نارضایتی تولیدکنندگان سنگ‌آهن و فولاد از تعیین قیمت:

مرغ وزیر یک پا دارد!

با توجه به اینکه صنعت فولاد کشور از رکود بازار رنج می‌برد، وزیر صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌ای مبنی کاهش سه درصدی قیمت گندله (به عنوان خوراک) ابلاغ کرد اما این ابلاغیه که از سوی بخش خصوصی دخالت دولت در قیمت‌گذاری خوراک فولاد تعبیر می‌شود حاشیه هایی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه گونه‌ای که تولیدکنندگان معتقدند دولت نباید به نفع بخش خصوصی دیگر، برای عده‌ای از تولیدکنندگان قیمت‌ تعیین کند. از سوی دیگر فولادسازان که این بخشنامه به سود آنها ابلاغ شده معتقدند چندان تاثیری در قیمت و بازار کالای آنها ندارد و برای حل مشکل بازار فولاد، لازم است اقدامی صورت گیرد که منجر به افزایش تقاضا در بازار شود؛ اما به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، نعمت‌زاده همچنان بر "کاهش سه درصدی قیمت گندله سنگ آهن‌ ایستاده است".

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، شرایط صنایع فولاد و صنایع استخراج کانی های فلزی در بورس و احتمال ضرر صنایع فولاد در آن و احتمال کمبود شش میلیون تنی گندله در سال جاری دلایلی بودند که وزیر صنعت، معدن و تجارت با استناد به آنها اقدام صدور بخشنامه کاهش سه درصدی قیمت گندله کرد.

 

این بخشنامه در حالی به منظور حمایت از صنایع فولاد در بورس صادر ‌شده که با بررسی بازار بورس می توان صفی که برای فروش سهام فولاد سازان را از نزدیک زمان صدور بخش نامه مشاهده کرد، گرچه این نمی‌تواند لزوما تاثیر این دستور کنترل قیمت را نفی کند و تغییر چندانی هم در بازار نشان نمی‌دهد.

 

با این حال مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا درباره این بخشنامه می‌گوید این دستوالعمل تحلیل خود را دارد و کار کارشناسی درمورد آن انجام شده است اما اقدامات دیگری نیز برای بهبود بازار فولاد باید صورت گیرد.

 

عبدالمجید شریفی معتقد است با توجه به کاهش نرخ انرژی و به طور شاخص قیمت نفت، در سه سال اخیر در دنیا و همین طور کاهش قیمت سنگ آهن از ۱۳۰ دلار به ازای هر تن به کمتر از ۵۰ دلار و افزایشی که سالانه هزینه‌های نیروی انسانی دارد فشار مالی زیادی را به صنایع فولاد وارد می‌کند که کاهش سه درصدی در قیمت گندله به تنهایی تاثیر چندانی بر بهبود این صنعت نخواهد داشت.

 

رکود بازار مسکن و پروژه های عمرانی هم از دیگر عواملی بود که این مدیر حوزه فولاد آن را برای این صنعت مضر دانست و ابراز امیدواری کرد که رونق در این زمینه ها تاثیر مثبت روی صنایع فودلاد داشته باشد.

 

و اما نارضایتی تولیدکنندگان گندله

از طرفی دیگر معدن‌داران و تولیدکنندگان گندله خود را طرف متضرر این بخشنامه می‌دانند که در بررسی وضعیت دو شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و چادرملو در بازار بورس که تولیدکننده ۸۰ درصد گندله داخل کشور هستند هم حاکی ایجاد از صف فروش سهام شان از اوایل شهریور است.

 

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر موضع خود مبنی بر "کاهش سه درصدی قیمت گندله سنگ آهن‌ ایستاده است"، گفت: تنها راه حل فائق آمدن بر رکود و حل مشکل صنعت فولاد، ایجاد رونق در بازار است و تغییرات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ گندله و شمش فولاد تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر بازار نهایی محصولات فولادی ندارد.

 

نقش اصلاح تعرفه واردات فولاد در اصلاح بازار

موضوعی که هم فولاد سازان و هم تولیدکنندگان گندله بر آن اتفاق نظر دارند، سازکار نامناسب در واردات فولاد به کشور است. مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات در این باه حتی وضع تعرفه با هدف جلوگیری از واردات فولاد را با اطمینان راهگشاتر از کاهش نرخ گندله می‌داند و معتقد است هم‌اکنون بازار فولاد ایران را تسلیم چینی‌ها و سایر کشورها شده است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان هم به اهمیت کنترل واردات اشاره دارد و عوارض و گمرکی موجود را برای این محصول در حال حاظر مناسب نمی‌داند و معتقد است بسیاری از کشورها تعرفه واردات را از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند لذا افزایش تعرفه واردات فولاد باید در اسرع وقت صورت گیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..