ به نماد شیطان) به منا مشرف شوند در حالی که طبق فتاوای علمای اهل تسنن، زنان اهل سنت باید همچون مردان در طول روز دهم ذیحجه و ترجیحا بامداد، اعمال رمی جمرات را انجام دهند. به همین دلیل، بیشترین بانوان ایرانی جانباخته در فاجعه منا، از بانوان اهل سنت در استان گلستان هستند. 



تفکیک قربانیان شهرهای مختلف هر استان با استناد به آمار اعلام شده سازمان حج و زیارت صورت گرفته است. 



این آمار بدون در نظر گرفتن تعداد قربانیان ایرانیان خارج از کشور، بعثه مقام معظم رهبری و وزارت امور خارجه احصا شده است.

 

در فاجعه هفته ی گذشته منا (عید قربان)، طبق آماری که وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده، بیش از چهار هزار و ۷۰۰ نفر زائر بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند.

بخش نظردهی بسته شده است..