دایر شدن۱۰۰ مدرسه ویژه بیماران دیابتی در یزد

no-thumbs

طرح مدارس ویژه برای حمایت از دانش‌آموزان دیابتی با توجه به شیوع این بیماری مزمن در بین شهروندان یزد و با هدف شناسایی دانش‌آموزان مبتلا و آگاهی‌سازی در 100 مدرسه شهرستان یزد در حال اجراست. قرار است این طرح در تمام مدارس شهری استان به اجرا درآید. هدف مسئولان استان از اجرای این طرح به صورت پایلوت در ش...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان گفت: طرح مدارس حامی بیماران دیابتی با همکاری مرکز تحقیقات دیابت استان در ۱۰۰ مدرسه شهرستان یزد در حال اجراست. «عباسعلی ایمانی» با اشاره به آغاز اجرای این طرح از سال گذشته، ادامه داد: این طرح برای شناسایی بیماری دیابت در مدارس، افزایش و ارتقای سطح آگاهی جامعه دانش‌آموزی از این بیماری و ترویج فرهنگ خودمراقبتی با رویکرد ارتقای سلامت جسمی در دستور کار مسئولان بهداشت و درمان استان قرار گرفته است. وی افزود: هدف از اجرای این طرح بهبود سبک زندگی همکاران فرهنگی، دانش‌آموزان و والدین آنها با بهره‌گیری از علوم ورزشی، تغذیه و خدمات بهداشتی درمانی در کنار غربالگری اختلالات جدید است. این مسئول، جامعه آماری این طرح را ۱۰۰ هزار نفر شامل ۳۳ هزار دانش‌آموز، ۲ هزار همکار فرهنگی و ۶۵ هزار نفر از والدین دانش‌آموزان معرفی کرد و افزود: کمیته‌های استانی، ستاد و منطقه‌ای برای اجرای این طرح در مدارس شهرستان یزد تشکیل شد.
وی با تاکید بر ضرورت پیگیری و کنترل اختلالات موجود و تدوین راهکار جامع برای مدارس به منظور جلوگیری از شیوع دیابت در بین دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین دانش‌آموزان، افزود: این طرح با توجه به شیوع بیماری دیابت در یزد، به صورت پایلوت کشوری در استان اجرا می‌شود. ایمانی گفت: کم تحرکی، شرایط اقلیمی، تغذیه نامناسب و سبک نادرست زندگی دست به دست هم داده‌اند که آمار ابتلا به دیابت در استان افزایش یابد؛‌ از این رو دستورالعمل‌هایی برای اصلاح سبک زندگی و کاهش میزان ابتلا به بیماری دیابت در نسل‌های آینده استان مورد توجه مدارس حامی دیابت استان است. وی با بیان اینکه مدیران مدارس، مجریان طرح و مراقبان سلامت، همکاران اجرای این طرح در مدارس هستند، ادامه داد: این طرح با ارائه آموزش‌ به مراقبان سلامت اجرا شده و در نتیجه اجرای آن ۲۶ دانش‌آموز مبتلا به دیابت نوع یک شناسایی شدند و خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به دیابت نوع ۲ در طول اجرای این طرح شناسایی نشده است. رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان درباره اجرای این طرح در دیگر مدارس نیز گفت: برای اجرای طرح به مراقبان سلامت بیشتری نیاز است؛ چرا که در حال حاضر فقط ۱۲۰ مراقب سلامت برای اجرای این طرح همکاری می‌کنند. وی ادامه داد: اگر بخواهیم این طرح را در تمام مدارس استان اجرا کنیم به ۱۳۰ مراقب سلامت دیگر نیاز داریم.
ایمانی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در مدارس مقطع ابتدایی اجرا می‌شود، گفت: افزایش تعداد مراقبان سلامت قطعا به گسترش این طرح در دیگر مقاطع تحصیلی نیز کمک می‌کند.

درگیری ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان با بیماری دیابت
مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان  نیز با بیان اینکه زحمت اجرای این طرح به عهده مراقبان سلامت مدارس است، گفت: ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند و ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به پیش دیابتیک شناسایی شده‌اند. «محمدرضا آقایی» ادامه داد: اگر این جمعیت در بعد خانوار محاسبه شود، تقریبا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری استان با بیماری دیابت در ارتباط هستند؛ یعنی یا خودشان مبتلا هستند یا در خانواده آنها افرادی مبتلا به دیابت وجود دارد. وی افزود: رفتارهای اجتماعی و خانوادگی افراد مبتلا به دیابت، همه جامعه را درگیر می‌کند از این رو می‌توان گفت که دیابت یک بیماری نیست بلکه یک پدیده اجتماعی است. این پزشک گفت: دیگر زمان آن به پایان رسیده که از مردم بخواهیم که رژیم‌های تغذیه‌ای را برای پیشگیری از دیابت رعایت کنند بلکه باید نسبت به تغییر و تحول در رفتارهای اجتماعی تلاش کنیم و رفتارهای سلامت را به ارزش اجتماعی تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه غنی فرهنگی مردم ایران نشان داده که قدرت فرهنگسازی را دارند، ادامه داد: باید به گونه‌ای رفتارهای سلامتی را در جامعه گسترش دهیم که رعایت نکردن این ارزش‌ها، باعث سرخوردگی و احساس خجالت شود. مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان گفت: طرح مدارس حامی بیماران دیابتی با هدف ارزشمند کردن رفتارهای سلامتی در مدارس شهرستان یزد در حال اجراست چرا که دانش‌آموزان با شرکت در این طرح هم خودمراقبتی را فرامی‌گیرند و هم از خانواده‌ها مراقبت خواهند کرد. آقایی اضافه کرد: طرح مدارس حامی بیماران دیابتی در واقع فرهنگسازی و بیماریابی شامل پیشگیری، آموزش، تغییر رویکرد و در ادامه بیماریابی و تشخیص زودهنگام است.  وی درمان بیماری دیابت در استان را شامل ۴ پایه اصلی به نام تغذیه و رژیم غذایی صحیح، ورزش، دارو درمانی و کنترل استرس و آرامش عنوان کرد و افزود: هر کدام از این پایه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گیرد، درمان بیماری با مشکل مواجه می‌شود. این مسئول بر استفاده از داروهای شیمیایی در کنار درمان‌های گیاهی که برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود، تاکید کرد و افزود: نمی‌توان انتظار داشت که بیماری دیابت فقط با داروهای گیاهی و بدون داروهای شیمیایی، کنترل شود.

اجرای طرح حمایت از بیماران دیابتی در تمام مدارس شهری
مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان با اشاره به اجرای طرح مدارس حامی دیابت در ۱۰۰ مدرسه شهرستان یزد گفت: اجرای مناسب و موفقیت‌آمیز این طرح منجر به کسب نتایج خوبی در استان شد.
«محمد رضا آقایی» ادامه داد: این نتایج منجر به تعمیم اجرای این طرح در تمام مدارس شهری شد و امیدواریم اجرای این طرح در تمام مدارس شهری استان تا ۲ ماه آینده آغاز شود.
وی افزود: دانش‌آموزان مدارس روستایی به دلیل رعایت شدن سبک زندگی بهتر، سالم‌تر هستند و نیز به دلیل کمبود مراقبان سلامت، در مرحله بعدی اجرای این طرح قرار دارند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..