چه آینده ای پیش روی کیهان و شریعتمداری است؟

no-thumbs

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی اشاره می کند که در طول دو دهه گذشته روزنامه کیهان مواضع محافظه کاران ایران را مطرح می کرد. المانیتور از "حسین شریعتمداری" سردبیر کیهان به عنوان "ایدئولوگ جریان تندروها" و یک "شخصیت بزرگ رسانه ای" یاد می کند. المانیتور معتقد است که آقای شریعتمداری دیگر هم چون ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز، المانیتور با اشاره به سوابق کیهان در دوران مدیریت آقای شریعتمداری می نویسد:"این روزنامه در دهه ۹۰ میلادی مواضعی تندی را علیه دولت اصلاحات اتخاذ کرد و از همین رو وجهه خوبی از خود به جای نگذاشت. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ نیز مواضع این روزنامه مورد انتقاد طیف وسیعی از جامعه ایران بود. کیهان هم چنین علیه تیم مذاکره کننده هسته ای تحت ریاست "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی نیز مواضع تندی را اتخاذ کرده است."

 

 

المانیتور اشاره می کند که در طول ماه های اخیر پس از اعلام مواضع رسمی شخصیت های ارشد و بلندپایه سیاسی و نظامی کشور در قبال برنامه هسته ای کشور به نظر می رسد که دیگر حتی محافظه کاران نیز اقبالی به این نشریه ندارند.

 

 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که نقل قول و تفسیر به رای کردن های روزنامه کیهان از فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از دلایل رویگردانی محافظه کاران از آن روزنامه و خط مشی تعیین شده اش بوده است. المانیتور در این باره می نویسد:"در تاریخ یکم سپتامبر دفتر مقام معظم رهبری بیانیه ای را در خصوص موضع ایشان در قبال مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهانی منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود که معظم له به صورت آشکار و با صراحت در دیدارشان با دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) در تاریخ نهم آوریل مواضع شان را در قبال مذاکرات هسته ای اعلام کرده اند و در دیدار با مقام های دولتی در ماه مبارک رمضان نیز بر مواضع شان تاکید داشته اند. دفتر ایشان اعلام کرده بود که هر چیز دیگری منسوب به مقام معظم رهبری نادرست است. تحلیلگران در آن زمان این بیانیه ای را اشاره ای تلویحی به تفسیرهای روزنامه کیهان از مواضع ایشان قلمداد کردند."

 

 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که برای مثال در تاریخ ۱۴ اوت آقای شریعتمداری با انتشار سرمقاله ای تحت عنوان "تنها گزینه روی میز" مدعی شد که مقام معظم رهبری با تمام مفاد متن توافق موافق نیستند این در حالیست که مقام معظم رهبری وارد جزئیات برجام نشده بودند و در این باره اظهارنظری نکرده بودند در حالی که کیهان علاقه دارد به طور غیر رسمی و به نفع خود مواضع ایشان را تفسیر کند.

 

 

روزنامه نگاری اصلاح طلب از روزنامه مردم سالاری که نخواسته نامش فاش شود در این باره به "المانیتور" گفته است:"این برای نخستین بار است که از سوی دفتر مقام معظم رهبری بیانیه ای رسمی در رد ادعاهای مطرح شده که تحلیلگران معتقدند اشاره آن به سرمقاله های روزنامه کیهان است منتشر شده است. من فکر می کنم این ضربه ای جدی به موقعیت آقای شریعتمداری و کیهان باشد و نشان می دهد که دفتر مقام معظم رهبری نیز از مواضع او و روزنامه رضایت مند نیستند."

 

 

المانیتور در ادامه به نامه ای سرگشاده آقای "حمیدرضا مقدم فر" مشاور فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سردبیر کیهان در تاریخ ۱۷ اوت گذشته اشاره می کند. این عضو ارشد سپاه پاسداران در نامه خود از مواضع کیهان ابراز شگفتی کرده بود و نسبت به تفسیر به رای های آقای شریعتمداری از کلام  و مواضع مقام معظم رهبری به شدت انتقاد کرده بود و خواسته بود آقای شریعتمداری به طور آشکار مواضع خودش را از زبان و قول خود بیان کند.

 

 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که مدیرمسئول کیهان از ماه جولای و هم چنین در ماه سپتامبر علیه برجام و روند مذاکرات هسته ای تندترین سرمقاله ها را نوشته بود.

 

 

این سایت تحلیلی در پایان اشاره می کند که نشانه های دیگری نیز وجود دارند که کیهان دیگر جایگاه گذشته را در میان محافظه کاران نخواهد داشت و در این باره می نویسد:"از اواسط ماه جولای گذشته، نشریه ای تحت عنوان "خط حزب الله" منتشر شده است.  انتشار این نشریه تنها چند روز پس از توافق بر سر برجام اقدامی جالب بود. قرار است این نشریه در نماز جمعه ها و شوراهای مذهبی نیز توزیع شود.

بخش نظردهی بسته شده است..